A rádiós szolgáltatók elégedettek a Médiatanács támogatási programjával
Minél kisebb a rádió, annál több az önkéntes munkatárs
A hatóság online felmérést végzett a magyarországi rádiós médiaszolgáltatók között 2021 májusa és júliusa között, amiben önkéntes, önkitöltős kérdőívvel válaszolhattak a kérdésekre. A hatóság minden hazai médiaszolgáltatót megkeresett, és az érintettek közel 40 százaléka válaszolt.
A rádiókban a főállású kollégák aránya jellemzően 30 százalék alatt marad, a kereskedelmi adóknál magasabb százalékban, mint a közösségieknél. Sokkal meghatározóbb a mellékállású foglalkoztatás: a rádiók közel felénél ez több mint 51 százalékot tesz ki. Önkéntest a csatornák közel fele alkalmaz, elsősorban a közösségi rádiók, és általában a vételkörzet csökkenésével együtt nő az önkéntesek aránya is, tehát a kisebb rádiókat többen segítik ilyen formában.
A munkatársak fizetése a médiaszolgáltatók elsöprő többségénél, 91 százalékánál 2020-ban nem érte el a magyarországi átlagfizetést, pedig az alkalmazottak iskolai végzettsége messze a magyar átlag feletti. Pozitívumként értékelhető, hogy a nemi megoszlás viszonylag kiegyenlített, minimális előnnyel a férfiak javára.
Pozitívan értékelik a Médiatanács támogatási programját a szolgáltatók
A rádiók a Magyar Média Mecenatúra Program pályáztatási rendszerével többnyire elégedettek, azt inkább jónak értékelik, egy százas skálán 71-es átlagos értékkel. A pályázati rendszerrel kapcsolatos javaslataik elsősorban a keretösszeg emelését, az elektronikus ügyintézés bevezetését, a pályázati rendszer egyszerűbbé és átláthatóbbá tételét célozzák.
A válaszok szerint az önálló rádiók 59 százalékát, a hálózati tagrádiók 90 százalékát érte valamilyen szankció a médiahatóság részéről, ami az utóbbiak esetében többnyire írásbeli figyelmeztetést, az önálló adóknál viszont bírságot vagy kötbért jelentett. A hatóság szankcionálási gyakorlatát a válaszadók közel fele ítéli túl szigorúnak.
A rádiók műsorstruktúrájában a saját gyártású műsorok dominálnak, de a külső gyártású programok is meghatározóak, míg az élő műsorok részaránya átlagosan 39 százalék. A szerkesztőségek többsége felvetett már olyan témát, amellyel később más médium is foglalkozott, így elmondható, hogy a rádiók nagy részének van valamilyen tematizációs hatása a nyilvánosság egyéb szereplőire.
A fiatalítás a célja minden rádiónak
A médiapiaci szempontból is fontos fiatalabb generációkra alapvetően más médiafogyasztási szokások jellemzőek, mint az idősebb fogyasztókra. Mindez a hagyományos média szereplőit hátrányosan érinti, és ezt a rádiók is érzékelik. Éppen ezért a fiatalabb korosztályok eléréséért majdnem minden rádió próbál lépéseket tenni. Ezek közül legtöbben a megfelelő zenei kínálatot, az online jelenlétet, a gyakornokok alkalmazását, valamint a fiataloknak szóló tematikus műsorokat és rendezvényeket emelik ki. Honlapja szinte minden rádióadónak van, amin többnyire online rádióadás, műsorújság, hírek, műsorarchívum, hirdetési feltételek és tarifák, podcast, valamint olvasói fórum található.
A Covid-világjárvány természetesen a rádiók piaci helyzetét is negatívan érintette, többségük jelentős bevételcsökkenésről adott számot 2020-ból. További következményként az otthoni munkavégzés bevezetését, az élő adások arányának csökkentését, valamint néhányan az elbocsátásokat emelték ki.
A teljes dokumentum olvasható lesz a hatóság honlapján.
Rádiós és médiafelügyeleti döntések
A testület öt rádiós pályázati eljárás ügyében döntött e heti ülésén, beleértve pályázati felhívások véglegesítését és eljárások lezárását a körzeti Pécs 101,2 MHz, valamint a Mezőtúr, a Székesfehérvár és a Gyöngyös telephelyű kisközösségi rádiós lehetőségekkel kapcsolatban. Öt szolgáltató ellen eljárást indított, amiért eltértek szerződéses vállalásaiktól, egyet pedig figyelmeztetett.
Kapcsolódó cikkek
- Médiatanács: 16,5 millió forint műszaki támogatás közösségi rádióknak és televízióknak
- Idén utoljára ült össze a Médiatanács
- Közel 125 millió forintból készülhetnek televíziós műsorok
- Jövőre is közel másfél milliárd forinthoz juthatnak a médiaszolgáltatók Médiatanács-támogatásokból
- Burkolt tévéreklámok miatt figyelmeztetett a Médiatanács
- Négy rádiós pályázaton hirdetett nyerteseket a Médiatanács
- NMHH: Még mindig nem tért vissza a reklámpiac a járvány előtti szinthez
- NMHH: 2021 első felében az új reklámok közel tizede a koronavírushoz kapcsolódott
- Rádiós döntések a Médiatanács ülésén
- Idén is pályázhatnak műszaki fejlesztésekre a közösségi rádiók és tévék
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Lányok Napja az ELTE Informatikai Karán
Az ELTE Informatikai Kar ismét szeretettel várja az érdeklődőket a Lányok Napjára, ahol bemutatják, milyen izgalmas és kreatív feladatok várnak a jövő informatikusaira, és miért érdemes lányként ezt a pályát választani.
Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését
Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.
Használt autót webshopból?
A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben?
Megjelent a világ első unalmas telefonja
A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.
A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját
A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit.