i-Cell-mobilmegoldások

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2001. október 27. 12:28
A mobiltelefont már korántsem csak beszéd alapú kapcsolattartásra használjuk, hanem egyre inkább mindentudó adatátviteli eszközzé, igazi "mobil társsá" válik a mindennapi és az üzleti életben is. A mobilkommunikációs alkalmazások és az informatikai rendszerek konvergenciájából származó üzleti megoldások már egyre szélesebb körben elterjedtek. A rendszerek hátteréről és a megoldások nyújtotta új lehetőségekről beszélgettünk Bolgár Gáborral, az i-Cell Kft. ügyvezető igazgatójával.
Az i-Cell Kft. a műholdas gépjárműkövető és -irányítórendszerrel indította el tevékenységét 1998-ban. „A kisebb-nagyobb flottákat üzemeltető fuvarozó cégek hamar felismerték, hogy sokkal hatékonyabban tudják ellenőrizni kamionjaikat, haszongépjárműveiket az i-Fleet rendszer segítségével” – állítja az i-Cell ügyvezetője. A technika lehetővé teszi számukra, hogy számítógépük monitorán a GPS-es térképen láthassák a jármű útvonalát, vagy SMS-üzenetben bármikor lekérhessék a jármű pontos helyét. A rendszer további információkat is biztosít például a sebességről és az üzemanyagszint változásról, ami támogatja a járatelszámolást is.

A megoldás

A megoldások alapja az i-Cell programozói által kifejlesztett EMC (Enterprise Messaging Center) technológia, aminek továbbfejlesztett változata azóta több sikeres megoldás megszületését lehetővé tette. Az EMC egy mobil adatátviteli megoldás, ami képes bármilyen rendszerből kinyert adatokat tömörítve, SMS formájában a GSM hálózaton keresztül továbbítani – foglalja össze a rendszer működésének alapjait Bolgár Gábor. Minden termék esetében az EMC-hez kapcsolódik más informatikai technológia is, például Internet, GSM, WAP, GPS, illetve a legújabb lehetőségek: a Tetra, az UMTS, a GPRS).

Kis cég nagy fejlődése

Egyik legjelentősebb sikerük, hogy a világ egyik legnagyobb csomagküldő szolgálata az i-Cell csomagkövető rendszerét vásárolta meg. Ez a termék azt tudja, hogy a csomagküldő cég ügyfeleit SMS-ben értesíti az elküldött, de még meg nem érkezett csomagjuk állapotáról (hol van, mikor érkezik meg stb.). Az i-Track névre hallgató rendszer jelenleg 31 országban működik és a teljes üzemeltetése a Budapesti irodából zajlik, ez azt jelenti, hogy a szerverszobában a számítógépekhez csatlakoztatott 31 mobiltelefon biztosítja, hogy a 31 ország adattovábbítása zökkenőmentesen folyjék. Minden telefon fel van címkézve a hozzá tartozó ország nevével és mobilszolgáltatójával. A szerződés nagyon komoly kötelezettségeket jelent a megoldásszállítóra nézve, többek közt megköveteli a 24 órás rendszerfelügyeletet is. „Kidolgoztunk egy olyan, mobil rendszerfelügyeletet ellátó szoftvert, ami képes folyamatosan monitorozni az egész rendszert, és amint problémát észlel, SMS-értesítést küld a felügyeletet ellátó személyeknek” – jelzi Bolgár, hogy a kicsiként indult magyar cég ezt a feladatot is megoldotta. Kiderült, hogy nagyon sok helyen szükség lenne olyan megoldásra, ami távolról el tudja látni akár egyszerre több rendszer felügyeletét is, mert ez minimalizálja a készenléti személyzet munkáját és egyben növeli annak hatékonyságát. Ezért az ötletet továbbfejlesztették, új funkciókkal, illesztésekkel látták el. Így lett ebből egy önálló termék: az i-Guard, ami „gyakorlatilag bármilyen, a vállalati infrastruktúrát alkotó rendszer felügyeletét képes ellátni, legyen az hardver, szoftver vagy annak csak egy része, sőt több egymástól független rendszer felügyeletét is képes egyszerre kezelni” – mondja büszkén az ügyvezető. Például a szoftverteremben nem csak az fontos, hogy a számítógépek és a rajtuk futó programok működjenek, hanem arra is ügyelni kell, hogy ne legyen túl meleg, mert akkor tönkremehetnek a gépek. Ezért folyamatosan monitorozzák a ventilátorokat és a légkondicionáló berendezések termosztátjába helyezett hőmérőt, ha túl meleg van, akkor a rendszer észleli a problémát és már küldi is a riasztást. Természetesen a riasztási eseményeket és riasztás módját előre definiálni kell, azaz ki kell alakítani az illesztéseket és a riasztási tervet, amit probléma esetén végrehajt a rendszer (kiküldi az SMS-eket, megcsörgeti a telefonokat, várja a visszajelzéseket). Lehetőség van, arra is, hogy távoli pontról akár a teljes rendszert újra lehessen indítani, illetve, hogy a naplózás révén a felügyelet alatt álló teljes rendszer állapotát és a készenléti személyzet munkáját pillanatok alatt át lehessen tekinteni.

A jövő

Az i-Cell termékei azon a felismerésen alapulnak, hogy egyre több az olyan helyzet, amikor nagyon gyorsan van szükség kis mennyiségű információra, az információ tárolási helyétől távol. Ezek az esetek ideálisan oldhatók meg mobiltelefon és SMS segítségével. A vállalatok vezetői és informatikusai is egyre inkább kell, hogy számoljak ezzel a lehetőséggel.

Vannak olyan információs szolgáltatások, amelyek a nagyközönséghez is eljutnak. „Nagyon fontosnak tartom megemlíteni, hogy az SMS-ben kért és kapott információ pénzbeli értékét sokkal jobban lehet érvényesíteni, mint az internet esetében” – hangsúlyozza az ügyvezető. Ilyen például a légitársaságok számára kifejlesztett mobil járatinformációs rendszer, az i-Flight, ami szintén SMS-ben értesíti az utasokat és az általuk megadott személyeket (lehetnek ezek családtagok, üzletfelek stb.) a repülőgépük pontos indulási-érkezési időpontjáról, késésről, járattörlésről és egyéb fontos információkról. A jövő ebben az iparágban is az, hogy a légitársaságok akciókról és új szolgáltatásokról is tudják értesíteni utasaikat.

Bolgár szerint az SMS-marketing, mint kommunikációs csatorna, jelenleg tért hódít az egész világon, ugyanis a módszer nagyon egyszerű és hatékony. „Nyilván számíthatunk kezdeti túlkapásokra Magyarországon is” - utal a kéretlen SMS-üzenetekre, de később ez be fog állni egy olyan szintre, ami az ügyfelek igényeinek, információszükségleteinek megfelel. Az i-SMS termékkel SMS-kampányokat lehet menedzselni. Ez alatt azt kell érteni, hogy a rendszer tömegesen tud SMS-t kiküldeni és fogadni, valamint összetett kampányokat kiértékelni.

A felhasználói kör bővítésén túl az új technológiák adta lehetőségek kihasználásával új szolgáltatások bevezetését is tervezik. Ilyen például a flottakövetésben már megvalósított, a tulajdonos számára a kamionja követését mobiltelefonon keresztül is lehetővé tevő mobil diszpécser központ. Természetesen az alkalmazásportfólió bővítése is nagyon fontos a fejlődéshez. Az i-Cell igazgatója, Bolgár Gábor szavaival: „Célunk, hogy olyan termékek kerüljenek piacra, amelyek költségmegtakarítást, hatékonyabb ellenőrzést és stabilabb működést biztosítanak a vállalatok számára.”

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50