A középiskolások szerint törvénytelen a fájlmegosztó oldalak használata
A HENT 2011-ben már készített egy országos felmérést, amely a 16 évesnél idősebb magyarországi középiskolások szerzői jogi védelem alatt álló tartalmakkal és a hamisított termékekkel kapcsolatos attitűdjeit és használati szokásait, valamint a termékhamisításra vonatkozó tapasztalatait vizsgálta 235 középiskola bevonásával.
A friss kutatás adataiból kiderült, hogy a középiskolások 58 százaléka gondolja jelenleg úgy, hogy jól azonosítható az interneten a legális és az illegális tartalom. A megkérdezettek 60 százaléka büntethetőnek tartja a szerzői művek (zene, film, könyv) engedély nélküli másolását és terjesztését. Ennek ellenére csak minden második diák törekszik arra, hogy törvényes úton szerezze be a fogyasztani kívánt tartalmakat, és ennél valamivel magasabb azok aránya (56 százalék), akik a korábban letöltött tartalmak utólagos megvásárlására sem hajlandók.
A diákok internetes letöltési gyakorlatával kapcsolatban Bendzsel Miklós, a HENT elnökhelyettese a közleményben kiemelte, hogy a középiskolások minden eddiginél nagyobb (27 százalékos) arányban tanulnak a szerzői jogról az informatikai vagy számítástechnikai tanórákon. Erre azért is van nagy szükség, mert ezen korosztály háromnegyede még egyszer sem fizetett internetes letöltésért. "Ugyanakkor pozitív eredménynek tartjuk, hogy diákok nagy többsége (78 százaléka) ma már törvénytelennek ítéli meg a fájlmegosztó oldalak használatát" - tette hozzá.
Az interneten elérhető tartalmak közül változatlanul a zenék és a filmek a legkeresettebbek (88, illetve 82 százalék), játékokat pedig a diákok 42 százaléka keresi. Utóbbinál jelentős nemek szerinti eltérés tapasztalható: míg a férfiak körében ez az arány 63, addig a nőknél csak 21 százalék. A filmeket kereső diákok 43 százaléka egyaránt alkalmazza a streamelés (egyidejű, folyamatos adatátvitellel nézhető) és letöltés technikáit, ugyanakkor az utóbbi forma fokozatos háttérbe szorulását jelzi, hogy a 2011-es 78-ról idén 63 százalékra csökkent a filmeket letöltő diákok aránya.
A streamelt filmek elsődleges forrásai a nagy videómegosztó portálok, amelyeket a diákok 75 százaléka vesz igénybe. 2011-hez képest az ismert ingyenes videómegosztók (például Youtube, Inda) látogatottsága 56-ról 75 százalékra nőtt a streamelők körében, míg a filmekre szakosodott, ingyenes oldalaké 78-ról 70 százalékra csökkent.
A streaming útján történő zenehallgatásban szintén a Youtube tölt be domináns szerepet (90 százalék), ugyanakkor optimizmusra ad okot a HENT szerint, hogy az idén megkérdezett diákoknak már 12 százaléka hallgat zenét szakosodott fizetős oldalakon, ami 2011-ben még mindössze 1 százalék volt.
Kapcsolódó cikkek
- Előírnák a böngészőadatok tárolását
- Feszegeti a határokat, de nem sért szerzői jogot a Google Books
- Intenzíven zajlik az internet megtisztítása Kínában
- Itthon a streaming versenyez a torrenttel
- Bemutatták az internetes jogok nyilatkozatát
- Könnyen jogot sérthet a munkáltató alkalmazottja digitális megfigyelésével
- Nem lehet neten becsületet sérteni Indiában
- Büntetik a PC előtt túl sokat ülő gyerekek szüleit
- Oroszországban a zenei és irodalmi művek illegális internetes közzététele is tilos lesz
- A Google is fizetni fog Spanyolországban
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megjelent a világ első unalmas telefonja
A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.
A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját
A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit.
Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel
Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.
Jövőbe mutató adatvizualizációs megoldások az SAP és az IFUA Horváth versenyén
Kihirdették az SAP Hungary és az IFUA Horváth adatvizualizációs versenyének nyerteseit. Ötven csapat mérte össze tudását az egyetemi és vállalati szférából. A versenyzőknek az SAP új döntéstámogató eszköze, az SAP Analytics Cloud (SAC) segítségével kellett a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által biztosított adatokból látványos és lényeges összefüggéseket bemutató adatelemzéseket készíteniük és prezentálniuk.
Facility managementben erősít az ICON
Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.