A Vaterán éli reneszánszát a szódásüveg, a gombfoci és a képeslap is

forrás: Prím Online, 2022. március 29. 11:21

A klasszikus gyűjtői termékek mellett új kategóriák vannak feljövőben a Vaterán: jól fogynak lakásdísznek használható ősrégi szikvizes és szódásüvegek, de a nyolcvanas évekbeli filmes poszterek, Malév-reklámplakátok is népszerűek e célból. A tranzakciószámok alapján nem csupán a gombfoci éli reneszánszát, de a képeslapok is – utóbbiakból csaknem évi tizenötezer darab talál gazdára az online piactéren.

A pandémia két évvel ezelőtti kitörése óta  az aukciósházak az online tér felé egyre jobban nyitottak, de a Vaterán a numizmatikai termékek, festmények adásvétele is jócskán megemelkedett. Ezzel párhuzamosan több olyan termékkategória forgalma is kilőtt, amelyek egyébként nem számítanak klasszikus gyűjtői cikkeknek, tovább erősítve azt a trendet, hogy sokan azért keresik fel a Vaterát, mert olyan árucikkre vágynak, amely napjainkban már nincs gyártásban.

 

Vagyont érhet a különleges szódásüveg

Sokan vesznek például otthonuk díszének antik szódásüveget: persze nem a szocialista blokkban gyártott patronos szifont, hanem annak elődjét, amikor még jó eséllyel lovaskocsin szállította házhoz a szikvizet a szódás. Egy régi szódásüveg árát több dolog is meghatározhatja: a lokálpatrióta gyűjtök egy-egy városban vagy megyében készült üvegeket gyűjtenek, mások pedig gyógyszertári palackozásúakra utaznak. 

 

Árat növelő tényező, ha a palack nem színezetlen, hanem piros, kék vagy zöld színű, de a különleges forma, vagy a szódásüveg fejének egyedi kivitele is növeli az értéket – ezt ugyanis sokszor kerámiabetétek is díszítik. Sok gyűjtő szereti, ha azonos palackozású felirat szerepel a fejen és az üvegen, ezt hívják “fejazonos” példánynak. Az ilyen feliratok általában történelmi kötődésűek (például trianoni üzeneteket közvetítenek), vagy valamilyen történelmi személy (például II. Rákóczi Ferenc, vagy Mátyás király) jelenik meg rajtuk. A fent említett egyediségtől függően egy szódásüveg értéke ezertől akár kétszázezer forintig is terjedhet.

 

 

A Star Wars- és a Malév-plakátok a legdrágábbak

Kézenfekvő lakásdekorációnak számítanak a poszterek, plakátok is: ezek közül a filmes poszterek a legnépszerűbbek, a zenei témájúakból csupán hatodannyi fogy. Egy-egy filmes ritkaságért (például a Csillagok Háborúja első részének 1979-es felvidéki moziplakátjáért) akár egymillió forintot is megadnak a gyűjtők. A Star Wars univerzumához kapcsolható poszterek különösen népszerűek, de az Alien-sorozat nyolcvanas évekbeli plakátjaiért is több százezer forintot adtak. Magyar filmes alkotások közül Mészáros Márta kultfilmje, a Szép lányok, ne sírjatok! 1970-es filmplakátja kelt el a legmagasabb áron, 191 ezer forintért.

 

A reklámplakátok közül a 2012-ben becsődölt Malév hatvanas évekbeli reklámjai keltek el a legmagasabb áron. Ez nem meglepő, hiszen Máté András, Munkácsy Mihály-díjas grafikus, plakáttervező 1966-1967-ben készített pop-art stílusú alkotásai a magyar plakátművészet egyik legkiemelkedőbb darabjainak számítanak. Ha valakinek akad ilyen a padláson, érdemes vigyázni rá, hiszen egy-egy darabjáért akár 175 ezer forintot is megadtak tavaly a gyűjtők.  Egy tipikus vásárló eközben csupán durván 3500 forintot költött retró reklámokra, és kicsivel több mint 9 ezer forintot filmes poszterekre a Vaterán.

 

A képeslap reneszánsza

Bár a huszonegyedik században már ritkán üzenünk rajtuk, az online piactéren mégis kelendőek a képeslapok: 2021 eleje óta csaknem tizenötezer darabot adtak el belőlük a Vaterán. Leginkább az 1945 utáni, illetve a két világháború között kiadott, magyarországi képeslapok fogynak – ennek az az oka, hogy a képeslapok nagyobb számban az első világháború után készültek, számuk pedig egészen a nyolcvanas évekig folyamatosan emelkedett.

 

A világháború utáni korszakból tehát jóval több példány maradt fenn, az 1914 előttiekből pedig kevesebb – ez utóbbiak ezért értékesebbek. A Vaterán érthető okokból felülreprezentáltak a hazai képeslapok, mivel az összes levelezőlap mindössze ötöde külföldi eredetű – utóbbiakból az európai országokban készült példányok a legnépszerűbbek. Egy átlagos vaterázó 1200 forint körüli összeget költ egy-egy antik képeslap beszerzésére, sok lokálpatrióta gyűjt helyi témájú lapokat, de a háború, militária és a járműves, közlekedési tematikájúak is jól fogynak, illetve szezonálisan az ünnepekhez kapcsolódó régi lapok is népszerűek.

 

E kategórián belül jellemzően a képeslap-gyűjtemények találnak gazdára nagyobb összegekért: egy Fedák Sárit, a huszadik század első évtizedeinek ünnepelt primadonnáját ábrázoló, százharminc darabos kollekciót például közel 130 ezer forintért ütöttek le, míg egy első világháborúból származó, 375 darabos kollekció 200 ezer forintért talált gazdára.

 

Gombfocicsapatból a régiek a vonzóbbak

A videojátékok korában nehéz elképzelni, pedig szektorlabda néven a gombfoci ma is élő sportág. Ezt a Vatera forgalmi adatai is alátámasztják, az online piactéren ugyanis havonta százas nagyságrendű gombfoci talál gazdára, ez éves szinten csaknem másfélezer terméket jelent. A gombfoci-szettek csaknem 90 százaléka használt, korabeli példány a piactéren: a hatvanas és hetvenes években gyártott, a fővárosi klubok (FTC, Dózsa, MTK, Honvéd) játékosainak neveit tartalmazó csapatok a legnépszerűbbek.  Persze nem csak a csapatnév számít, hanem az is, ki az adott gombfoci-szett gyártója, illetve egyes ritkább csapatok (például Salgótarján) is el tud menni magas – 36 ezer forintos – áron.

 

Egy-egy gombfoci-csapatért az elmúlt egy évben átlagosan közel 10 ezer forintot fizettek a vásárlók, de gazdára talált  250 ezer forintos magyar kollekció  is a Vaterán, amelynek különlegessége az volt, hogy az ötvenes évekbeli magyar csapatokat, így az angolokat 6:3-ra legyőző Aranycsapatot is tartalmazta.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05