IT Fitneszteszt – felmérik a V4-országok diákjainak gyakorlati digitális készségeit

forrás: Prím Online, 2022. április 7. 09:57

Nagyszabású, a gyakorlati ismeretekre fókuszáló, nemzetközi felmérés keretében mérik fel 2022 tavaszán a visegrádi országok diákjainak digitális készségeit a Visegrádi Alap támogatásával az IT Fitneszteszt keretében. A projektet itthon az IVSZ koordinálja, ennek részleteit az IVSZ SMART konferencián és az ott lezajlott beszélgetésen ismertették. A felmérés eredményeiből nem csupán a résztvevők kaphatnak képet digitális készségeik szintjéről, az országos és régiós statisztikák  jelentős segítséget nyújthatnak az oktatási szektor és a munkaerőpiac fejlesztésén dolgozó kormányzati szereplőknek is.

Magyarországról az IVSZ – Szövetség a digitális gazdaságért csatlakozott az IT Fitneszteszt elnevezésű online felmérési projekthez. Ennek keretében Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban élő diákok és fiatal felnőttek digitális készségeit fogják feltérképezni minden korábbi kutatásnál átfogóbb módon.

 

A négy országban zajló projekt elsődleges célja az, hogy kiderítse, mennyire fejlett digitális készségekkel rendelkeznek a V4-országok diákjai. A felmérés készítői kifejezetten a mindennapi munka, ügyintézés során szükséges készségeket vizsgálják a projekt keretében, nem pedig az iskolai informatikaórák tananyagát kérik számon a kitöltőkön.

 

A felmérés hitelesített része Magyarországon április 6. és július 31. között zajlik, de ezt követően is tesztelhetik magukat az érdeklődők az IT Fitneszteszt honlapján – hangzott el az IVSZ SMART konferencián, ahol egy külön Fireside chat beszélgetést szerveztek az IT Fitnesztesztről a projekt szlovák koordinátora, a Digitálna Koalícia SK főtitkára, Andrej Bederka részvételével. Bederka a SMART-on elmondta, hogy a V4-országokban elvégzett kompetenciateszt eredményei idén év vége felé lesznek elérhetőek: a négy országban zajló, egységes lebonyolítás révén az IT Fitneszteszt megalapítása óta idén először az eredmények régiós összevetésére is mód nyílik majd.

 

A teszt kitöltése nagyjából 45-60 percet vesz igénybe. Az 50 százaléknál jobb eredményt elérő diákok, tanárok és speciális feltételeket teljesítő oktatási intézmények nyereményjátékban vesznek részt, ahol értékes ajándékokra számíthatnak.  A legszerencsésebb diák fődíjként például egy Xbox konzolt kap, egy szerencsés iskola pedig egy Maker's Red Box alkotópedagógiai csomagot nyerhet meg. A fődíjakon kívül további értékes nyereményekért is versenybe szállhatnak a diákok, a tanárok és iskoláik.

 

 

Az első IT Fitnesztesztet Szlovákiában rendezték meg 10 évvel ezelőtt, idén viszont első alkalommal az összes visegrádi országban egységesen végzik el a felmérést. A tesztet a magyar mellett lengyel, cseh, szlovák, illetve angol nyelven is elvégezhetik az érdeklődők az IT Fitneszteszt oldalán való regisztrációt követően. 

 

A felmérés Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia kormányainak társfinanszírozásával valósul meg, Stratégiai Támogatás révén a Nemzetközi Visegrádi Alapból. Az Alap küldetése, hogy fenntartható regionális együttműködések kialakítását célzó kezdeményezéseket támogasson Közép-Európában.

 

Gyakorlati készségeket tesztelnek

Mivel az IT Fitneszteszt elsősorban a gyakorlati ismeretekre fókuszál, ennek megfelelően összetett, gondolkodást igénylő kérdéseket tartalmaz az általános, a kitöltőre vonatkozó demográfiai kérdéseken felül.  Külön 20 kérdéses online feladatsor készült az általános iskolák felső tagozatos diákjainak, míg a középiskolásoknak és egyetemistáknak egy fokkal összetettebb, 25-ös kérdéssort kell majd megoldaniuk. A középiskolai kérdőívet nem csak diákok, hanem bárki kitöltheti, aki kedvet érez ahhoz, hogy 25 összetettebb feladatot digitális készségei segítségével megoldjon.

 

A kérdések az internethasználat, az IT biztonság, a csoportmunka-szoftverek és közösségi hálózatok, illetve az irodai alkalmazások témakörét érintik. A kitöltők a válaszok beküldését követően a rendszertől egy elektronikus tanúsítványt kapnak arról, hogy elért eredményeik alapján milyen szintűek ezeken a területeken az ismereteik, illetve esetleg milyen témákban lenne szükségük fejlesztésre, gyakorlásra. 

 

 

Ezért kell megismeri országos szinten a digitális készségeket

Az Európai Unió tagállamainak digitális fejlődését nyomon követő és összehasonlító Digitális Gazdaság és Társadalom Index (DESI) 2021-es adatai szerint Magyarország  a megelőző évhez képes két helyett rontott, és a 27 uniós tagállam között a 23. helyen áll. Bár Magyarország a szélessávú infrastruktúra terén az európai élvonalba tartozik, a humán tőke tekintetében már csak a 22. helyen áll a tagállamok között, és jóval az uniós átlag alatt teljesít. A legalább alapvető digitális készségekkel rendelkező emberek aránya itthon jóval az uniós átlag alatt maradt (49%, szemben az uniós 56%-kal), és a legalább alapvető szoftverkészségek is szerénynek mondhatók. A 16-74 év közötti lakosságnak csupán egynegyede rendelkezik alapszintűnél magasabb digitális készségekkel, ami elmarad az uniós átlagtól (31%).

 

“A mindennapi munkavégzéshez szükséges digitális készségek ma már a nem informatikai munkakörökben is elengedhetetlenek, hiszen minden létező iparág digitalizációja folyamatban van. Az IT Fitneszteszt olyan fontos mérföldkő itthon is, amelynek eredményei elősegíthetik azoknak a szak- és fejlesztéspolitikai javaslatoknak a kialakítását, amelyek révén Magyarország, illetve a visegrádi országok a digitális fordulat nyerteseivé válhatnak” – kommentálta a felmérés indulását  Tajthy Krisztina, az IVSZ főtitkára.

 

Tavaly szeptemberben az IVSZ Összefogás a Digitális Magyarországért nevű kezdeményezést hívta életre, amelynek keretében a gazdasági szektor és a hazai digitális ökoszisztéma összes szereplőjét – saját tagvállalatai mellett a hazai kis-, közép-, és nagyvállalatokat, diákokat, pedagógusokat, munkavállalókat, szakpolitikusokat – a digitális fordulat végrehajtására, és közös cselekvésre hívta kiáltványában. 

 

A kezdeményezés keretében az IVSZ koordinálásával négy pillérre épülő cselekvési terv készült, és azt szak- és fejlesztéspolitikai javaslatokká formálva a döntéshozók elé terjeszti a szövetség. Az egyes pillérek vitairatai elolvashatók a szövetség honlapján:

• Humán erőforrás

• Ágazati digitalizáció és kkv-fejlesztés

• Adatgazdaság, innováció, startupok

• Nemzetközi együttműködés

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Kiberbiztonsági útmutató készült a magyar kkv-knak

A magyar kisvállalkozásokat támogató kiberbiztonsági kézikönyvet mutatott be az Európai Innovációs és Technológiai Intézettel (EIT Digital), a Nemzetközi Digitális Alapítvánnyal (Global Digital Foundation) együttműködve a Huawei Technologies. 

2024. április 19. 18:43

A MITTE az ügynökségi partnere a világ első tokenizált naperőmű projektjének

A MITTE felel a globális zöld energia vállalat, a Sunmoney Solar Group almárkájának branding és social feladataiért, illetve a Sunmoney 360 app design feladataiért.

2024. április 19. 16:59

Ünnepel a Samsung Galaxy Team európai sportolói csapata

Már csak 100 nap, és elkezdődnek a 2024-es párizsi olimpiai és paralimpia játékok. Ez alkalomból a Samsung, az esemény nemzetközi partnereként bejelenti eddigi legnagyobb létszámú sportolói csapatát. A vállalat idén összesen 57, köztük 44 európai Team Galaxy versenyzőt támogat – olyan sportolókat, akik a játékok során országukat képviselik –, hogy az olimpián is kihozhassák magukból a bennük rejlő lehetőségeket. 

2024. április 19. 15:11

Új szintet léphet az MI-forradalom az adatközpontokban

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként a Schneider Electric leányvállalata, az AVEVA digitális iker platformját összekapcsolják az NVIDIA Omniverse megoldásával, egységes környezetet biztosítva a virtuális szimulációhoz és az együttműködéshez.

2024. április 19. 13:24

Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.

2024. április 19. 11:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09