Nyomás!

A képernyőtartalom elszáll, a nyomat megmarad

Guttray László Guttray László, 2002. november 9. 16:04
Emlékszünk még a lassan egy évtizede megálmodott "papírmentes irodára" Zöld színű jövőkép volt, amely azt vetítette elénk, hogy a számítógépes dokumentumokat (szövegeket és képeket) szinte kizárólag a tökéletes felbontású színes monitorokon nézegetjük majd, hiszen a hálózatok, pláne az internet terjedésével azok bármely képernyőn megjeleníthetők lesznek. A "paperless idea" szerint csak a legritkább esetben nyomtatjuk ki a szövegeket, képeket, tervrajzokat stb., aminek a környezetvédő felhasználók duplán örülnek, hiszen a papírgyártáshoz szükséges erdők a helyükön maradhatnak. Szép, új, papírmentes világ...
Ma már tudjuk, hogy közel sem így történt, a világ nyomtatópiaca - és a konkurenciaharc is - egyre nagyobb, sőt (ugyanúgy, mint egykor a monitoroknál) mindinkább a színes produktumok előállítására alkalmas készülékek kerülnek előtérbe. Ráadásul a legtöbb gyártó már nemcsak nyomtatóként alkalmazható eszközöket kínál, a digitális technológia térhódításával a másolást, faxolást és szkennelést is felajánlják az egyre megfizethetőbb árú multifunkciós berendezések.

Hogy miért ragaszkodunk ennyire a kézzel fogható "hard copy"-hoz? A magyarázat egyszerű: korábban "a szó elszáll, az írás megmarad" igazságát követtük, ami a digitális világban már így szól: "A képernyőtartalom elszáll, a nyomat megmarad." És a monitorokon egyre több szöveg s kép jelenik meg - következésképpen egyre többet nyomtatunk.

Négy évvel ezelőtt Hankiss Elemér egy IT-konferencián a világ "elképiesedéséről" beszélt - akkor még csak sejteni lehetett, hogy mennyire igaza van. Példaként említette az óriásplakátokat, az újsághirdetéseket, a tévéreklámokat, a fogyasztási cikkekre nyomtatott grafikákat, és természetesen szólt az interneten található, onnan letölthető és továbbküldhető képekről. Időközben a digitális fényképezés is robbanásszerű fejlődésen esett át (öt éve még csak minden huszadik, idén már minden ötödik fotó készül film nélküli kamerával), s újabban a mobiltelefonok is "képesek" pillanatfelvételek készítésére (MMS). Az "elképiesedés" visszafordíthatatlan. Ha pedig a szövegek és képek elkészültek, eljön egyszer a nyomtatás ideje is. Nyomtatunk blokkot, mozi- és parkolójegyet, vonalkódot, családi fotót, szakdolgozatot és e-mailt - s minden bizonnyal egyre többet printelünk majd.

Sokat sejtethet a jövőből az is, hogy a HP-Compaq fúziót követően az új cégóriás stratégái úgy döntöttek: önálló képfeldolgozási és nyomtatási üzletágat (IPG) hoznak létre, kétséget sem hagyva afelől, hogy piacvezetőként mennyire gondolják komolyan a nyomtatóipar (közel)jövőbeni felfutását.

Az utóbbi hónapokban szinte minden jelentős printergyártó új termékekkel gazdagította a választékot - összeállításunkban az így kialakult őszi újdonságkínálatot mutatjuk be.

Kulcsszavak: printer iroda trend

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05