Ingatlanpiac: menekülés zajlik a magas rezsi elől
Éles váltás körvonalazódik a hazai ingatlanpiacon azt követően, hogy a kormány módosított a rezsicsökkentés szabályain, ugyanis nem tudják az emberek, hogyan alakul a rezsiköltség a jövőben, erről beszélt Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa. A szakember szerint a nagy házak népszerűsége csökkenhet, az egyedi lehetőségeket keresik most a vásárlók, mert bizonytalanok, néhány év múlva melyik hűtés-fűtési rendszer lesz a legkifizetődőbb. De az már most megfigyelhető, hogy a hőszivattyús és az elektromos megoldások, napelemmel kiegészítve még inkább felértékelődhetnek.
Egyre több kétségbeesetten számolgató ügyféllel találkozni az ingatlanirodákban is az új energia- és gázár szabályozás miatt, hirtelen ugyanis mindent elkezdtek kerülni az emberek, aminek magas a rezsije.
Gadanecz Zoltán, a GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa arról beszélt, az óvatosság olyan szintre jutott most a piacon, hogy előfordult olyan eset, amikor egy nagyobb értékű ház megvásárlásától is elállt a vevőjelölt, mert annak olyan magas lett volna a rezsije, hogy még a foglaló elvesztésével is megérte kihátrálni az üzletből.
A szakember rávilágított, a 2000-es években a távhős panellakások energiagazdálkodása volt a legkevésbé megfelelő, ezért ezeknek az ingatlanokat nyomottabb is volt az ára. Aztán jött a rezsicsökkentés és a panelprogram, és gazdaságossá váltak. Éppen ezért van most mindenkiben bizonytalanság, mert nem tudni hogyan alakul a helyzet. Mindenkinek az a célja, hogy olyan lakást vegyen, aminek néhány év múlva is megfizethető lesz a fenntartása.
„A központi fűtési rendszerek nem helyben szennyeznek és viszonylag gazdaságosan állítják elő a hőt, éppen ezért itt nem is érvényesül a piaci ár, a havi rezsiben nem fog megmutatkozni. Ez egyben azt is jelenti, hogy rövid távon fel fog emelkedni az áruk. Vannak viszont a nagy fogyasztású társasházak, ahol újra előtérbe kerülhetnek majd az egyedi gázfűtéses, cirkós megoldások” – magyarázta.
Hozzátette, ezeket a típusú lakásokat az utóbbi időben nem annyira keresték, mert minden évben ellenőriztetni kell azokat, ráadásul a hűtést sem lehet velük megoldani, tehát macerásnak számítanak. Most viszont újra kedveltté válhatnak, mert kvótán belül lehet velük maradni.
Az a cél, hogy gazdaságos legyen a hűtés-fűtés
Gadanecz Zoltán úgy látja, mindenki azt fogja keresni, ami egyedi és kis fogyasztású, valamint hosszabb távon is valószínű, hogy gazdaságos marad a fenntartása. Autós példával élve arról beszélt, Németországban népszerűek a CNG gázzal hajtott járművek, melyek viszonylag sokat fogyasztanak, de ha olcsó a gáz, kilométerre vetítve ezekkel a legolcsóbb közlekedni. Csak ha éppen a gáz megdrágul, onnantól veszteségessé válik a beruházás.
A GDN Ingatlanhálózat alapító-tulajdonosa arról is beszélt, hogy a hőszivattyús és elektromos megoldások akár napelemmel kiegészítve népszerű megoldásnak számítanak. Az elektromos fűtés esetében viszont egyelőre nem tudni, a szolgáltató hogy fog számolni, azaz ha valaki oda-vissza villanyórát használ, akkor ezt miként számlázzák majd ki.
„A jelenlegi helyzet nagy nyertesei egyértelműen azok lesznek, akik korszerű berendezéseket használnak, de hogy pontosan melyik rendszer lesz a befutó, azt most még nehéz lenne megjósolni” – zárta gondolatait.
Kapcsolódó cikkek
- Már ingatlant is egyre inkább online akarunk vásárolni
- Ingyenesen elemzi az ingatlanpiacot egy magyar fejlesztésű app
- Vadiúj, ingyenes applikáció alakíthatja át az ingatlanpiacot
- 10 millárd forint értékű zöld kötvényt bocsájt ki az Alfa Group International
- Az Ingatlantájolón elindult a licitrendszer
- Innovatív magyar cégeket köt össze a világpiaccal a KPMG
- Izgalmas átalakulás - a home office hatása az irodapiacra
- Kutatás: az ingatlan.com az ingatlanhirdetési piac vezetője
- Technológiai cégek írják át az ingatlanpiac szabályait
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.