Múzeumból egyenesen jövő gyárába?
Az Ipar 4.0 vezető szállítójaként és felhasználójaként a Bosch mindent egy kézből kínál a hálózatba kapcsolt gyártás és a teljes beszállítói hálózat számára. Emellett olyan, úgynevezett retrofit megoldásokkal is szolgál, mint például az IoT-gateway, amely fejlett szenzorok, szoftverek, hardverek és IoT-kompatibilis ipari szabályzórendszerek kombinációjával teszi lehetővé az akár több ipari forradalommal ezelőtti gépek hálózatba kapcsolását, majd paramétereik pontos ellenőrzését, optimalizálását. A Bosch 2020-ig több mint egymilliárd euró forgalomnövekedésre és további egymilliárd euró megtakarításra számít az Ipar 4.0 megoldások terén.
Régi eszközök új köntösben
A Bosch az IoT-gateway-jel a régebbi berendezések üzemeltetői előtt is megnyitja a hálózatba kapcsolt ipar által kínált lehetőségeket, a befektetés pedig akár 18 hónap alatt is megtérülhet. A Bosch homburgi gyárában például a mérnökök a hidraulikus szelepek egy 2007-es tesztberendezését csatlakoztatták internetes hálózatra az IoT-gateway „plug and play” rendszerének segítségével. Az alkalmazott olaj minőségét ellenőrző új érzékelőknek köszönhetően a korábbinál jóval pontosabban határozhatták meg az olajcsere szükséges időpontját, ami időt és pénzt takarított meg, továbbá a környezetet is kíméli.
Érdekes kísérlet volt még, amikor a szakemberek az IoT-gateway-jel Robert Bosch 130 esztendős „Ipar 1.0” esztergapadját katapultálták egyenesen az Ipar 4.0 korába. A folyamat-ellenőrzés keretében különböző érzékelők paraméterek egész sorát mérték, köztük a munkadarab szögsebességét is, míg a túl magas vagy túl alacsony forgácsolási sebesség például csökkentette a megmunkált fémalkatrész minőségét és a szerszámot is károsíthatta, de az internetes hálózatra frissen csatlakozott esztergapad a szíjhajtás fokozatos változásait is érzékelt. Az érzékelők, a gateway és a szoftver együttesen hatékonyan előzte meg az immár Ipar 4.0 kompatibilis gép nem tervezett leállásait, jelentősen növelve a termelékenységét.
Milliárdos piac
Az ipar és a kereskedelem területén alkalmazott számos eszköz azonban még ma sem csatlakozik az Ipar 4.0 rendszereihez. Ennek oka egyebek mellett a megfelelő érzékelők, szoftverek és a cégek IT-rendszereihez való csatlakozási lehetőségek hiánya lehet, vagyis e gépek jelenleg még a hálózatba kapcsolt ipar legalapvetőbb követelményeinek sem felelnek meg. Egyedül csak Németországban több tízmillió ilyen eszközről van szó. A minden egyes eszköznél testre szabható retrofit megoldásokban rejlő lehetőségek így igen jelentősek, piacuk világszinten már milliárdos nagyságrendre tehető. Ha egy vállalat hosszú távon is sikeresen kíván működni, alapvető szükséglet a hálózatba kapcsolt berendezések használata.
Az IoT-gateway ráadásul nem igényel bonyolultabb programozást, csupán konfigurálni szükséges azt egy böngésző használatával, vagyis jóval gyorsabban üzembe helyezhető. E technológiával a Bosch kiváló példával szolgál arra, hogyan csatlakoztathatják a régebbi gyártóberendezések üzemeltetői is gépeiket az internetes hálózatokra, valós időben felügyelve őket: olyan paramétereket mérhetnek az eddig említettek mellett, mint például a hőmérséklet, a nyomás, a rezgés, az áramfogyasztás, vagy épp az olajminőség.
Kapcsolódó cikkek
- Saját fejlesztéseivel is készül az Ipar 4.0 –ra a T-Systems Magyarország
- SMS-t kaptunk: árvíz közeleg?
- Hogyan őrizzük meg biztonságunkat, és maradjunk nyereségesek a negyedik ipari forradalom (Ipar 4.0) idején
- Bosch-megoldások a kényelmes és energiatakarékos otthonokért
- Lezárult a BOSCH indítómotorok és generátorok üzletágának eladása
- Okosmegoldások okosvárosoknak
- A szoftveripar lesz a nyertese a hálózatba kapcsolt autók időszakának
- A Fujitsu intelligens platformot vezet be az Ipar 4.0 támogatására
- A szuperkamion információs sztrádává változtatja az utakat
- Az együttműködő robotok gyorsítják a robotika elterjedését
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program
A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.