A szoftveripar lesz a nyertese a hálózatba kapcsolt autók időszakának

forrás: Prím Online, 2017. november 28. 07:59

Csak az amerikai autóiparból körülbelül 1100 milliárd dollárnyi bevétel fog eltűnni 2030-ra. A GSMA adatai szerint a hálózatba kapcsolt autók piaca 2020-ra nagyságrendileg 151 milliárd dolláros üzlet lesz, ebből az NNG és a Vodafone is kivenné a részét.

A tradicionális, ma is ismert autóiparnak 2030-ra elég komoly gondjai lesznek, legalábbis a RethinkX szakértői csoport 2017-es, Rethink Transportation 2020-2030 jelentése alapján. A tanulmány szerint az amerikai autóiparból 1100 milliárd dollárnyi bevétel fog eltűnni, amelyet jó részben a különböző, autóiparhoz közel álló szoftverfejlesztő és szolgáltató cégek fognak bezsebelni. Ha ezt az információt kiegészítjük azzal, hogy a hálózatba kapcsolt autók globális piacának értéke 2020-ra várhatóan eléri a 151 milliárd dollárt** – mindezt pedig az olyan szolgáltatások fogják okozni elsősorban, mint a navigáció, a kiberbiztonsági megoldások és az infotainment mobil hálózati kapcsolatra építve. A statista.com adatai szerint, a hálózatba kapcsolt autók magyarországi penetrációja jelenleg 0,9 százalékon áll (a KSH adatai* alapján ez körülbelül 30.000 autót jelent), 2021-re ez viszont 12,7 százalékra fog emelkedni (ez még a 2016-os adatokkal számolva is több mint 420.000 autó). A BI Intelligence jelentése szerint emellett a 2021-ben piacra kerülő autók több mint 80 százaléka fog rendelkezni valamilyen típusú hálózati kapcsolattal, vagyis az utakon szinte lehetetlen lesz elkerülni ezeket a járműveket. 

 

Ahhoz, hogy az egyre több egymással kommunikáló eszköz biztonságosan és stabilan működjön a jövőben is, komoly hálózatfejlesztésekre lesz szükség. Mint Király István, a Vodafone Magyarország Vállalati Szolgáltatások Üzletágának vezérigazgató-helyettese elmondta:  „A hálózatba kapcsolt eszközök elterjedése jelentősen felgyorsult az elmúlt években, arra számítunk, hogy a jövőben ez a trend még inkább erősödni fog. Nemzetközi és hazai szinten is kiemelt figyelmet fordítunk erre a területre, nagy büszkeség számunkra, hogy a Gartner a negyedik egymást követő évben ismerte el piacvezetőként a Vodafone-t a menedzselt M2M (gépek közötti) szolgáltatásokat vizsgáló, Magic Quadrant felmérésében. Az autóipar az egyik szektor, ahol már ma is számos ilyen megoldással találkozhatunk, a jövőben nem csak a járműben, de a forgalomirányítás technikájában és az infrastruktúrában is egyre több egymással kommunikáló eszköz fog megjelenni. Azt gondolom, hogy a közlekedés olyan forradalmon kell, hogy átmenjen a fejlett világban, ami menedzselhetővé teszi a folyamatokat. Talán ebben tud az 5G kommunikáció behozni olyan újításokat, amelyektől a hálózatba kapcsolt autózás kezelhetővé válik. Hiszünk ebben a technológiában, a Vodafone Csoport az első távközlési szolgáltatóként csatlakozott a globális 5GAA (5G Automotive Association) szövetséghez, amelynek a célja az összekapcsolt és automatizált vezetés és az intelligens szállítási rendszerek fejlesztése.”

 

 

A hálózati kapcsolat teljesen új távlatokat fog nyitni a sofőrök és a fejlesztők előtt. Mint azt Kerecsen Tamás, az NNG technológiai igazgatója elmondta: „a hálózati kapcsolat olyan, új termékeket és szolgáltatásokat tesz majd lehetővé az autókban, amelyekről eddig még álmodni sem mertünk. Lehetőség lesz például arra, hogy a merülő elektromos autónk feltöltéséhez az autóval való, szabadszavas beszélgetés segítségével találjunk megfelelő töltőt, lefoglaltassuk azt magunknak a kocsival, majd fizessünk. Ezt követően a töltő szomszédságában lévő kávézótól a fizetést követő néhány másodpercben kapott, aktuális kuponnal megvegyünk a kávénkat, ha odaértünk, így eltöltve az időt, amíg tölt az autó. De akár arra is, hogy a naptárunkkal szinkronban lévő járművünk reggeli közben figyelmeztessen arra, hogy a szokásos útvonalunkon baleset történt, dugó várható, így valamivel korábban el kellene indulnunk, vagy alternatív útvonalat lenne érdemes választanunk. Az biztos, hogy a globális autópiacon hatalmas változások várhatóak, erre pedig az NNG is készül, hiszen idén a vállalat bevételének már több mint 90 százaléka érkezett erről a területről.”

 

Mint minden területen, itt is komoly kihívások állnak a szereplők előtt. A hatalmas tortából ugyanis mindenki szeretne egy szeletet, a kérdés ugyanakkor az, hogy, ha bármi baj történik, ki lesz a felelős. Egy balesetben az előttünk haladó autó, amelyik szolgáltatta az adatot, a miénk, amelyik azt fogadta és feldolgozta, esetleg az infrastruktúrát kezelő cég, és a sort még folytathatnánk. Ez már csak azért is fontos kérdés, mert Vodafone Csoport becslése szerint évente 25 000 ember életét menthetik meg az európai utakon az intelligens, egymással együttműködő autók és egyéb közlekedési eszközök.

 

Emellett érdekes kérdés a kiberbiztonság is, azzal ugyanis, hogy az autókat az internetre kötjük, egy új terület nyílik meg a bűnözők előtt. Az NNG már idén bejelentett egy fejlesztést, amellyel a leggyakrabban alkalmazott támadást hatékonyan lehet megelőzni. 

 

A következő években tehát az autóipart fenekestül felforgató változások várhatóak, mindebből pedig a szoftvercégek és a szolgáltató szektor jöhet ki a legjobban. Amellett természetesen, hogy a fogyasztók is rengeteg, az életüket megkönnyítő fejlesztést, szolgáltatást kapnak majd. 

 

_______________

*A KSH adatai alapján 2016-ban a személygépkocsik száma 3.313.206 volt 

** A GSMA Machina Research adatai alapján

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05