A nagy robot - kobot összecsapás
A mai világ társadalmának egyik legnagyobb félelme az, hogy a robotok elveszik az emberek elől a munkát. Az ismeretlentől való félelmet, és magának a változásnak a tényét egyes gyártóknak és alkalmazottaknak elsőre valóban nehéz lehet elfogadni. Azonban a robotok új generációja, az ún. együttműködő robotok (kobotok) eloszlatják ezeket a félelmeket. Nézzük meg, mi is a különbség a kobotok és a robotok között, beszéljenek a tények helyettünk!
A nagy autógyártó vállalatok által használt robotikai megoldások nagyban különböznek az egyéb feladatok automatizálására használt, más gyárakban alkalmazott robotokétól. Nem jellemző azonban, hogy az üzletvezető vagy a beszerzését felelős személyzet pontosan tisztában lenne azzal, hogy mit is jelent a kettő közti különbség, eltekintve a kinézetüktől. Jelentős eltérés van a gépek kapacitási, biztonsági és programozási jellemzői között, amelyeket ismernie és értenie kell annak, aki a gyártási folyamatainak automatizálásában gondolkodik. A legegyszerűbb módja annak, hogy átlássuk, mi a különbség a kobotok és az ipari robotok között az, ha megértjük, hogy a kobotokat arra tervezték, hogy az emberi munkatársakkal együtt dolgozzanak, amíg az ipari robotokat arra, hogy az emberek helyett dolgozzanak.
Dizájn: könnyebb, kisebb, sokoldalúbb
A legszembetűnőbb különbség a méret, és a hely, amit egy egység elfoglal. Amíg a hagyományos robotok nagyméretűek és rengeteg helyet foglalnak el, a kobot kompakt, és kis helyen is elfér. A hagyományos ipari robotok többnyire nehezek is (súlyúk 50 kg-nál kezdődik), és csak rögzítve működnek: miután beszerelték őket, sem újraprogramozni, sem egy másik feladathoz áthelyezni nem egyszerű őket. Ezzel szemben a kobotok könnyűsúlyúak (kevesebb, mint 29 kg-ot nyomnak), 40%-al könnyebbek és kisebbek (!), mint a hagyományos robotok. A piacvezető Universal Robots UR5 robotja például mindössze 18,4 kg-ot nyom, lábnyoma pedig csak 149 mm. Könnyedén áthelyezhetőek és új feladat adható nekik: egy gyári munkás könnyedén újraprogramozhatja a kobotot, egyszerűen a robotkar a kívánt felületen való mozgatásával.
Biztonság: ember és robot, kéz a kézben
A kobotok egyik nagy előnye, hogy beépített biztonsági funkciókkal rendelkeznek, így nincs szükség semmiféle védőkerítésre. Az együttműködő robotok leállnak, amikor akadályt észlelnek, ami lehet például egy emberi kar is. A hagyományos robotok ilyet nem tudnak, vigyázzon, aki a közelükbe megy!
Használat: egyszerű, mint az egyszeregy
A robotok telepítési ideje mindössze töredéke annak, amit egy hagyományos robot igényelne, melyek esetében noha az elsőt kevesebb, mint egy nap alatt hozzá lehet adni a gyártási folyamathoz, egy másodikat már sokkal nehezebb integrálni, ami gyakran költségesebb, mint maga a robot.
Nem csalás, nem ámítás: bárki meg tudja tanulni, hogy kell kobotot programozni, még egy tíz éves gyermek is képes rá. Ugyanilyen egyszerű áthelyezni a robotot, különféle high-mix low-volume feladatok ellátására is képes. A kobot egy tényleges technológiai áttörésnek számít, hiszen a hagyományos robotokat csak egy konkrét feladattal lehet megbízni, és azt is csak programozó szakemberek segítségével.
A kobotok egy szebb jövőt teremtenek
„Ahogyan a kobotok átveszik a monoton, unalmas, valamint a veszélyes munkákat, az alkalmazottak olyan feladatokra koncentrálhatnak, amik több kreativitást és komplexitást igényelnek, így több értéket tudnak teremteni a vállalatok számára. Hiszünk abban, hogy a kobotok segítségével meg lehet majd felelni a korábban nem teljesíthető követelményeknek is.” – mondta Slavoj Musilek, az Universal Robots Közép- és Kelet-európai régiójának igazgatója.
Kapcsolódó cikkek
- 5 jele annak, hogy robottal beszélgetünk
- Bevételük negyedét veszíthetik el azok a cégek, melyeknek nincs digitális ügyfélszolgálata
- Költséghatékony belső szállítmányozás
- Újgenerációs mobil robotok: rohamosan fejlődik az intralogisztika
- Az ABB és a Kawasaki együttműködik a kollaboratív robotokra épülő automatizálás területén
- Az ABB bemutatja a YuMi robotcsalád legújabb tagját
- Hagyjuk a csomagolást (is) a kobotokra!
- A jövő munkahelye: Robotként vagy velük együtt fogunk dolgozni?
- Az együttműködő robotok gyorsítják a robotika elterjedését
- Portrét is rajzol a legmodernebb robot
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Jöhet a személyre szabott reklámoktól mentes ingyenes Facebook és Instagram?
Nagy várakozás előzte meg az uniós adatvédelmi testület (EDPB) állásfoglalását az egyelőre leginkább a Meta által használt „consent or pay” (hozzájárulás vagy fizetés) üzleti modell adatvédelmi vonatkozásaival kapcsolatban. Várhatóan mi lesz a hatása a véleménynek a közösségi médiumok és platformok működésére, mit jelenthet mindez a piaci szereplők és a felhasználók számára? A fenti kérdéseket Bartal Ivánnal, az Oppenheim Ügyvédi Iroda adatvédelmi jogi praxisának vezetőjével jártuk körbe.
Innováció a légi szállítmányozásban
A DSV egy hazánkban innovációnak számító, korábban még sosem alkalmazott átvilágítási szolgáltatás elindításával új export légiszállítási lehetőségeknek nyit kaput. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közvetlen közelében található raktárukban már 2-8 Celsius-fokos környezetben is átvilágítási szolgáltatás nyújtására lesznek a továbbiakban képesek, ezzel pedig fellendítik a BUD Airport gyógyszerexport tevékenységét. A fejlesztés egy gyógyszeripari üzleti esemény keretein belül debütált 2024. április 23-án, Vecsésen.
Bridgestone abroncsokon gurul a Maserati első teljesen elektromos SUV-ja
A prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások terén világszinten vezető Bridgestone-t választotta a Maserati, hogy egyedi 20"-os gumiabroncsokat fejlesszen első teljesen elektromos SUV-ja, a Maserati Grecale Folgore számára.
SFFA 2024 – bejelentették az International Filmmakers 30 shortlistesét
A Creo örömmel jelenti be a Sony Future Filmmaker Awards 2024 shortlisteseit. A hat kategóriában 30 filmkészítőből álló shortlisten szereplő alkotók egyedülálló élményben részesülnek, és egy héten át különleges eseményeken vehetnek részt a Sony Pictures Studios Los Angeles-i telephelyén, beleértve egy workshopot, amely páratlan hozzáférést biztosít az iparág kulisszái mögé. A 2024. május 30-i díjátadó ünnepségen pedig kihirdetik a hat kategória győztesét, akiket szakértő zsűritagok választanak ki.
Tovább terjeszkedik a belga-magyar logisztikai raktárfejlesztő-vállalat
A belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező Weerts Logistics Park (WLP) HUR One Kft. közel 55 000 m2 alapterületű logisztikai csarnokot épít Debrecen szomszédságában, Ebesen. A WLP az első külföldi érdekeltséggel is rendelkező beruházó, amelyik előre, megrendelésállománnyal még nem rendelkező, spekulatív módon fejleszt a Hajdú-Bihar-Vármegyei székhely térségében. A kitűnő lokációjú beruházásra a debreceni repülőtér és az épülő BMW gyár közelében kerül sor.