Életmentő-drónt mutattak be Hollandiában
A Delfti Műszaki Egyetem belga származású mérnökhallgatója, Alec Momont által kifejlesztett drón akár a 100 kilométeres óránkénti sebességet is elérheti. "Az Európai Unióban évente nagyjából 800 ezer embernél jelentkezik hirtelen szívmegállás, és közülük mindössze 8 százalék éli túl" - mondta a 23 éves hallgató az egyetem kampuszán tartott demonstráción.
Momont szerint az alacsony túlélési ráta legfőbb oka, hogy viszonylag hosszú idő, nagyjából tíz perc telik el az ilyenkor szükséges szakszerű beavatkozásig, miközben már 4-6 perc alatt is visszafordíthatatlan agyi- és szívkárosodások léphetnek fel. "A sürgősségi drón egy perc alatt képes defibrillátort szállítani egy 12 négyzetkilométeren belül lévő pácienshez, 8 százalékról 80 százalékra növelve a túlélés esélyét" - húzta alá Momont.
A sárgára festett drón négy kilogrammnyi teher - ez esetben egy defibrillátor – szállítására képes és a mobiltelefonról intézett vészhívást visszakövetve, GPS-szel tájékozódik. Miután a drón a helyszínre érkezett, az őt irányító operátor a repülő szerkezeten lévő webkamera segítségével látja, hallja és instruálja az áldozaton segítő embereket – olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.
A szerkezet prototípusa már az amszterdami sürgősségi szolgálat érdeklődését is felkeltette és a Holland Szívalapítvány is üdvözölte az ötletet. Momont azt szeretné, hogy drónja idővel "repülő orvosi szerszámosládává" váljon, és képes legyen oxigénpalackot szállítani tűzben rekedt embereknek, vagy inzulininjekciót eljuttatni cukorbetegekhez.
A mérnökhallgató szerint a kezdeti fázisban lévő szerkezeten még van mit dolgozni és a használatára vonatkozó jogi kérdéseket is tisztázni kell. Mint elmondta, reményei szerint öt éven belül egész sürgősségi-drónhálózat fog üzemelni Hollandiában. Egyetlen drón ára körülbelül 15 ezer euró (4,6 millió forint).
Forrás, képek: Phys.org
Kapcsolódó cikkek
- Okostelefonon is elérhető a parkolás GPS-alapú díjfizetése
- Kecsegtető pénzügyi mutatók az LG-nél
- Az LG G3 az egészségedre is figyel
- Közel 400 millió forintos informatikai fejlesztés az MVH-nál
- Katasztrófa esetén a Facebook értesíti a barátokat, rokonokat
- Új Nexusok a színen
- A 4G új korszaka kezdődik a Telekomnál
- Az állatkert 3D-ben [Videó]
- Megkezdődött az Alba Volán elektronikus utastájékoztatási rendszerének tesztüzeme
- Mobilapplikáció alvászavarban szenvedőknek
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program
A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.