Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?

forrás: Prím Online, 2021. november 3. 21:06

A felnőtt magyarok fele gondolja úgy, hogy igyekszik környezettudatos megoldásokat választani az élet minden területén, ugyanakkor kevesen áldoznának több pénzt a környezetbarát termékekre vagy szállítási módokra online vásárlás esetén – derült ki a Reacty Digital felméréséből, amely nem, kor, illetve a lakóhely régiója alapján reprezentatív a 18-79 éves magyar lakosságra nézve. Az online rendelést valamivel környezetkímélőbbnek tartják, mint a személyes vásárlást, bár a többség egyelőre az utóbbit preferálja.

Az online rendelők közül tízből hatan (57%) inkább a személyes, offline vásárlást részesítik előnyben az internetessel szemben, amennyiben választaniuk kell. Különösen igaz ez a nőkre, esetükben 64 százalék jelezte, hogy szívesebben vásárol fizikai üzletben, míg a férfiak fele-fele arányban preferálják a személyes, illetve internetes vásárlást. Szintén jelentős eltérés van életkor alapján is ebben a kérdésben. Míg a 18-44 évesek körében valamennyivel kedveltebb az online rendelés (52%), addig a 45-79 évesek kétharmada inkább az offline vásárlást részesíti előnyben.

 

A felnőtt magyarok bő fele (54%) amikor csak lehet, igyekszik környezettudatos megoldásokat választani az élet minden területén, és még ennél is többen figyelnek arra, hogy inkább jobb minőségű, tartósabb termékeket vásároljanak (56%), még akkor is, ha az drágább, hogy ritkábban kelljen cserélni. Ugyanakkor csupán a 18-79 évesek harmada (32%) fizetne többet egy termékért amiatt, mert biztosan tudja, hogy azt környezettudatos módon állítják elő. Az online vásárlók ötöde (21%) lenne hajlandó saját bevallása szerint többet fizetni a szállításért akkor, ha az biztosan környezettudatos módon történik (pl. elektromos járművel). Bár a pénztárcájukat nem szívesen nyitják ki, az idejükkel némivel bőkezűbbek az interneten rendelők, harmaduk (34%) várna többet egy környezettudatos módon (pl. autó helyett kerékpárral), s ezáltal valószínűleg némileg lassabban kiszállított termékre. A legtöbb online vásárló (84%) próbálja elkerülni, hogy az online rendelt termékeket vissza kelljen küldeni. Noha ez a hozzáállás környezetvédelmi szempontból is rendkívül pozitív, hiszen nem utazik feleslegesen a termék, feltételezhetően nem csak ez a mögötte álló indok, hanem egyszerűen szeretnék megspórolni a visszaküldéssel járó energiabefektetést és költségeket.

 

 

 

A 18-79 éves magyarok közel kétötöde (38%) érzi úgy, hogy az online rendelés egy (inkább) környezettudatos vásárlási forma – a legalább hetente vásárlók negyede teljes mértékben annak tartja –, míg valamivel kevesebben vannak azok, akik (inkább) környezetbarátként vélekednek a személyes, offline vásárlásról (27%). Az online vásárlók többsége (61%) szerint egy webáruház vonzóbb lesz a szemükben attól, ha jól látható módon jelzi, hogy környezettudatos módon csomagol és/vagy szállít. Csupán nyolcaduk véli, hogy (inkább) nem lesz vonzóbb ettől egy webáruház, tehát szerintük felesleges ebbe energiát fektetni az online bolt részéről. A nők számára fontosabb szempont a környezetvédelem az online rendelés során, ők jelentősen nagyobb arányban (26%) nyilatkozták, hogy egy webáruház lényegesen vonzóbb, ha jól láthatóan jelzi környezettudatossági törekvéseit.

 

Az online rendelők saját bevallásuk szerint igyekeznek környezettudatosan kezelni az internetes vásárlással járó csomagolóanyagok kérdését. Háromnegyedük szelektív hulladéktárolóban helyezi el az erre alkalmas csomagolóanyagokat, bő harmaduk újra felhasználja azokat csomagolási célra, míg negyedük egyéb módon hasznosítja újra. Csupán szűk ötödük (18%) jelezte, hogy kommunális hulladéktárolóban végzi az online rendelt termékek csomagolása.

 

Bár a már megrendelt termékek esetében sokan igyekeznek minél környezettudatosabban eljárni (pl. a csomagolás újrahasznosításával), magát a rendelést általában nem ilyen szempontokra alapozzák. Csupán a 18-79 évesek nyolcada (12%) jelezte, hogy volt arra példa, hogy környezettudatossági okokból nem rendelt meg online egy terméket. A fiatalok (18-29 évesek) jelentősen nagyobb arányban nyilatkoztak így (22%). Akivel előfordult már ilyen, annak leginkább az volt a gondja, hogy nem talált elegendő információt a termékről, illetve, hogy túl messziről érkezett volna az áru, ezért mondott inkább le róla.

 

Összességében tehát elmondható, hogy bár a kevésbé környezettudatosnak minősített személyes vásárlást egyelőre többen preferálják, a fiatalok körében már az online rendelés kerül előtérbe. Főképp ők figyelnek tudatosan arra is, hogy az általuk rendelt termék vagy épp a szállítás módja/folyamata környezetbarát legyen, akár a rendeléstől is elállnak, ha nem érzik kellően annak, vagy nem találnak elegendő információt a témában. A webáruházaknak pedig érdemes figyelni arra, hogy környezettudatos módon csomagoljanak, illetve szállítsanak, és fontos, hogy az ilyen jellegű törekvéseiket kommunikálják is a weboldalon, hiszen az online vásárlók többsége pozitívumként értékeli.

 

Reacty Digital Kft.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ez lehet a rohamosan terjeszkedő olcsó kínai webshopok igazi ellenfele

Miközben az olcsó, kevésbé minőségi árut kínáló kínai cégek gőzerővel árasztják el Európát a termékeikkel, egyre többen fordulnak egy új alternatív vásárlás felé. Ez a jelenség a közösségi finanszírozás megjelenése az online vásárlásban, ami a prémium és luxus színvonalat teszi elérhetővé. Az alacsony ár mindkettőben közös, eredményben viszont drasztikusan eltér egymástól a kétfajta vásárlás.

2024. április 15. 17:59

2023-ban harmadjára ért el platina minősítést a Bridgestone

A Bridgestone EMEA (Európa, Közép-Kelet és Afrika régió) ismét megkapta a platina minősítést a neves fenntarthatósági értékelő platform, az EcoVadis által. A szervezet 2023-ban már a harmadik egymást követő alkalommal nyerte el az EcoVadis legmagasabb besorolását, amivel a Bridgestone EMEA az EcoVadis által világszerte 220 iparágban értékelt 130 000 vállalat legjobb 1 százalékba került.

2024. április 15. 16:21

Új innovációkat és együttműködéseket jelentett be párizsi rendezvényén a Schneider Electric

A mérnöki és működési adatokat integráló új platform, a háztartási energiamenedzsmentet új szintre emelő vezérlőegység, az elektromos autózás terjedését támogató töltők és szoftver – többek között ezeket az újdonságokat jelentette be a Párizsban rendezett „Innovation Summit World Tour” rendezvényén a Schneider Electric. A vállalat bejelentette a Sustainability Impact Award idei győzteseit, illetve egy új program elindítását is. 

2024. április 15. 11:27

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09