Így csökkenthetik CO2-kibocsátásukat a vállalatok

forrás: Prím Online, 2021. június 9. 20:21

Az aktuális helyzet megállapítása, a célok meghatározása és nyilvánosságra hozása, innovatív és hatékony programok elindítása és az eredmények folyamatos nyomon követése – ezeken a lépcsőfokokon keresztül juthatnak el a vállalatok oda, hogy jelentősen csökkentsék CO2-kibocsátásukat. A fenntarthatósági törekvések azon túl, hogy segítik a klímaváltozás elleni küzdelmet, egyre fontosabb tényezőnek számítanak egy-egy márka megítélésében is. 

A klímaváltozás elleni küzdelem egyre nagyobb hangsúlyt kap világszerte, helyi és nemzetközi szabályozások, irányelvek és célkitűzések mutatják az utat, hogyan kellene kisebb károsanyag-kibocsátással, kevesebb pazarlással, fenntarthatóbb módon működniük a vállalkozásoknak. A téma kezd kiemelten fontossá válni a fogyasztók számára is, a Capgemini Research Institute tavalyi felmérése szerint a megkérdezettek közel 80 százaléka szeretne aktívan is tenni azért, hogy élhető bolygót hagyjunk a következő generációknak, 72 százalék pedig személyesen is aggódik amiatt, hogy milyen környezeti lábnyoma van. A kutatás további érdekes eredménye, hogy a válaszadók 66 százaléka előnyben részesíti a környezetbarát termékeket és szolgáltatásokat. 

 

Azok a vállalkozások pedig, amelyek figyelembe veszik ezeket az elvárásokat és ezekhez alkalmazkodva változtatnak működési gyakorlatukon konkrét versenyelőnyre is szert tehetnek. A Capgemini kutatása szerint a fenntarthatósági kezdeményezéseket bevezető és ezt kommunikáló cégek 77 százaléka tapasztalta úgy, hogy nőtt a fogyasztói hűség irántuk, 63 százalék pedig a bevétele bővüléséről számolt be. 

 

 

A fenntartható működésre történő átállás egyik fontos lépése a karbonlábnyom csökkentése. A Schneider Electric szakértői szerint egy négy fázisból álló folyamat következetes végrehajtásával elérhető ez a cél. 

 

Legyen pontos képünk

Az első lépés, hogy pontosan felmérjék a vállalatok, hol tartanak a karbonsemlegesítésben és milyen lehetőségeik vannak ezen a területen. Ha ez megvan, sokkal egyszerűbb lesz a célok felvázolása is és gyorsabban lehet döntéseket hozni. A felmérés folyamatát célszerű a CO2-kibocsátás elsődleges forrásainak felderítésével kezdeni. Ezt a feladatot érdemes egy, az adatokat összegyűjtő és aggregáltan kezelő digitális megoldással támogatni, mint például a Schneider Electric EcoStruxure Resource Advisor platformja. Ha rendelkezésre állnak a szükséges adatok, akkor lehetővé válik annak modellezése, hogy a különböző célok elérése mennyire reális – ez biztos alapokat nyújt a megvalósuló projekteknek és maximalizálja a befektetés megtérülését. 

 

Ha vannak céljaink, beszéljünk róluk

Ha sikerült meghatározni, hogy melyek a reális célkitűzések, akkor érdemes ezeket nyilvánosságra hozni. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a nyilvános bejelentés ambiciózusabb célok megfogalmazására ösztönzi a vállalkozásokat, illetve erősíti törekvésüket, hogy gyorsabban érjék el a célkitűzéseket. A Schneider Electric például azt vállalta, hogy 2025-re szén-dioxid-semlegessé teszi saját működését, 2050-re pedig a teljes ellátási lánc esetében megvalósítja ezt. 

 

Találjuk meg a saját utunkat

A célok bejelentése után jöhetnek a konkrét lépések. A karbonsemlegesség elérése felé vezető úton nem igazán létezik egységes megközelítés, másra van szüksége egy szennyvíztisztító telepnek és másra egy üzletláncnak. Számos eszköz segíti a vállalkozásokat céljaik elérésében, a siker kulcsa pedig abban rejlik, hogy a megfelelőt válasszák ki. A hatékony adatkezelés, az infrastruktúra korszerűsítése, az innovatív technológiák és a digitális megoldások egyedi kombinációja azonban a legtöbb esetben komoly előrelépést hozhat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a szén-dioxid-mentesítés nem csupán a kibocsátás csökkentését eredményezi, hanem pozitív hatással lehet a vállalat hatékonyságára, rugalmasságára, versenyelőnyére és eredményességére is. 

 

Ellenőrzés és alkalmazkodás

A CO2-kibocsátást célzó programok meghirdetésével és elindításával természetesen még nem ért véget a munka, hiszen a sikerhez azok megvalósulását folyamatosan nyomon kell követni, és ha szükséges be kell avatkozni. Az is elképzelhető, hogy idővel a célok és a stratégia változik – például olyan jól halad a folyamat, hogy úgy dönt a cég, felgyorsítja az ütemtervet -, vagyis rugalmasan kell kezelni ezt a folyamatot és ha változik a helyzet vagy a körülmények, akkor ahhoz alkalmazkodni kell. 

 

Itthon is főszerepben a fenntarthatóság

A Schneider Electric nem csak megoldásai és szolgáltatásai révén, de aktivitásával is támogatja a klímacélok elérését. A vállalat saját EcoStruxure platformját használva gyáraiban és logisztikai elosztóközpontjaiban három évente több mint 10 százalékkal tudta csökkenteni az energiafogyasztást az elmúlt 12 évben. Jelenleg 30 zéró kibocsátású létesítménye van a cégnek, és több mint 120 csatlakozik hozzájuk a következő öt évben. A vállalat törekvéseinek elismeréseként az első helyen végzett a Corporate Knights által összeállított, a világ legfenntarthatóbban működő társaságait bemutató listán. 

 

A társaság hazai üzemeiben is folyamatosak a fejlesztések, amelyek hatékonyabb és összességében fenntarthatóbb működést eredményeznek. A cég MG Zala gyárában az elmúlt 10 évben több mint 9 milliárd forintnyi beruházás valósult, komoly előrelépés történt az automatizáció és a robotizáció területén, digitális megoldásokat vetettek be, ezzel párhuzamosan pedig jelentős erőfeszítéseket tettek a CO2-kibocsátásuk csökkentésére és az energiahatékonyság növelésére. Az MG Zala és a Schneider Electric másik zalai gyára, ZEG vezetői idén május 26-án „Zalaegerszeg Innovációs Díja” elismerést vehettek át Zalaegerszeg polgármesterétől az elmúlt évek teljesítményeinek elismeréseként. 

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09