NMHH Médiatanács: 99,9 százalékban eleget tettek a tévék az akadálymentesített kívánalmaknak

forrás: Prím Online, 2017. április 24. 10:09

Öt médiaszolgáltatóval szemben felhívással élt, míg harminchatra pénzbírságot szabott ki múlt heti ülésén a Médiatanács.

A döntéseket a műsorkvóta teljesítésének ellenőrzéséhez szükséges, a törvényben előírt havi adatszolgáltatási kötelezettség hiányos, késedelmes megküldése vagy teljes elmaradása miatt kellett meghozni, a 2016 júniusa és decembere közötti időszakra vonatkozóan. Az ülésen kiderült az is, hogy az országos televíziók 99,9 százalékban eleget tettek az akadálymentesített műsorszámokra vonatkozó törvényi előírásoknak.

 

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa lezárta és összegezte a 2017 februárjában megindított hatósági felügyeleti eljárásokat a 2016. júniustól decemberig terjedő időszakra lefolytatott adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére vonatkozóan. A Médiatanács a kötelezettség megsértése miatt felhívással élt egy-egy körzeti, illetve kisközösségi rádióval, egy körzeti és két helyi televízióval szemben, továbbá pénzbírság megfizetésére kötelezett öt helyi/körzeti, négy kisközösségi és hét közszolgálati rádiót, illetve tizenöt helyi, négy körzeti, illetve egy országos televíziót. A pénzbírságok 12 ezer és 314 ezer forint között mozogtak.

 

A testület a d1 Tv médiaszolgáltatójának kérelme alapján indult jogvitás eljárásban megállapította, hogy a Magyar Telekom Zrt.-t a körzeti közösségi médiaszolgáltatás esetében továbbítási kötelezettség terheli, és a feleket műsorterjesztési szerződés megkötésére kötelezte. Az ügyben hozott határozat felülvizsgálata a közléstől számított harminc napon belül kérhető a Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságnál.

 

Az akadálymentesítendő műsoridő 99,9 százalékát ellátták segédlettel 

Elkészült az NMHH összefoglalója arról, hogy hogyan valósulnak meg a hallássérült nézők számára akadálymentesített műsorszámokra vonatkozó törvényi előírások. 2016 második félévében 208 nap 4895 műsorórája került kontroll alá. Az adatfelvételt hallássérült munkatársak végezték, valamennyi elemzésbe vont csatornánál havonta négy nap analízise alapján, 0–24 órás viszonylatban. A hatósági ellenőrzés keretében havi rendszerességgel nyolc, illetve a negyedik negyedévtől kilenc országos médiaszolgáltató programját vizsgálták: hat, később hét közszolgálati (M1, M2/Petőfi Tv, M3, M4 Sport, Duna Tv, Duna World, szeptembertől az M5 is), továbbá két kereskedelmi (RTL Klub, TV2) csatornáét. 

 

A közszolgálati médiaszolgáltatók naponta átlagosan 20,2, a kereskedelmiek 17 órányi programot láttak el segédlettel, s ezzel a műsoridő 86,4, illetve 71 százalékát tették elérhetővé a hallássérült nézők számára. Összességében ez a műsoridő 82,7 százalékát jelentette. Segédletként a médiaszolgáltatók elsősorban teletext feliratot alkalmaztak, a jelnyelvi tolmáccsal ellátott műsorszámok aránya minimális volt. Hallássérült nézők számára is befogadható műsorszámot a második félév ellenőrzött napjain leghosszabb időtartamban az M4 Sport adott közre (521 óra). A legalacsonyabb akadálymentesített műsoridőt a két kereskedelmi csatornánál regisztrálták (TV2: 407, RTL Klub: 407 óra). A félév során az akadálymentesítendő műsoridő 99,9 százalékát látták el segédlettel a vizsgált televíziók.

 

Az adatok alapján kijelenthető, hogy az ellenőrzött műsorszámok hónapról hónapra jobban megfeleltek a törvényben megfogalmazott követelményeknek, a segédlet nélkül sugárzott műsorok száma csökkent. Különböző időtartamú részleges felirathiány, aszinkronitás és tartalmi pontatlanság előfordult. A legtöbb hibát továbbra is a nem felvételről közzétett, „élő” műsoroknál tapasztalták, amelyeknek a feliratozása változó minőségben valósult meg a különböző csatornákon. A teljes elemzés a héten elérhető lesz a Médiatanács honlapján.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Philips Monitors E1 terméksorozat három új, többcélú modellel bővül

A Philips Monitors E1 sorozata ebben a hónapban három új modellel bővül. Az irodai felhasználók és távmunkában dolgozók számára szükséges összes alapvető funkcióval ellátott új modellek segítenek a felhasználóknak a kapcsolattartásban és növelik a termelékenységüket, mindezt versenyképes áron. 

2024. március 28. 13:27

Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.

2024. március 28. 11:50

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

Még szélesebb körben elérhetők a Galaxy AI funkciók a One UI 6.1 frissítéssel

Még több Galaxy felhasználó léphet be a mobil AI új korszakába: a One UI 6.1 frissítéssel korábbi készülékeken is elérhetővé válnak a Galaxy AI funkciók március 28-tól. A Galaxy S23 széria, az S23 FE, a Z Fold5 és a Z Flip5 készülékek, valamint a Tab S9 termékcsalád tagjain is elérhetők lesznek azok a lehetőségek, melyeket az idén bemutatott Galaxy S24 széria felhasználói már kipróbálhattak.

2024. március 27. 19:13

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05