Miért fejlesztenek az emberek robotokat?
Monoton, veszélyes és piszkos – ez a három fő jellemzője azoknak a munkáknak, amiket legyünk őszinték, szeretnénk, ha az egyre csak fejlődő robotok átvennének tőlünk. Azonban annak ellenére, hogy rábízzuk e feladatokat a robotokra, nincs okunk hátradőlni. Ez mindössze annyit jelent, hogy egy új világ új eszközével gyarapodott a szerszámosládánk, és segítségével az ember számára egy jobb és kevésbé gépies életet teremthetünk.
Az emberek és a robotok együttműködése összhangban van az emberiségnek egy jobb világ megteremtését célzó, kihívásokkal teli küldetésével. Ebben a kontextusban a „robot” szó többféleképpen is értelmezhető: jelképezheti akár az ismeretlentől való félelmet, de a felbecsülhetetlen potenciált is.
A robotika hihetetlen mértékű fejlődése elsőre sokak számára ijesztőnek is tűnhet. Mindannyian találkoztunk már olyan sci-fi történetekkel, ahol a technológia elszabadul, és a robotok világuralomra törnek. A robot azonban nem egy gondolkodó lény, hanem az, aminek mi építjük, és azt teszi, amire beprogramozzunk. Se többet, se kevesebbet. Minél inkább a mindennapi életünk részévé válnak e gépek, annál nyugodtabban érezzük magunkat körülöttük. Amikor valaminek az automatizált megfelelőjét már nem „robot”-nak nevezzük, akkor tudjuk, hogy elfogadottá vált. Azaz, amikor például nem porszívó robotnak nevezzük a takarítást segítő használati tárgyat, hanem egyszerűen porszívónak.
„Gyermekkorom óta építek robotokat, és ma, 41 évesen is a gépek, az elektronika, a szoftver és a robotok közötti kapcsolat tölti ki az ébren töltött óráim nagy részét. Nem én vagyok az egyetlen, aki korán kezdte. A rómaiak már időszámítás előtt 300-ban megépítették a világ első mosógépét.” – mondta Esben Østergaard, a Universal Robots műszaki vezérigazgatója és társalapítója, majd hozzátette: „Elképzelhető, hogy a szerszámok, eszközök és a többé - kevésbé automatizált gépek létrehozása mögött az az ötlet állt, hogy amíg ők dolgoznak, addig mi, emberek leheveredhetünk a fotelba és pihenhetünk. Ám a fotel vonzóereje idővel elhalványul, és átveszi a helyét egy másik, alapvető emberi mozgatóerő: az ambíció.”
Más fajokkal ellentétben az emberiség nem azért jött rá az eszközhasználatra, hogy megszabaduljon a piszkos munkától és kevesebbet kelljen erőlködnie, hanem azért, hogy felszabadítsa azon forrásokat, amelyek segítségével még többre lesz képes.
Kapcsolódó cikkek
- A UR+ lett 2017 legjobbja
- Ipar 5.0 – Az emberi érintés visszatér
- Egy robot az új kollégád – és Te vagy a főnök
- MI és a Robot
- Kell-e félnünk a robotoktól?
- Sakkjátszma kizárólag szemmozgással vezérelt ABB robot segítségével
- A Fujitsu ügyfeleit már robotok szolgálják ki
- Magyarországi kisdiákok a robotprogramozás elitjében
- Meghekkelt robotok a gyárakban - ez nem sci-fi
- Lesz Olimpia Magyarországon
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?
Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.
Innováció a légi szállítmányozásban
A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.
Bridgestone abroncsokon gurul a Maserati első teljesen elektromos SUV-ja
A prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások terén világszinten vezető Bridgestone-t választotta a Maserati, hogy egyedi 20"-os gumiabroncsokat fejlesszen első teljesen elektromos SUV-ja, a Maserati Grecale Folgore számára.
SFFA 2024 – bejelentették az International Filmmakers 30 shortlistesét
A Creo örömmel jelenti be a Sony Future Filmmaker Awards 2024 shortlisteseit. A hat kategóriában 30 filmkészítőből álló shortlisten szereplő alkotók egyedülálló élményben részesülnek, és egy héten át különleges eseményeken vehetnek részt a Sony Pictures Studios Los Angeles-i telephelyén, beleértve egy workshopot, amely páratlan hozzáférést biztosít az iparág kulisszái mögé. A 2024. május 30-i díjátadó ünnepségen pedig kihirdetik a hat kategória győztesét, akiket szakértő zsűritagok választanak ki.
Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat
A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor.