Kollaboránsok

Együttműködés az e-kereskedelemben

, 2002. július 27. 19:40
Hány meg hány üzleti tárgyaláson, telefonbeszélgetésben hangzott már el, akár az egyik, akár a másik fél szájából, netán mindkettőéből, hogy "nem tudok Önnel együttműködni". Pedig ha beletekintünk az információtechnológia mostanság kissé talán homályos kristálygömbjébe, a collaborative commerce, vagyis az együttműködő kereskedelem lesz az a bűvszó, amelyre a kicsiknek, a közepeseknek, de leginkább a nagyoknak már most oda kell figyelniük.
A vállalatközi e-kereskedelem első fázisának - mint azt előző számunkban is leírtuk - az EDI tekinthető, amely rugalmatlan, merev szabványai ellenére még mindig sokkal hatékonyabb megoldást kínál, mint a hagyományos csatornákon történő üzletelés. Persze csak akkor, ha a tranzakciók forrásai hosszú távon sem változnak, vagyis az EDI-ben részt vevő partnerek egymással stabil üzleti kapcsolatban állnak. A fejlődés következő szakaszában (lásd még táblázatunkat "Az e-commerce fejlődési fázisai" címmel) a tranzakciók a weben keresztül, megfelelő titkosító eljárások alkalmazása révén valósulnak meg. A Cisco, illetve a Dell sorolható e formák korai adaptálói közé. A harmadik lépcsőt a community commerce jelenti, amelynek során vevők és az eladók - egy közvetítőszerepet betöltő harmadik fél infrastruktúrájára támaszkodva - elektronikus piactéren keresztül találhatnak egymásra. A collaborative commerce (c-commerce - együttműködő kereskedelem) a transzparenciát fokozva az egyéb üzleti folyamatokhoz is támogatást nyújt, így a kereskedelemhez szorosan kötődő interakciók is online módon történnek.

ERP-k internetre hangolva

A c-commerce esetében lényegében arról van szó, hogy a szervezet működése során lehetőség szerint minden érintettet bekapcsolnak az üzleti folyamatokba. Az együttműködésnek azonban a vállalaton belül kell elkezdődnie, s ha már házon belül szokássá vált például a tudásmegosztás, a csoportmunka-alkalmazások használata vagy éppen az ERP hatékony üzemeltetése, akkor érdemes mindezen elgondolkodni. Utóbbi, már ha a gyártó felkészítette alkalmazását a c-commerce támogatására, platformja lehet az együttműködő kereskedelemnek. Az ilyen ERP-rendszerek komponensei lényegében az interneten is képesek kommunikálni, s így egy hasonló rendszerrel együttműködni. Beszerző és beszállító között például automatikussá tehető az anyagrendelés, de ha az üzleti partner raktára éppen üresnek bizonyul, akkor mintegy "átpasszolva" a megrendelést egy másik beszállítónak, a beszerző nem marad hoppon.

Természetesen az együttműködő kereskedelem nem csak és kizárólag anyag- vagy konkrét termékbeszerzésre használható. A termelővállalatok fejlesztéseik során sok esetben akadnak el egy-egy műszaki problémánál, amelyet meglévő üzleti partnereikre támaszkodva sem tudnak megoldani. Ilyenkor ismét a c-commerce szolgálhat megoldásul azáltal, hogy a vállalat aukciót ír ki a weben a probléma megoldására. Amint az iménti példákból is kiderül, az együttműködés két jól elkülöníthető válfaja valósítható meg. A nem strukturált együttműködés során elsősorban az információmegosztáson van a hangsúly, amelyet dokumentummegosztó és -kicserélő rendszerek, vitafórumok támogatnak, valamint az e-mail. A strukturált megközelítés a folyamatszintű együttműködésről szól, s mint ilyen, az ERP-rendszerek öszszefűzését tekinti alapeszközének. E formában az üzleti partnerrel közösen bonyolíthatók le például a marketingakciók, az eladásmenedzsment vagy akár ügyféltámogatás is.

A c-commerce kiteljesedésével megváltozik, illetve új értelmezést kap az ellátási lánc is, hiszen míg korábban arról volt szó, hogy "ettől a partnertől veszek, s annak az ügyfélnek eladok", a lánc helyett egyfajta hálózat alakul ki, amelyben nem a sorrendiség, hanem az érték lesz a meghatározó. Az értékláncok kialakulása esetében azonban sokkal komplexebb kérdésekre is könnyedén megkaphatjuk a választ. Például: "Hogyan tudnék másokkal együttműködve komplex, értéknövelt szolgáltatást nyújtani?" Egyes vélekedések szerint az értéklánc fogalmának bevezetése sokkal nagyobb változást okozhat az üzletvitelben, mint bármilyen más megoldás az elmúlt 4-5 évben. Arról azonban nem szabad megfeledkeznünk, hogy az értéklánc alapja a c-commerce, amely kapcsolataink szinkronitásáért felel, utóbbi nélkül ugyanis nem valósulhat meg a hatékony, összehangolt együttműködés.

Épül a közép-európai elektronikuspiactér-hálózat

Ennek az együttműködésnek a sikere a világ élvonalába katapultálhatja Közép-Európa elektronikus kereskedelmét, s ez az érintett országok gazdasági eredményeit is jelentősen növelheti - jelentette ki Kardos Zsolt, a Marketline Rt. vezérigazgatója azon a rendezvényen, ahol három közép-európai ország vezető elektronikuspiactér-működtető cégével írt alá regionális marketing-együttműködési megállapodást a vállalatközi elektronikus kereskedelemben élenjáró Marketline Rt. A MarketPlanet (Lengyelország), a CenTrade (Csehország), a Bizmarket (Ausztria) és a tavaly több mint 2 milliárdos forint forgalmat lebonyolító Marketline (Magyarország) képviselői 2002 első félévének végéig létre kívánják hozni azt az együttműködési modellt, amely gyakorlatilag egyesíti a jelenleg elkülönülten, az egyes nemzeti piacokon működő elektronikus piacterek üzleti lehetőségeit.

A 16 pontból álló együttműködési megállapodás létrejötte azért is korszakos esemény, mert a "nagyok" kooperálása áttörést hozhat a régió B2B-kereskedelmének fejlődésében. (Ezt a lehetséges trendet egyébként az egyes résztvevők váratlanul jó elmúlt éves gazdasági eredményei is egyre inkább valószínűsítik.)

A tervezett együttműködés során a felek fokozatosan kívánják kialakítani a közép-európai elektronikuspiactér-hálózatot. Az eddig megszerzett marketing- és kereskedelmi tapasztalatok, valamint a piaci információk és a technológiai know-how megosztása után végső céljuk egy olyan infrastruktúra létrehozása, amely mind a négy ország felhasználói számára hozzáférhetővé teszi az egyesített piacterek teljes kínálatát. E törekvés jegyében a Marketline az általa kifejlesztett és működtetett online aukciós rendszerét már több nyugat- és kelet-európai nyelven is elérhetővé teszi ügyfelei számára. A rendszert sikeresen használja az osztrák Bizmarket és ügyfélköre, illetve több kelet-európai nagyvállalat is.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09