Az esetek 52 százalékában a humánfaktoron bukik az IT-rendszerek biztonsága

forrás: Prím Online, 2016. március 1. 10:11

Az ISACA friss felmérése szerint az információtechnológiai rendszereket ért támadások 52 százaléka nem a technikát, hanem a felhasználót veszi célba – Az eredményesség tekintetében a social engineering alapú támadás ma már a leghatékonyabb módszer az IT-rendszerek kompromittálására.

Az Information Systems Audit and Control Association (ISACA) 2016 januárjában végzett, mintegy 3000 IT-biztonsági szakértő bevonásával készített felmérése alapján a megkérdezettek 52 százaléka szerint jelenleg a legnagyobb veszélyt a rendszerek biztonságára a felhasználót támadó social engineering módszer jelenti, amelynek hatékonyságát bizonyítja, hogy ezzel a módszerrel sikerült az elmúlt hetekben hackereknek megszerezni az amerikai nemzetbiztonsági szolgálat 9000, illetve az FBI 22 ezer alkalmazottjának elérhetőségi adatait. Jó hírt jelent a szervezeteknek, hogy megfelelő belső szabályozással és a munkatársak oktatásával a social engineering megközelítésre épülő támadások jelentős része kivédhető.

 

A social engineering lényege, hogy a hackerek különböző módszerekkel a felhasználótól olyan információkat – jellemzően jelszavak, regisztrációs-bejelentkezési adatok – csalnak ki, illetve szereznek hozzáférést az információtechnológiai rendszerekhez, amelyek mentén képesek lesznek a technika direkt támadása nélkül eljutni a kívánt adatokhoz, azokat megszerezni, illetve módosítani.

 

Habár sok nagyvállalati biztonsági szakértő és vezető számára evidenicának tűnik, hogy a munkatársak védik a vállalati rendszerek jelszavait, ez meglehetősen csalóka biztonságérzetet kelt. „Az egyik információtechnológiai biztonsággal foglalkozó vállalat csokoládét kínált fel egy elismert pénzügyi negyedben dolgozóknak a céges informatikai rendszerbe való belépési jelszavukért cserébe. Szinte hihetetlen, de a megkérdezettek 70 százaléka kiadta a céges jelszavát egy szelet édességért” – hívja fel a figyelmet a social engineering sikerességére Lengyel Csaba, a Hunguard Kft. szakmai igazgatója. Szerinte sokan úgy gondolják, hogy csak a jelszó kevés ahhoz, hogy feltörjék felhasználói fiókjukat, azt azonban senki nem tudhatja, hogy a támadó milyen információk és adatok birtokába jutott korábban.

 

A social engineer technikával próbálkozó hackerek célja a lehető legtávolabb maradni az IT-rendszerektől, nem a technikát, hanem az információkhoz és adatbázisokhoz hozzáférő munkavállalót célozza meg. A célszemélyek gyakran olyan alkalmazottak, akik nem feltétlenül ismerik az információk értékét; például külsős munkatársak, gyártók, beszállítók, kiszolgáló területeken dolgozó munkatársak. „Ez esetben a probléma igazi forrása az, hogy a támadónak kezdetben elég egy alacsony szintű hozzáférés, amivel később bővíteni tudja saját felhasználói jogait, ami pedig még fontosabb, hogy akár hónapokon keresztül lophat vagy változtathat meg adatokat” – mutat rá Lengyel Csaba.

 

 

A Hunguard Kft. munkatársának szakmai tapasztalata szerint a vállalati információk megszerzésének egy másik módja az alkalmazottak nem megfelelő jelszó-választási szokásainak kihasználásából ered. Jellemzően mindössze a felhasználók negyede használ valamilyen, a legbiztonságosabbnak számító, különleges karaktereket is tartalmazó jelszavakat. Egy csak számokból álló jelszó feltöréséhez, egy gyakorlott hackernek alig öt percre van szüksége, a csak betűkből álló jelszavak 5-6 nap alatt megfejthetőek, a betűk és számok kombinációjából álló jelszó kitalálása viszont már hónapokba telhet. A legjobb megoldás, ha számokat, kis- és nagybetűket, valamint speciális karaktereket is tartalmaz a jelszó; ugyanis ezek feltörési ideje akár száz években is mérhető. 

 

Nem csak a kiadott jelszó, de a lezáratlan számítógépek is kockázatot rejtenek: nagy szervezetek esetében meglepően sikeres módszer az úgynevezett „piggybacking” technika, ahol a hackerek magukat munkatársnak, esetleg karbantartónak vagy takarítónak kiadva jutnak be a vállalat irodáiba. „Ez is egyfajta social engineering. A helyszínen már ellenőrzés nélkül, szabadon hozzáférhetnek a magukra hagyott, nem lezárt terminálokhoz, laptopokhoz. Ilyenkor a legnagyobb károkat nem a gépek és adathordozók ellopása okozza, hanem az azokon tárolt adatok és információk eltulajdonítása, megváltoztatása.” – teszi hozzá a szakmai igazgató.

 

Fontos, hogy a vállalatok tisztában legyenek azokkal a technikákkal, amelyekkel elkerülhetik, hogy a social engineering áldozataivá váljanak. Amíg a kifejezetten a technikát célzó kibertámadások ellen a biztonságot nyújtó eszközök, programok, valamint ezek megfelelő beállításával védekezni lehet, a felhasználót célzó támadásokat csak maguk a felhasználók tudják sikertelenné tenni. „Ehhez fontos a munkatársak edukálása, megismertetése a veszélyforrásokkal, a megfelelő belső eljárásrendek és szabályzatok megalkotása és betarttatása. A kockázatokat csak így lehet a minimálisra csökkenteni” – hangsúlyozza Lengyel Csaba.

 

 

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja

Manapság mindenki mindenről a ChatGPT-t kérdezi meg, úgyhogy - gondoltam - mi is kipróbáljuk, megnéztük, hogy milyen hírt írna a mesterséges intelligencia arról, hogy hol tart a digitalizáció Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknál. Íme:

2023. február 4. 21:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05