Biztonságos téli vezetés: abronccsal kapcsolatos hibák, amiket el kell kerülni
Az autóvezetők körében egyértelműen a tél a legkevésbé népszerű évszak, ugyanis nem elég, hogy a körülmények megnehezítik a vezetést, a nem megfelelő felkészüléssel és a közúti forgalomban mutatott kiszámíthatatlan vezetési viselkedéssel sokan saját maguk súlyosbítják a helyzetüket. Menkó Illés, a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője olyan szituációkra hívja fel a figyelmet, amelyeket el lehet, és el is kell kerülni annak érdekében, hogy biztonságosan átvészelhessük a téli hónapokat.
Első hiba: a megkésett abroncscsere
Az első napon, amikor munkába menet megcsap minket a reggeli fagy, és eszünkbe jut, hogy lassan le kell cserélni a nyári gumiabroncsokat, akkor jött el a téli abroncsok ideje. A téli abroncsok rendkívül fontosak a közúti közlekedés biztonságának szempontjából, különösen a nagy hóesésnek kitett régiókban vagy a hegyvidéki utakon. A téli abroncsok másféle gumikeverékkel készülnek, amely jobb gyorsítási és fékezési teljesítményt nyújt hideg időben, továbbá a profilokat is kimondottan a vizes, latyakos és havas utakra alakítják ki. „A téli gumiabroncsok profilmélysége különösen fontos a havas úton való tapadás szempontjából, mivel haladás közben a hornyokban összegyűlt tömör hó kapcsolatot létesít az úton lévő hóval, aminek köszönhetően egy erőátvitelre alkalmas rendszer jön létre” – mondja a Continental Hungaria Kft. műszaki szakértője. A téli abroncsok esetében az „októbertől húsvétig” szabályt ajánlott alkalmazni, téli útkörülményekre ebben a periódusban lehet számítani, ezt pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni. Érdemes azt a szempontot is figyelembe venni, hogy a gépjármű kötelező biztosításának díja is kedvezőbb lehet a szezonnak megfelelő abroncs használatával. A budapesti taxikra már kötelező a téli abroncs használata, emellett már csak egy lépésre vagyunk attól, hogy mindenki számára kötelezővé váljon hazánkban is a szezonális gumiabroncsok használata.
Második hiba: elmarad a gumiabroncsnyomás ellenőrzése
Télen is ajánlott rendszeresen ellenőrizni a gumiabroncsnyomást, hiszen a gumiabroncsokban télen is változik a nyomás az üzemeltetés közben. „A megfelelő abroncsnyomás nemcsak a szükséges tapadást biztosítja az útfelületen, hanem csökkenti az üzemanyag-fogyasztást, és ezáltal a CO2-kibocsátást is” – magyarázza Menkó Illés.
A gumiabroncsnyomás rendszeres ellenőrzése az abroncsnyomás-ellenőrző rendszerekkel (TPMS) rendelkező járművek esetében is ajánlott a téli időszakban is, hiszen a TPMS rendszer nem helyettesíti az ellenőrzés folyamatát. Az abroncsban lévő túlnyomás ellenőrzésekor nemcsak a nyomást lehet beállítani vagy ellenőrizni, hanem az abroncs állapota is megvizsgálható. A nem megfelelő nyomás használata nemcsak az üzemanyag-fogyasztást növeli, hanem növeli az abroncs terhelését, aminek súlyos következményei lehetnek. A nyomás beállításakor ráadásul felfigyelhetünk az TPMS rendszer által észrevehetetlen sérülésekre vagy rendellenes kopásokra is, melyek szintén a biztonságos közlekedés esélyét csökkentik.
Harmadik hiba: az abroncsok nem megfelelő kezelése
Az magától értetődő, hogy az abroncscsere fontos tényezője a biztonságos téli vezetésnek szezonális abroncsok használata esetén. Azonban helytelen vagy hanyag kezelés miatt nemcsak cserélni kell őket, hanem egy teljesen új szett vásárlása is szükséges lehet. Ez például adódhat a nem megfelelő tárolásból vagy a forszírozott vezetési stílusból. „A gumiabroncsok tartós és mindenekelőtt biztonságos használhatóságának biztosítása érdekében az autóvezetőknek télen előrelátónak kell lenniük, kerülniük kell a hirtelen gyorsításokat és fékezéseket” - tanácsolja Menkó Illés. „A téli gumiabroncsok élettartama is jelentősen meghosszabbodik az abroncsok megfelelő nyári tárolásával. A legfontosabb, hogy fénytől védett, hűvös helyen tároljuk őket” – teszi hozzá a szakértő.
Kapcsolódó cikkek
- Százmillió fékvezérlő elektronika Budapestről a balesetmentes közlekedés szolgálatában
- Együtt küzd a Bridgestone és a Michelin a fenntarthatóságért
- Konferencia a Széchenyi István Egyetemen: fókuszban az autonóm járművek
- Előre jelzi a zöldhullámot a legújabb bécsi közlekedési app
- Így előzhetőek meg a vadbalesetek
- A magyarok fele már az elektromos autózásban látja a gépkocsis közlekedés jövőjét
- Hogyan tudunk egyszerre pénzt spórolni és a környezetet is védeni?
- Autonóm mobilitás: a jövő közlekedése rendkívül összetett
- Új magyar találmány segít megelőzni a vadbaleseteket
- A Continental 2022-től újrahasznosított PET palackokból készít gumiabroncsokat
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének
A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.
Ünnepel a Samsung Galaxy Team európai sportolói csapata
Már csak 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44 európai Team Galaxy versenyzőt támogat – olyan sportolókat, akik a játékok során országukat képviselik –, hogy az olimpián is kihozhassák magukból a bennük rejlő lehetőségeket.
Új szintet léphet az MI-forradalom az adatközpontokban
Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként a Schneider Electric leányvállalata, az AVEVA digitális iker platformját összekapcsolják az NVIDIA Omniverse megoldásával, egységes környezetet biztosítva a virtuális szimulációhoz és az együttműködéshez.
Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat
Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.
Világdöntőben az ELTE programozói
A kontinensviadal bronzérmeseként az Informatikai Kar csapata képviselheti hazánkat az ICPC programozói versenyen 2024 szeptemberében Kazahsztánban.