Hasznos és gondoskodó robotokat fejlesztenének a lányok

forrás: Prím Online, 2021. június 5. 11:38

A járvány lecsengésével az élet lassan visszatér a régi kerékvágásba. De ki fogja megetetni a család kedvenc tacskóját, ha már senki nem tanul és dolgozik otthonról? Microbit, a robot – adta meg a választ a nyolcéves Horváth-Nagy Grace és programot is írt hozzá. Hasonlóan kreatív és mesterséges intelligenciát alkalmazó ötleteket mutatott be a többi pályamunkát beküldő versenyző is a Microsoft DigiGirlz AI Challenge 2020-2021 tanévi versenyén. Főként a digitális oktatással és a környezetvédelemmel kapcsolatos koncepciók, appok, robotok és digitális asszisztensek szerepeltek a lányok pályamunkáiban.

Online élménynappal zárult a 2020-2021-es tanév Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenye május 29.-én, amelyen 32 százalékkal vettek részt többen, mint egy évvel ezelőtt: közel 300 8-18 éves lány mérhette össze tudását. A kihívás során a kreativitásukra és a mesterséges intelligencia felhasználására vonatkozó ötleteikre, tehát a digitális gondolkodásukra volt szükség.  A zsűri értékes díjakkal jutalmazta a két korosztály (8-11 évesek és 12-18 évesek) 3-3 kiemeltjét és az országos első 30 legnagyobb pontszámot elért versenyzőket is.

 

Az elmúlt évet a járványhelyzet uralta, ezért a versenyzők közül sokan olyan pályázatokat készítettek, amelyekben az elzártságra és a digitális oktatás nehézségeire kerestek válaszokat. Speciális alkalmazások, szoftverek, digitális szemüvegek és asszisztensek, íróeszközök és robotok tűntek fel az ötletes megoldási javaslatok között, amelyek egyszerre segítik a gyerekeket a tanulásban, a tanárokat pedig a tanításban.

 

A mindennapi életünket azonban nemcsupán a tanulás kötötte le az elmúlt évben, ezért a lányok hoztak ötleteket a stressz és magány oldására is: például társaságot, érzelmi támogatást adó, barátként működő robotok is szép számmal akadtak a pályázatok között. A fenntarthatóság kiemelt témája volt az idei Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenynek, ezért több résztvevő hozott az állatvilág és a környezetünk védeleméhez kapcsolódó megoldásokat.

 

A 8-11 évesek között az egyik kiemelt a 11 éves Fuchs Sára volt, aki egy bátorító, barátkereső robotot tervezett 3D-ben Tinkercad segítségével, saját ötletei alapján. Nagyon aktuális és valós problémákra talált egyszerű, mai technológiával is megvalósítható megoldást és mindezt nagyon kreatív, modern formába öntötte.

 

 

 

A 12 éves Krolikowski Lehoczky Lilian egy (vad)állat felismerő mesterséges intelligencia megoldást tervezett, amely geolokációs adatok alapján elemzi a fajsűrűséget. Az általa tervezett app segítségével a gyerekek tanulhatnak, de a környezetük védelmében is részt vehetnek a különböző funkciók segítségével. Az ugyancsak dobogós, 9 éves Oláh Klára Eszter a mesterséges intelligencia különböző felhasználási területeit vette sorra és a végén egy lovaglást elemző, segítő ötletet dolgozott ki és mutatott be a pályázatában. Ebből a korosztályból származik a mindössze 8 éves kislány, Horváth-Nagy Grace pályázata is, aki megható odafigyeléssel, a család tacskójáról gondoskodott egy etető robottal.

 

 

A nagykamaszok pályázatai közül kiemelkedett a 13 éves Jánoskuti Hannáé, aki egy környezetvédelmi appot tervezett, ami segít a környezettudatosabb élet kialakításában. Az alkalmazás követi a szokásainkat, bevásárlásainkat és tippeket, segítséget ad a mindennapokban ahhoz, hogy olyan rutinokat alakíthassunk ki, amelyek a fenntarthatóságot szolgálják. A 17 éves olyan okos megoldásokat javasolt, amelyek lehetőséget adnak a különböző képességű és tudásszinten álló gyerekek egyénre szabott fejlesztésére. A 13 éves Tóth Jázmin pedig videós pályamunkájában egy microbites robot segítségével mutatta be, hogy hányféle területen, például a szelektív hulladékgyűjtésben vagy a növények gondozásában is, segítséget nyújthat a mesterséges intelligencia.​

 

 

„Kreativitás, segíteni akarás, tettvágy – ezek jellemzik a lányok pályázatait. Jól mutatják, hogy a technológia, a kódolás, a mesterséges intelligencia mennyi területen segítheti az életünket. A Microsoft DigiGirlz AI Challenge versenyen résztvevő lányok bebizonyították, hogy minden esélyük megvan arra, hogy egyszer majd felnőttként a technológiai szektorban helyezkedjenek el, ahol nagyon nagy szükség van a tehetségükre és a tudásukra” – mondta Csanak Gabriella, a Microsoft Magyarország marketing- és operatív igazgatója a pályázatokat értékelve.

 

„A Microsoft DigiGirlz verseny pályamunkái is bizonyítékai annak, hogy már ma vannak köztünk olyan fiatal feltalálók, akikre óriási szükség lesz a jövőben. Zsűritagként is megtapasztalhattam, hogy a fiatal lányok milyen izgalmas megoldásokat képesek kitalálni. A programozás és a robotika a jövőben minden tudományágban nagy szerepet kap majd. A készségek közül pedig a legfontosabb a kreativitás lesz, mely a problémamegoldás egyediségében, az ötletek nagyszerűségében ölt majd testet. Bízom benne, hogy a Microsoft DigiGirlz AI Challenge inspirációt ad a lányoknak ahhoz, hogy ha erre vágynak, akkor bele merjenek vágni a mesterséges intelligencia varázslatos világába és fantasztikus dolgokat alkossanak a jövőnek!” – nyilatkozta Dr. Breuer Anita, a Digitális Tudásért Alapítvány kuratóriumi elnöke, a Logiscool egyik alapítója.

 

Az élménynapon a résztvevő lányok megismerkedhettek olyan felnőtt női szakemberekkel is, akik példaképül szolgálhatnak számukra. Gerendai Zsuzsa, Python fejlesztő például a Turbine.AI-nál, Magyarország egyik legsikeresebb, gyógyszerkutató start-upjánál bioinformatikai projekteken dolgozik – ezekről és saját pályaválasztásának történetéről beszélt a lányoknak. Kerekes Viola, a Hortobágyi Nemzeti Park munkatársa és Dr. Ozogány Katalin, a Debreceni Egyetem kutatója arról adtak elő, hogyan elemzik mesterséges intelligencia alapú szoftver segítségével vadlovak viselkedését. Az ő példájuk arra is rávilágít, hogy nemcsak azok alkalmazzák ma már a digitális technológiát és a mesterséges intelligenciát, akik kódokat írnak vagy szoftvereket fejlesztenek, hanem ezek ismerete ma már szinte minden szakmában elvárt.

 

A Microsoft DigiGirlz programjának célja, hogy megismertesse a fiatal lányokkal az informatikai szakmában rejlő izgalmas lehetőségeket, saját élményeken keresztül nyújtson betekintést a programozás világába, és lebontsa azokat az előítéleteket, amelyek szerint a lányok kevésbe alkalmasak erre a pályára, mint a fiúk. DigiGirlz AI Challenge versenyt a Microsoft a Logiscool alapítványával, a Digitális Tudásért Alapítvánnyal (DTA) összefogva indította el 2019-ben. Ez a mesterséges intelligencia megjelenési formáit, lehetőségeit, felhasználási területeit, hasznosságát igyekszik bemutatni a programozás iránt érdeklődő 8-18 éves lányoknak. A verseny első részében három kvízt kell kitölteniük a résztvevőknek, majd a pontszámuk alapján a második körbe jutott lányoknak a megadott tematika alapján pályamunkát kell készíteniük és benyújtaniuk. A program zárásaként a második körbe bejutott lányok egy élménynapon vehetnek részt, a legjobbakat pedig értékes nyereményekkel is jutalmazták. Az élménynapnak rendszerint a Microsoft Magyarország ad otthont, ezúttal azonban online formában került megrendezésre. A versenyről részletesen a https://www.logiscool.com/hu/digigirlz oldalon lehet tájékozódni.

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Díjazták az építőipar „rocksztárját”

Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezető igazgatója vehette át az idei "Év Építőipari Személyisége" díjat. A szakember 30 éve képzi és inspirálja a szakembereket és az építőanyag kereskedőket, emellett támogatja a megrendelőket építési álmaik valóra váltásában. Legyen szó TikTok videóról, egy medence burkolásáról készülő oktatóanyagról, vagy ezer szakember motiválásáról egy konferencián, Markovich Béla mindenhol ott vagy és minden lehetőséget megragad, közvetlenül hozzájárulva az építőipar kultúrájának fejlődéséhez.

2024. március 29. 15:16

Térítésmentesen tanulhatnak nyelvet a tanárok

A hétköznapi élet során egyre több olyan impulzussal találkozunk, ami idegen nyelvhez kötött. Így vannak ezzel a pedagógusok is, akiknek a kezében páratlan lehetőség van: azok a tanárok ugyanis, akik még nem beszélnek angolul vagy németül, vagy esetleg magasabb szintre emelnék a nyelvtudásukat, esetleg csak gyakorolnák a kiejtésüket, bővítenék a  szókincsüket, térítésmentes nyelvtanulási lehetőséget tudhatnak magukénak. A KRÉTA Idegennyelvi Felkészítő Modulja (IFM) ugyanis térítésmentes lehetőséget biztosít minderre a pedagógusoknak is, akik közül már több ezren használják a felületet.

2024. március 29. 13:30

Idén is a „Bajnokok" között a Schneider Electric

Zsinórban az ötödik évben kapott „Champion", vagyis „Bajnok" minősítést a Schneider Electric a Canalys kutatócég „Titans Channel Leadership Matrix" elemzésében. A vállalat az értékesítési csatornái folyamatos fejlesztése iránti elkötelezettségével, valamint a bevezetett programokkal és a partnereit támogató eszközökkel érdemelte ki az elismerést.

2024. március 29. 10:48

Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra

Saját átalakulási folyamaton megy keresztül az adatközpontok piaca, amely magába foglalja a legmodernebb technológiák használatát a műveletek és az erőforrások elosztásának optimalizálása, valamint a biztonsági protokollok javítása érdekében. 

2024. március 28. 19:05

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05