Mit is csinálnak a fiatalok a hálón?

MTE-kerekasztal a fiatalok internethasználati szokásairól

forrás Prim Online, 2005. május 18. 15:16
Az otthoni internet-használók-számának növekedése minőségi változást hozhat a fiatalok nethasználatában is, mivel a tapasztalatok szerint az egyes felhasználók lényegesen hosszabb időt töltenek el online tartalmakkal és szolgáltatásokkal, ha nyugodt körülmények között internetezhetnek. A háztartási penetráció további bővüléséhez azonban mindenekelőtt további árcsökkenésre volna szükség, különösen a szélessávú internet-hozzáférés piacán - hangzott el a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.
„Az internet-használattal kapcsolatos, napi eredményeket közlő kutatási adatok mennyiségi jellegűek, azt csak sejtjük, de pontosan nem tudjuk, hogy a felhasználók, köztük a fiatalok, mit is csinálnak pontosan a hálón” – fogalmazott vitaindítójában Weyer Balázs, az Origó főszerkesztője. Ezek a sejtések arra irányulnak, hogy 18 éves kor alatt a felhasználók gyökeresen másképpen viselkednek a világhálón, mint a náluk idősebbek. Ez annyit jelent, hogy elkerülik a legnagyobb tartalomszolgáltatókat, nem „klasszikus” tartalmakat fogyasztanak, hanem szolgáltatásokat használnak: chatelnek, emaileznek, játszanak. Ennek megfelelően a hagyományos online felületeken a hirdetőknek is nehéz megtalálni őket.

Győri Adél, a TGI Magyarország kutatócég vezetője elmondta: az elsődleges kérdés annak meghatározása, hogy pontosan mit értünk fiatalok alatt. A 14 év feletti korosztályról már vannak adatok, 14 év alatt azonban valóban csak sejtések lehetnek. Hogy a 14 év alatti korosztályról nem készülnek kutatások, annak két fő oka van. Az egyik az, hogy a hirdetők és a média (website) tulajdonosok nem tartják fontosnak megfinanszírozni ezeket, a másik az, hogy az ilyen felmérésekhez szülői engedélyre van szükség a résztvevőktől, ami jelentősen bonyolítja és ennél fogva költségesebbé is teszi a kutatást.

Amit biztosan lehet tudni a gyerekekről, az az, hogy sokat interneteznek, és egyre többen vannak köztük, akik otthon is rendelkeznek hozzáféréssel. Gábos Zsuzsa, a Szonda Ipsos médiakutatási igazgatója elmondta, hogy 2002-es ifjúsági médiakutatásukból kiderül: a fiatalok - akik az ő adataik szerint jellemzően 11-12 éves koruktól kezdenek el intenzíven netezni - teljesen másképp használják az internetet otthon, ahol sok idejük van netezni, mint az iskolában. Látogatottsági adataik alapján hasonló tapasztalatokról számolt be Juházs Balázs, a Teveklub virtuális közösségi oldal és Pintér Róbert, a Egyszervolt.hu gyerekportál vezetője. Elmondásuk szerint oldalaikon fokozatosan erősödik az iskola- és munkaidőn kívüli felhasználási arány, ami azt mutatja, hogy egyre többen keresik fel a honlapokat otthoni gépről. Weyer Balázs prognózisa szerint az idei trend az lesz, hogy a penetráció csökkenő ütemű növekedése mellett jelentősen nő az otthon internetezőknek a hálón eltöltött ideje.

A TGI és a Szonda kutatásaiból is kiderül, hogy a fiatal internetezők meglehetősen kritikusak a reklámokkal szemben, a hagyományos médiumokon nem könnyű őket hirdetési üzenetekkel elérni. Az internet ehhez megfelelő eszköz lehet, tömegek megszólításához viszont még nem. A résztvevők szerint ez belátható időn belül meg fog változni, vita csak arról folyt, hogy ez öt, tíz, netán tizenöt év múlva várható. A résztvevők abban egyetértettek, hogy a penetráció jelentős növekedése esetén az internet, a többi médiumhoz hasonlóan, bulvárosodni fog. A bulvártartalmak várható tömeges elterjedése mellett viszont várható a „tartalom nélküli” felhasználás arányának további növekedése is, mivel a fiatalok alapvetően a neten is azt szeretik, amit a „valós” életben: a közösségeket, a társas kapcsolatokat. A tartalomszolgáltatók előtt álló legfőbb kérdés, hogy mindezek ismeretében hogyan csábítsák magukhoz, majd tartsák meg ezeket a hirdetési szempontból is egyre vonzóbb felhasználókat.
Kulcsszavak: MTE kutatás internet

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50