Mesterséges intelligencia és okos megoldások a Science Parkban

forrás: Prím Online, 2018. március 14. 17:18

Félnek-e a gyerekek a jövőtől? Nyugdíjba küld-e mindenkit a mesterséges intelligencia? Milyen lesz a jövő irodája? Ilyen kérdésekre kaphattak választ a Science Park Irodaház és az AmCham közös rendezvényén, amelynek a megújuló irodaház bemutatóirodája adott otthont.

Végletes és mégis képlékeny dolog a jövő, amiről ráadásul főleg a popkultúra segítségével gondolkodunk. Régebben a félelem a Frankensteinből táplálkozott, aztán a hidegháború szülte ufó fenyegetések bizonytalanították el a jövőt, a nyolcvanas években pedig a Terminátor képében született újra az ember ellen forduló teremtmény. Ma nem csak a fegyveres robotoktól tartunk, de attól is, hogy egy távoli gépteremben futó algoritmus átveszi a feladatainkat.

 

A fenti forgatókönyveknél jóval pozitívabbat vázolt fel Kánai András jövőkutató, aki az irodák átalakulásáról beszélt. A mai munkahelyeknek egyszerre kell alkalmazkodniuk a különböző generációk eltérő elvárásaihoz, az egy munkáltatónál töltött idő rövidüléséhez és az automatizálás jelentette kihívásokhoz is. Olyan teret kell kitalálni, ahol generációk, nemek, eltérő kulturális hátterű és státuszú emberek együtt dolgozhatnak úgy, hogy a munkában élettelen kollégák, robotok és algoritmusok is segítenek. A változás elkerülhetetlen. „A kilencvenes években, amikor megjelent a mobiltelefon, még készített a Matáv olyan reklámot, aminek az volt a szlogenje, hogy a komoly beszélgetésekhez vezetékes telefon kell. Ma már senkinek sem jutna eszébe ilyen” - mondta Kánai András.

 

 

A Makerspace.hu alkotóműhely átlagos tanulója azt sem tudja, mi az a vonalas telefon. A 3D-nyomtatókkal, lézervágóval és egyéb számítógép vezérelte berendezésekkel teli műhely alapítója, Fuchs Péter a gyerekekben, azaz a leendő alfa generációs munkavállalókban lévő félelmekről beszélt. A diákokkal végzett okosváros-tervezős workshopok egyik tanulsága a szakember szerint, hogy nincs nem nagyon zöld okosváros. „A gyerekek minden helyzetben terveznek bio-megoldásokat, zöldített tetőt, közparkokat. Nagyon vigyáznak a jövőre” - mondta Fuchs Péter.

 

Az utolsó előadó, Szabados Levente, mesterséges intelligencia kutató volt, aki egyszerre beszélt a technológiában rejlő lehetőségekről és a nagyon okos rendszerek emberitől eltérő butaságáról is. Az algoritmusok ma már az anyanyelvi beszélőknél is jobban tudnak emberi beszédet átírni. Ugyanakkor elég egy, az emberi szem számára nem is észrevehető mintát belekomponálni a képekbe, hogy az addig remekül működő képfelismerő algoritmusok teljesen másnak lássanak tárgyakat vagy élőlényeket. „Kicsit olyan lesz a mesterséges intelligencia rendszerekkel végzett munka, mintha egy kultúrából érkező kollégával kellene együttműködni” - mondta Szabados. 

 

 

A rendezvényen a rendhagyó előadások mellett az ételek is a jövőt hívták meg. A molekuláris bárban az érzékszerveket próbára tévő zselék és falatnyi ételkompozíciók töltötték fel energiával az előadás utáni beszélgetésre ottmaradókat. Az érdeklődőknek ezalatt lehetőségük volt bejárni és jobban megismerni a folyamatosan megújuló Science Park Irodaház emeletén található, újonnan átadott bemutatóirodát, amely a harmonikus kialakítással és gyönyörű dunai panorámával méltó helyszíne volt a rendezvénynek.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09