A VISZ pályázatán egy 160 éves gimnázium bizonyult a leginnovatívabbnak
Immár harmadik alkalommal ítélte oda a Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ) a magyarországi középfokú oktatási intézményeknek meghirdetett Az év középiskolai digitalizációs tanári csapata díjat.
A pályázaton minden olyan magyarországi, érvényes működési engedéllyel rendelkező középfokú oktatási intézmény indulhatott, ahol a képzés főállásban oktató tanárok közreműködésével valósul meg.
Az egymillió forint alapítványi támogatással járó díj nyertesét a VISZ által felkért zsűri két körben bírálta el. A pályázó iskoláknak írásos pályaműben kellett bemutatniuk, az elmúlt egy-két tanév folyamán az oktatás digitalizációja terén elért eredményeiket, majd második körben az esélyes csapatoknak a zsűri előtt is kellett prezentálniuk a tevékenységüket.
Az elbírálás során a zsűri figyelembe vette, hogy az intézmény hogyan érvényesíti az új digitalizációs szemléletet, a korszerű módszereket és megközelítéseket a tantárgyak oktatásában és a számonkérésében. Ki kellett térni arra is, hogy milyen új módszerek vezettek be, milyen tanítási és számonkérési segédanyagokat dolgoztak ki a tanárközösségek, valamint arra is, hogy ezekhez milyen digitális oktatási eszközöket alkalmaztak. Fontos szempont volt a pályázatok értékelésénél az is, hogy hogyan működik az iskolai élet digitális közösségi tere, illetve annak használatába mennyire kapcsolódik be interaktívan az iskolai közösség.
A szempontokat legalább három tantárgynál kellett érvényesíteni: gimnáziumoknál legalább egy reál és humán és egy reál tárgyban, szakgimnáziumok és szakközépiskoláknál pedig legalább egy szakmai és egy humán tárgyban.
A VISZ elnöke, Takács Tibor vezette zsűriben Agárdi Györgyi (Allianz Hungária), Csillag Dávid (Szerencsejáték Zrt.), Csongrádi Tamás (Vásárhelyi Pál Kereskedelmi Szakgimnázium), Dervenkár István (Bitport), Gazdag Ferenc (Nemzeti Közmű), Havass Miklós (Nemzeti Tehetségsegítő Tanács), Kerékfy Pál (a VISZ oktatási munkacsoport vezetője), valamint Mester Sándor (Project 029) vett részt.
Egy 160 éves intézmény nyerte a fődíjat
Az idei év pályázati és a prezentációk alapján a zsűri a budapesti Berzsenyi Dániel Gimnázium pályázatát ítélte a legjobbnak. Budapest első, 1858-ban alapított állami gimnáziuma második alkalommal pályázott, és már tavaly is jól szerepelt, akkor a zsűri különdíját nyerte el.
Az iskola kiterjed digitalizációs tevékenységét jól jellemzi, hogy a tavalyi évhez képest egy szinte teljesen új csapat készített pályázatot. Idén Bere Anikó (fizika, kémia), Csernovszky Zoltán (fizika, matematika), dr. Mezei Mónika (történelem, latin nyelv), Kerek Roland (magyar, angol nyelv), Mészáros Mónika (történelem, olasz nyelv), valamint Nemecskó István igazgatóhelyettes (matematika) mutatta be, hogyan alakítják az oktatást a modern igényekhez.
Mint az a zsűrit vezető Takács Tibor VISZ-elnök értékeléséből kiderült, a bírálók elsősorban a digitalizáció kiterjedt és tantárgyakon átívelő alkalmazását értékelték a pályázatban. Az iskola tanárai szinte egyöntetűen nagy erőfeszítéseket tesznek azért, hogy a meglévő digitális eszközök (pl. tantermi wifi, érintőképernyős kijelzők, ún. okosterem, széles szoftverportfólió, melyek használatához központi alkalmazásszolgáltatást is felépítettek stb.) nyújtotta lehetőségeket maximálisan kihasználják. Ezt belső képzések segítségével is megosztják egymással, illetve próbálják integrálni azokat a jó gyakorlatokat, melyeket más iskolákban alkalmaznak. Ezeknek a jó gyakorlatoknak a megismertetésére rendszeresen hívnak más iskolákból előadókat.
A zsűri három iskolát részesített tárgyjutalomban. A 3. kerületi Kerék Általános Iskola és Gimnázium, valamint a Leövey Klára Görögkatolikus Gimnázium, Közgazdasági Szakgimnázium és Szakközépiskola 15-15 laptopot nyert. A gépeket a Szerencsejáték Zrt. ajánlotta fel.
Tanulmányi kirándulást nyert a miskolci Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon, amely idén ősszel a tehetséggondozó, 7. évfolyamos osztályát már olyan digitális osztályként indította, ahol szinte minden oktatási tevékenység digitális eszközökkel folyik. A Szigethalmi Polgármesteri Hivatal felajánlása révén a gimnázium egy osztálya két napot tölthet el a Szigethalmi Családi Vadasparkba és az Emese Parkba.
Mint azt Takács Tibor a díj átadásakor mondta, a Vezető Informatikusok Szövetsége a pályázattal arra szeretné felhívni a figyelmet, hogy milyen a szerepe a tanári közösségeknek abban, hogy a digitális transzformáció, az informatika mindent átszövő pozitív hatása az oktatásban is érvényesülhessen.
Idén is volt kreatív pályázat a legkisebbeknek
A középiskolai pályázattal párhuzamosan az általános iskolásoknak is hirdetett pályázatot a Szövetség a Smile palacsinta támogatásával, mellyel elsősorban a digitális eszközök kreatív használatát szerette volna népszerűsíteni a kisiskolások körében. A pályázó általános iskolásoknak smile palacsintát kellett tervezniük, de készíthettek videoanimációt vagy bármilyen egyéb munkát is a Kodu vagy a Scratch programmal.
A fődíjat – kétnapos tanulmányi kirándulást szállással a szigethalmi Fehér Gém üdülőben – Debreceni Benedek Elek Általános Iskola 2. a osztályos diákjai kapták. Emellett Emellett egyéni elismerést és tárgynyereményt kapott Bartucz Anna, Bereczki Hanna, és Veszelovszki Bori.
Kapcsolódó cikkek
- Az Epson bejelentette a „Nyerjen egy robotot!” versenyének zsűrijét
- Tízezrek ismerhették meg, hogy mi a pálya!
- A British Telecommunications országos pályázatot hirdet alsó tagozatos osztályoknak
- 27. Magyar Innovációs Nagydíj
- November 22-ig még lehet pályázni Vodafone Főállású Angyalnak
- Youtuber, egyetemi docens és gimnazista a Future Makers programozóverseny zsűrijében
- Indulnak az új Jeremie-alapok: 80 milliárd forint friss forrás érhető el innovációra
- Meglepetéssel indul a jubileumi Főállású Angyal pályázat
- Az év középiskolai tanári csapata a digitalizációért
- Folytatódhat a nevezés – hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!
Pályázatok ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Bevállalós ötletekkel versenyeznek a Megoldások a holnapért döntősei
Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a csapatok elképzelésük prototípusát alkothatják meg és tesztelhetik működését a mentorok közreműködésével. A diákok a szakértők segítségével készülnek a végső, májusi megmérettetésre, ahol a három legjobb csapat összesen 6 millió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját.
Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei
Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.
Női szakemberekkel mutat példát a fiataloknak az IVSZ és a WiTH
Március 20-án délután második alkalommal adták át az IVSZ – Digitális Vállalkozások Szövetsége és a Women in Technology Hungary Egyesület (WiTH) együttműködésében meghirdetett 40 év feletti női példaképek a digitális gazdaság területén pályázat díjait. A BME Villamosmérnöki és Informatikai Karán megrendezett gálán négy kategóriában hirdettek nyertest, továbbá a szakmai zsűri egy olyan különdíjat is átadott, amellyel minden évben egy, a szakterületén kiemelkedően teljesítő pedagógus munkáját ismerik el.
Napelemes pályázat: ezek az akkumulátorok legnagyobb buktatói
Senki nincs még elkésve, aki igényelni szeretné a napelemekből és energiatárolóból álló rendszerekre kiírt Napenergia Plusz Program vissza nem térítendő támogatását, de elővigyázatosnak kell lenni. Házi Ádám, a Wagner Solar Hungária Kft. fejlesztési igazgatója felhívta rá a figyelmet, hogy nem minden akkumulátor tudja működtetni a rendszert áramszünet esetén, de arra is ügyelni kell, hogy a telepített eszközök kompatibilisek legyenek egymással. A szakértő szerint érdemes olyan kivitelezővel együtt dolgozni, aki a pályázat megvalósítása után is a rendelkezésünkre áll.
Digitális készségek fejlesztését célzó hazai projektek indulhatnak egy rangos európai díjért
Az Európai Digitális Készségfejlesztési Díj keretében öt kategóriában díjazzák a kontinensen élő emberek digitális kompetenciákkal való felvértezése iránt elkötelezett európai, köztük magyarországi projekteket és szervezeteket. Az IVSZ szerint a digitális készségek fejlesztése a gazdaság versenyképessége szempontjából elengedhetetlen – hiszen a hazánkban élő 16-74 év közötti felnőttek fele nem rendelkezik alapszintű digitális kompetenciákkal, pedig ezek nem csak a hétköznapi ügyintézést könnyítik meg, hanem a munkahely megtartásában és megszerzésében is fontos szerepük van. Ezért is különösen fontos összegyűjteni és megmutatni a készségfejlesztéssel kapcsolatos nemzetközi és hazai jó gyakorlatokat minél szélesebb körben.