Virtuális tőzsdejáték és "brókeroktatási" portál

forrás Prim Online, 2004. július 26. 14:28
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) pályázatot írt ki a tőzsde, illetve a tőzsdei kereskedés népszerűsítésére és oktatására. Ezen a pályázaton az AITIA Rt. is indult, kompetenciái köréből az internetes portálok építésének, az oktatórobotok készítése terén nyert tapasztalatainak, valamint a komplex rendszerek ágens-alapú szimulációjának egy speciális kombinációját ajánlva fel.
Az AITIA pályázata a nyertesek között volt, ennek a munkának az eredménye a 2003. december 5-én bemutatott vbroker.hu oktatási portál, illetve az azon futó virtuális tőzsdejáték. A portálon szereplő tananyag a Budapesti Műszaki és Közgazdaságtudományi Egyetem (BMKE) Master of Business Administration (MBA) programja Pénzügyi Piacok tantárgyának elektronizált változata, a folyamatosan frissülő tőzsdeinformációkat pedig az Inter-Európa Bank biztosítja. Az ebben történő eligazodást segíti az AITIA Rt. virtuális brókere. Mindezeken túl a portált a különleges, online tőzsdejáték teszi teljessé.

A játékról

A tőzsdejáték a www.vbroker.hu címen érhető el. A játékban virtuális tőzsdén lehet kereskedni virtuális pénzzel, virtuális részvényekért és virtuális haszonért. A tőzsde a klasszikus tőzsdék szabályai szerint működik, egy program ugyanazzal az algoritmussal próbálja összepárosítani a megfelelő vételi és eladási megbízásokat, mint ami a világ vezető tőzsdéin is működik.

Az elmúlt tíz évben számos tőzsdejátékot szerveztek már, Magyarországon csakúgy, mint szerte a világban. Ezek valósághűsége azonban, ami egy oktató portál esetében elsődleges, erősen megkérdőjelezhető. (Természetesen, ezek ennek ellenére mind élvezetes, és javarészt korrekt játékok voltak.) Valósághűségen itt a következőket értjük:

1. A megbízások az adott pillanatban érvényes konkrét ajánlatok által meghatározott áron teljesülnek. Azaz, nincs központilag megszabott („kiírt”) ár, az a játékosok által kötött konkrét üzletektől függ.
2. A megbízások teljesüléséhez a keresletnek találkoznia kell a kínálattal. Tehát a „legjobb” árfolyamon beadott megbízások nem feltétlenül teljesülnek. A piac likviditását a valósághoz hasonlóan speciális (szimulált) szereplők biztosítják.

A fentiek radikális szakítást jelentenek az online tőzsdejátékok eddigi világával, hiszen azok többségében a részvények árait egyszerűen deklarálták egy adott időszakra, és bármely, az adott időszakban beadott, megbízás ezen az áron teljesült, függetlenül az aktuális kereslettől, illetve kínálattól. Ennek megfelelően a játékosok akciói nem befolyásolták a piacot, még akkor sem, ha tömegesen cselekedték ugyanazt (v.ö. tömeghisztéria).

A fentiek egy speciális eseteként néhol a deklarált árfolyamok egy valós tőzsde árfolyamain alapultak, bizonyos késleltetéssel. Bár ez a megoldás valósághűséget sugall, az alapproblémát továbbra sem oldja meg, hiszen a játékosok megbízásai nem piaci alapon teljesülnek, s így az akcióknak nem lehet hatása a piacra magára.

Ezzel szemben, AITIA Rt. tőzsdejátéka által alkalmazott, jelenleg a világon egyedülálló, megoldás képes a fenti célok megvalósítására, valamint a valós tőzsdei mozgásokhoz erősen hasonlító piaci viselkedések produkálására. Mindezeken túl, nem utolsó sorban, élvezetes játékot is nyújt. A fentiek elismeréseként a játékot a BMKE MBA programja is felhasználja majd az őszi szemeszter képzésében.

A játékok ütemezése az őszi időszakkal bezárólag:

2004. június 1. - 2004. június 14.
2004. június 22. - 2004. július 6.
2004. július 13. - 2004. augusztus 13.
2004. augusztus 24. - 2004. szeptember 24.

Játékszabály

A játékszabály a www.vbroker.hu oldalon olvasható, melyhez itt az alábbi kiegészítő információkkal szolgálunk:

· A játékban csak regisztrált természetes személyek vehetnek részt.
· Egy személy csak egy virtuális játékossal vehet részt a játékban.
· A játék az előre meghirdetett időpontban indul, és az ugyancsak előre meghirdetett nap, 24:00 -kor ér véget. A játékosok ezen időszak alatt bármikor bekapcsolódhatnak a játékba.
· A végeredményt a játékosok vagyonának nagysága alapján állapítjuk meg. Ez a vagyon a játékos (virtuális) készpénzének, valamint (virtuális) részvényei értékének összege, a játék zárásának pillanatában fennálló árfolyamokon.
· Ha a vagyon értéke alapján holtverseny állna fenn, akkor az azonos vagyonnal rendelkező játékosok sorrendjét virtuális készpénzük mennyisége határozza meg. Ha ebben is egyenlőség állna fenn, akkor a játékba történt regisztráció időbeli sorrendjét vesszük figyelembe. Ez esetben a régebben regisztrált játékos lesz a nyertes.
· A szervezők fenntartják a jogot, hogy a játékszabályok tudatos be nem tartása, illetve a tőzsdejáték szoftver és hardver rendszereinek technikai eszközökkel történő manipulálása esetén az elkövetőket kizárják a játékból.
· A játékban nem vehetnek részt az AITIA Rt. és a szponzoráló cég munkatársai, családtagjai.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09