QR-kódos és mobilos fizetés szoríthatja háttérbe a készpénzt

forrás: Prím Online, 2019. február 27. 17:40

Bár rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány, és a napi bevásárlások 74 százaléka még mindig készpénzzel történik, egyre több innovatív fizetési megoldás érhető el hazánkban. Miközben sokan még a PayPass kifejezést is tanulják, teret hódít a mobil-, vagy épp a QR kódos fizetés, amely biztonságos, gyors, egyszerű, olcsó és kényelmes. Mit hozhatnak ezek a megoldások a magyar piacon? Mivel jár az Azonnali Fizetési Rendszer bevezetése július 1-jétől? Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója elemzi a trendeket.

Világszerte terjednek a különféle mobilfizetési megoldások, mint a WeChatPay vagy az AliPay: évente több trillió USD forgalmat bonyolítanak. Szingapúrban több mint 30 pénzügyi szolgáltató állapodott meg az egységes QR-kód alkalmazásáról: az SGQR, a „Singapore Quick Response Code” lesz az egyetlen QR-kód formátum az országban, minden pénzügyi mobilalkalmazás felismeri majd. Az innovatív fizetési megoldások Magyarországon is egyre népszerűbbek. A folyamatnak újabb lökést adhat az Azonnali Fizetési Rendszer (AFR) július 1-jei bevezetése. Az AFR a banki átutalások reformja és valós idejűvé alakítása mellett új fizetési módok megjelenését is lehetővé teszi, például a QR-kód beolvasásával indítható azonnali fizetést.

 

 

Milyen trendek érvényesülnek a magyar fizetési piacon? „Rekordszintre, 6117 milliárd forintra nőtt Magyarországon a forgalomban lévő készpénzállomány 2018 végére a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. A napi bevásárlások mindössze 26 százaléka történik bankkártyával” – magyarázza Krocsek Attila, a BlockBen üzletfejlesztési igazgatója. A magyar tulajdonú cég tavaly kapta meg az év innovatív terméke díjat a szingapúri Crypto Currency Expón.

 

Krocsek Attila hozzáteszi: továbbra is kevés a bankkártya-elfogadóhely hazánkban, számuk tavaly alig haladta meg a 110 ezret. Az üzletfejlesztési igazgató szerint ugyanakkor ez a tendencia a vásárlók szempontjából nem feltétlenül hátrány: világszerte teret nyernek és növekednek a kártyás fizetésen kívüli megoldások, mint a QR kódos fizetés vagy a mobilfizetés, amelynek több fajtája létezik. A vásárlók már Magyarországon is megtalálhatják a legfontosabb innovatív fizetési megoldásokat, ha helyettesíteni akarják a készpénzt: lehetségesek a QR, a vonalkód alapú tranzakciók vagy épp az NFC chippel történő mobilfizetés. Utóbbi megoldás jelenleg döntően kártyatársasághoz kötött, de várhatók a piacon olyan új megoldások, amelyeknek köszönhetően a kereskedői terminál és a pénztárcaszolgáltató direktben összeköthető.

 

„A fizetési piacon, ahogyan a gazdaság más területein is, csökken az ellátási lánc. Ahogyan például az élelmiszer- vagy a bútoriparban is közelebb kerül egymáshoz az előállító és a vásárló, kiesnek a közbeékelődött kereskedők, itt is megfigyelhető tendencia az ellátási lánc csökkenése, akár a kártyatársaságok térvesztésének árán is. A vásárlók és a kereskedők részéről egyre nagyobb igény lesz az olyan fizetési megoldásokra, amelyek gyorsak és kevés teendőt igényelnek” – mondja Krocsek Attila, aki további elvárásokat is sorol. Olyan megoldásokra lesz kereslet, amelyek egyszerűek, mert csökken a fizetésben részt vevő köztes kiszolgálók száma, olcsók, mert alacsonyak a fizetendő jutalékok, díjak, praktikusak, mert egy telefon vagy egy okosóra is elég lehet a fizetéshez, valamint biztonságosak, mert a QR-kódos fizetés például minden egyes tranzakcióhoz egyedi, saját pénztárcaazonosító kódot generál.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09