Felmérés az internetes bankolásról

MTI Sajtóadatbank, 2003. május 30. 09:47
[smallimage 1 left] A teljes felnőtt lakosság 1,6 százaléka használja pénzügyei intézésére a világhálót, miközben tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél.
A GfK Piackutató Intézet, illetve a BelleResarch a lakossági, valamint a vállalati internetes bankolásról közölt adatokat csütörtökön az MTI-vel.

A GfK kimutatása szerint tavaly az első három hónapban még csak a lakosság 1,3 használta ilyen célokra az internetet: a fejlődés fő oka az, hogy folyamatosan nő az internethez hozzáférők száma, ami jelenleg a 15 éves és idősebbek körében eléri a 21 százalékot.

A kutatóintézet kimutatta azt is, hogy a legalább érettségizett 20-49 évesek körében 5 százalék azok aránya, akik az interneten bankügyeket intéznek.

A legtöbbek által igénybe vett szolgáltatások sorrendben a számlaegyenleg lehívása, a forint átutalási megbízás és a kondíciók összehasonlítása.

A felmérés szerint az elektronikus bankolás mellőzését a megkérdezettek többsége, 54 százaléka azzal indokolta, hogy nincs internet-hozzáférése. További 19 százalék a maga szempontjából szükségtelennek tartja, 14 pedig nem szívesen mond le az ügyintézés személyességéről. A biztonságot a válaszadók 6 százaléka hiányolta.

Telefont is használ bankügyei intézésében az ügyfelek 11 százaléka, itt a legutóbbi két évhez képest nem tapasztalható bővülés, egyes bankok ügyfelei azonban 30 százalékot meghaladó arányban létesítettek kapcsolatot a pénzintézetükkel.

A banki call-centereket felhívók közel 40 százaléka érettségizett, az átlagosnál magasabb jövedelmű, és átlagosan 41 éves.

Azok közül, akik sohasem használják banki ügyintézésre a telefont, legtöbben a személytelenséggel, illetve bankfiókjuk közelségével indokolták magatartásukat.

A GfK összefoglalója szerint Magyarországon a felnőtt lakosság mintegy 64-65 százaléka banki ügyfél, s az arány alig változott a legutóbbi két év során.

A GfK felmérését negyedévente végzi, a felnőtt lakosságot reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezésével.

A BellResearch a vállatok körében mérte fel az elektronikus bankolás helyzetét: kimutatta, hogy az internet-hozzáféréssel rendelkező magyarországi gazdálkodó szervezetek fele már elektronikusan intézi bankügyeit.

Ugyanakkor vállalatméret szerint jelentős eltérések figyelhetők meg: míg tíz nagyvállalatból csak egy maradt meg az átutalások telefonos vagy személyes intézésénél, addig a mikrovállalatok mindössze 40 százaléka él a technika adta távoli, elektronikus megbízási lehetőséggel.

A BellResearch szerint a legelterjedtebb forma a modemes banki szolgáltatás, amelyet az internet-hozzáféréssel rendelkező nagyvállalatok 85 százaléka, a középvállalatok háromnegyede, a kisvállalatok fele és a mikrovállalatoknak ötöde használ.

Ezzel szemben a webes böngészőprogrammal elérhető e-banki ügyintézést a teljes vállalati körben tíz vállalat közül mindössze egy veszi igénybe.

A BellResearch kimutatta azt is, hogy a mobiltelefonon keresztüli megbízások kezdeményezése SMS-ben vagy WAP-os felületen keresztül még nem igazán terjedt el a vállalatok pénzügyi gyakorlatában. Annak ellenére sem, hogy a jelentős mobilitási, de egyszerűbb pénzügyi igényekkel rendelkező mikrovállalati szegmens számára a szolgáltatás kifejezetten előnyös lehet. A mobilt ilyen célra a legkisebb cégek mindössze 5 százaléka veszi igénybe.
Kulcsszavak: GfK BellResearch bank

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05