Online áruházak: Optimista várakozások az erősödő versenyben

Nyereséget várnak az idén

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2002. július 8. 12:41
A hazai online áruházak 84 százaléka úgy ítéli meg, hogy nyereségesen zárja az idei évet és várakozásaik a következő évre is pozitívak, annak ellenére, hogy a verseny erősödésére és az általános költségek növekedésére számítanak – derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Rt. felméréséből.
A GKI Gazdaságkutató Rt. becslése szerint 2001-ben az online áruházak teljes forgalma 3-3,5 milliárd forint között mozgott, amelynek 64%-át a lakossági, 26%-át a vállalati és 10%-át az intézményi vásárlások tették ki.

A következő 12 hónapban az online áruházak 74 százaléka tervezi, hogy bővíti termékskáláját, 54 százaléka új termékkategóriák felvételét irányozza elő. A hagyományos áruházakkal szemben az online áruházak polcai ugyan – bizonyos értelemben - végtelenek, így jelentősebb kiadások nélkül végrehajtható a termékpaletta bővítése, ám a széles kínálat könnyen a navigálás, a vásárlás és a kiszolgálás (logisztika) folyamatának megnehezítéséhez vezet.

Az interneten keresztül történő értékesítésben rejlő költségcsökkentő előnyök a vásárló számára árkedvezményt jelentenek, a kapott válaszok alapján az online áruházak 60 százaléka nyújt árkedvezményt vásárlói számára.

A vásárlók körében a legnépszerűbb fizetési megoldás a postai utánvétel. Ennek oka, hogy a vásárló először szeretné azt látni, amiért kiadja pénzét. A felhasználó az interneten először egy „illúziót” vásárol, amellyel majd a termék kiszállítása során kerülhet „élményközeli” kapcsolatba. A vásárlók egynegyede él az átutalás lehetőségével, míg 6 százalék az online fizetéssel egyenlíti ki számláját.

Hazánk online áruházainak közel fele a saját alkalmazottaival szállítja ki a megrendelt terméket, ám a kiszállításban jelentős szerepet játszik a Magyar Posta és más kézbesítő szolgálat is. Az utóbbi két lehetőséggel az online áruházak mintegy 60 százaléka él.

Jelen pillanatban a vásárlók ellenérzései, az alacsony internet-penetráció, az áruházak tőkehiánya, a kedvezőtlen fizetési feltételek (a vevő oldaláról) azok, amelyek jelentősen akadályozzák az online áruházak működését. Emellett az általános költségek növekedése, a reklámkiadások növekedése, a vásárlások újszerűsége („élménynélküliség”), a szakemberek magas költsége, az infrastrukturális tényezők azok, amelyek befolyásolják vagy meghatározzák az áruházak életképességét.

A válaszadók várakozásai alapján 12 hónap múlva a tőkehiány, az alacsony internet-penetráció, a szakemberek magas költsége fogja jelentősen befolyásolni az áruházak versenyképességét. Emellett – kisebb súllyal – a fizetési feltételek, a vásárlók ellenérzései, a vásárlások újszerűsége, az általános költségek növekedése továbbra is érzékelhető hatást gyakorolnak az áruházakra.

A jelenlegi helyzet és a jövőbeli várakozások összehasonlítása alapján az látszik, hogy az online áruházak várakozásai pozitívak. A válaszadók egyrészt a verseny erősödésére, másrészt az általános költségek, illetve a szakemberek költségeinek növekedésére számítanak.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09