Valóságkutatók hete Budapesten: jön a Reality Research Festival

forrás: Prím Online, 2016. október 16. 09:09

Mi a valóság? A válasz egyre nehezebben meghatározható és egyre több kérdést vet fel. A Reality Research Festival október 21. és 27. között Budapesten városi játékokkal, kiállítással, filmvetítéssel, előadásokkal és gyerekprogrammal igyekszik művészeti, fejlesztői és kutatói szempontokból vizsgálni a témát. Az izgalmas és hiánypótló esemény a Kitchen Budapest (KIBU) és a PLACCC kezdeményezésére jön létre. A programok többsége ingyenes.

A Reality Research Festival október 21. és 27. között első alkalommal várja az új technológiák iránt érdeklődőket Budapesten. A rendezvény célja, hogy művészeti, fejlesztői és kutatói szempontokból egyszerre értelmezze, hogyan ékelődnek be  az új technológiák, az AR – augmented reality (kiterjesztett valóság), a VR– virtual reality (virtuális valóság) és az MR– mixed reality(kevert valóság) az észlelési és a tudati zóna közé, illetve hogyan befolyásolják a körülöttünk lévő világ megismerését, feldolgozását. A valóságkutatók hete a PLACCC Nemzetközi Művészeti Fesztivál és a 2007 óta működő,  technológiai innovációval foglalkozó labor, a Kitchen Budapest kezdeményezésére született meg több más hazai és nemzetközi kulturális szervezet közreműködésével. A Reality Research Festival központja a Kubik Coworking Iroda alagsorában talált otthonra (13. kerület, Jászai Mari tér 5-6.).

 

 

A fesztivál egyik főszervezője, a PLACCC hagyományosan köztéri és helyszínspecifius művészeti produkciók bemutatásával foglalkozik. Rendszeresen hív meg olyan alkotókat, akik használják a digitális technológia nyújtotta lehetőségeket, hogy a városról, a köztérről beszéljenek. Emellett az a kihívás is egyre izgalmasabb, hogy tudnak-e még hatni a digitáliákat mellőző „analóg” taktikák a valóságérzékelésünkre, a városi léthelyzet megélésére. A Reality Research Festival keretében a PLACCC mindkét megközelítésre hoz példát: a belga CREW olyan sétát szervez, ahol a résztvevők high-tech, immerzív eszközöket felvéve mást látnak, mint ahol mozognak, a magyar Normal Vektor fiatal művészeinek projektje pedig a városi tér folyamatosan változó észlelésének egy radikálisan fizikai megélését nyújtja. A finn Reality Research Center és a német Invisible Playground együttműködésében megvalósuló Centre of Possibilities pedig a virtuálisat mint lehetőséget értelmezve ötvözi a digitális platformok, a közösségi média és az városi játékok műfaját.

 

Az Unfolding Budapest a KIBU-ban dolgozó két művész, Ravasz Jonathan és Filip Ruisl projektje, amely az építészeti rekonstrukció lehetőségeit vizsgálja a virtuális térben. Miközben az épített környezet megőrzése bonyolult jogi és tulajdoni viszonyok függvénye, addig a digitális design a hozzáférésen alapuló kreatív folyamatok terepe. A fesztiválon bemutatott esettanulmány a 7. kerületben található, Pollack Mihály tervezte Makkhetes vendéglő, a mai Holmi-ház (Rottenbiller utca 52.) homlokzatát adja vissza az eredeti terveknek megfelelően a kiterjesztett valóság (AR) alkalmazás segítségével. 

 

A KIBU tehetséggondozó programjában szintén résztvevő alkotó, Pribék Gábor Kolozsvári Lajossal a Szabadság tér hangzásvilágát rögzíti és alakítja zenévé (Audiovisual Map). A téren egy 3D térképpel és GPS nyomkövetéssel rendelkező okostelefonos alkalmazás teszi lehetővé, hogy bejárjuk a kísérleti zeneművet. 

 

A Jászai Mari tér 5-6. szám alatt található óvóhelyen gründolt art & tech bemutató, a Neuro Gym elsősorban hazai alkotók kísérleteit mutatja be a 3D-s és szintetikus világok tervezésének területén. A csoportos kiállítás  többek között Jelena Viskovic, Páll Tamás, Kim Leigh Pontin, Fridvalszki Márk, Pribék Gábor, Csiszár Mátyás-Kovács Zoltán (Meetlab) és Kovács Gergő munkáit mutatja be. Az esemény a fesztivál teljes ideje alatt látogatható (október 21-27) délután 3 és este 9 óra között. 

 

 

A fesztivál elméleti felvetéseit az október 22-i egész napos előadássorozat meghívott szakértői veszik sorra. A nemzetközi résztvevők Mirko Stojkovic  a belgrádi ApsArts alapítója, Pekko Koskinen a finn Reality Research Centre-ből, Joris Weijdom az utrechti Maplab vezetője, Daniel Schwarz a kölni Takomat Internet Agentur alapítója, Peter Tomaz Dobrilla, a maribori KIBLA Multimedia Center alapítója, továbbá Nemes Z. Márió költő-esztéta, Sepsi László író, Nagyfi Richárd szociológus és Jelena Viskovic képzőművész.  

 

A Toldi Klubban október 26-án a Crosstalk Video Presentation bemutatja a Metahaven holland design stúdió új filmjét, a Valóságos Egek (Information Skies) című pszichodrámát arról a jövőről, amelyben a virtuális valóság már mindenütt jelenvaló. A magyar nyelvű és magyar főszereplővel (Dávid Georgina) készült 26 perces videót a Metahaven egyik alapítója, Daniel van der Velden vezeti fel.  

 

Gyerekeknek és szüleiknek tart foglalkozást október 22-én, szombaton a Makerspace közösségi műhely a Jászai Mari téri fesztiválközpontban. A  modern technikai eszközök használatát célzó készségfejlesztés a népszerű videójátékot, a Minecraft 3D-s mechanikáját ötvözi kézzelfogható építőelemekkel (littleBits). 

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09