Nagy igény van a fogyasztóvédők segítségére
Közel kétezer fogyasztóvédelmi problémát kezeltek tavaly fogyasztóvédelmi és versenyjogi szakemberek a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Irodákban
A Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda munkatársai, a tavalyi évben közel kétezer fogyasztónak segítettek fogyasztóvédelmi és versenyjogi problémája megoldásában.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy egyre tudatosabbak a fogyasztók és sokan egyedül is vállalják az igényérvényesítés kálváriáját, ha problémájuk adódik, de legtöbb esetben jól jön a szakemberek segítsége. Sikeresebb a panaszkezelés, ha a fogyasztók tisztában vannak az adott bonyodalom jogszabályi hátterével és szakszerűen megfogalmazott levéllel fordulnak a szolgáltatók felé.
Az Irodahálózat statisztikáiból kiderül, hogy a tavalyi évben a jótállás-szavatossággal volt túlnyomó többségben problémája a fogyasztóknak. Különösen érzékeny terület az elektronikai, és távközlési termékek meghibásodása - nagyobb háztartási eszközök, telefonok –, ugyanis nagymértékben érinti a mindennapi életvitelt. A szakemberek tapasztalata szerint, kiemelt probléma, hogy a javításra előírt 15 napos határidőt csak ritkán tudják betartani a vállalkozások, ezért a fogyasztók sokszor nemcsak az adott termékben, de magában az üzletben is elvesztik bizalmukat, ami még nehezebbé teszi a mielőbbi békés igényérvényesítést. Hiába szigorodtak az árubemutatós termékértékesítés szabályai, maradtak kiskapuk, ami bosszantó. Bár a 2015-ös év végén az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés előírásai szigorodtak, nem csökkent számottevően a problémás ügyek száma. Az ilyen típusú ajánlatokkal elsősorban a nyugdíjas korosztályt keresik fel, és kihasználva megromlott egészségi állapotukat olyan termékeket ajánlanak megvételre, melyek valójában nem is rendelkeznek a nekik tulajdonított gyógyító hatással. Az üdülési jogot továbbra is sokkal könnyebb venni, mint eladni. Bár jól hangzik, ha azzal hívnak fel, hogy segítenek a már meglévő üdülési jogunk értékesítésében, sajnos gyakran a szavak mögött nincs igazi tartalom, így ezeknek az ajánlatoknak sem szabad bedőlni. Ritkán hallunk arról, hogy a vállalkozások is megtévesztés áldozataivá válnak, pedig gyakran előfordul: az ingyenes irodaszercsomagról kiderül, hogy fizetős, és nem minden számla, ami annak látszik.
„A tanácsadó irodáinkban mindig a megoldásra fókuszálunk. A jogszabályi háttér nagy segítség, hogy objektíven tudjuk látni a problémákat. Ez azért is fontos, mert a panaszok gyakori érzelmi túlfűtöttségét le kell fordítanunk és a tényeket kell szembeállítani egymással ahhoz, hogy valóban használható javaslatot fogalmazzunk meg. Ez a sikerünk titka.” – mondta el dr. Kogyilla Tímea, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora.
„Az elmúlt évben ügyfeleink panaszára több vállalkozás ellen indult eljárás a Gazdasági Versenyhivatal előtt, melyek egy része bírságkiszabással már le is zárult. Ügyfeleink pozitív visszajelzései alapján elmondható, hogy az ügyek nagy része a segítségünkkel megoldódott.” – mondta el dr. Kiss-Benedek Damarisz, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda debreceni tanácsadója.
Az idei tendenciákat nehéz előre megjósolni, de a szakemberek az interneten teret hódító social media hirdetésekre, külföldi applikációkon keresztül letölthető akciós tartalmakra, gyanús vagy nagyon fiatal webáruházak ajánlataira, és üzleten kívüli kereskedők hihetetlenül kedvező leárazására hívják fel kiemelten a fogyasztók figyelmét.
Kapcsolódó cikkek
- Most vásárol karácsonyra? Ellenőrizze, meddig viheti vissza!
- Elindult a fogyasztói panaszok elektronikus kezelési platformja
- Fogyasztóvédelmi mobilalkalmazással segítik a külföldre utazókat
- Hogyan érvényesítsük a garanciát külfödön online vásárolt termék esetén?
- Ha meghibásodik az interneten vett áru
- Új szabályozással védik a mobilosokat a szolgáltatókkal szemben
- Hatósági szerződést kötött az NMHH és a UPC
- Mobilalkalmazás segít eligazodni fogyasztóvédelmi kérdésekben külföldön
- Új okostelefonos alkalmazás a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól
- A békéltető testület Telekom-ügyfelektől érkezett jelzéseket vizsgál
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését
Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.
Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel
Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.
Facility managementben erősít az ICON
Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.