Fogyasztóvédők is vizsgálják a T-Online felmondási gyakorlatát
A T-Online az MTI-hez hétfőn eljuttatott közleményében ismerteti: meggyőződése, hogy a döntés nem kifogásolható sem jogi, sem etikai szempontból. Többszázezer ügyfél érdeke semmiképpen sem sérülhet 50 extrém adatforgalmat bonyolító előfizető miatt.
A lépésre azért került sor, mert ez a néhány ügyfél sokmilliós veszteséget generált havonta a vállalatnak. A T-Online ajánlatait a tömeges igények kiszolgálására alapozza és eszerint állapítja meg az árakat - áll a közleményben.
A T-Online szerint minden polgárjogi szerződésben szerepel a rendes felmondás fogalma, a cég ebben az esetben - a többi ügyfél érdekében - kénytelen volt ezzel a jogával élni. Az érintett ügyfelek még hatvan napig vehetik igénybe a szolgáltatást, ahogy az a szerződési feltételekben szerepel, így a hosszú felmondási idő előzetes figyelmeztetésnek is felfogható és elegendő idő arra, hogy az érintettek felhasználói szokásaiknak megfelelő szolgáltatást válasszanak - mutat rá a társaság.
A felmondások ellen tiltakozik a NETÉRT Egyesület, az Internet Fejlesztési Alapítvány és a Linux-Felhasználók Magyarországi Egyesülete is. Nyílt levelükben közlik: Magyarország piacvezető internet-szolgáltatója a T-Online, korábbi nevén Axelero Internet Rt. etikai és jogi szempontból erősen kifogásolható lépést tett, amikor körülbelül ötven előfizetőjének 60 napos felmondási idővel megszüntette addigi ADSL szerződését.
A nyílt levél szerint a Magyar Telekom Rt. a T-Online Rt. anyavállalata, több ízben is sávszélességet duplázott az ADSL előfizetők részére. Ezzel lehetővé vált, hogy az előfizetők a fent megadott 150-250 gigabájt akár háromszorosát, bizonyos esetekben ötszörösét is forgalmazzák egy hónapban. Szerződés szerint, mivel a T-Online az Otthon csomagot is korlátlanként reklámozza, kizárólag a technikai korlátok szabhatnak határt az ADSL felhasználóknak.
A nyílt levél megfogalmazói közlik: "azt természetesen nem vitatjuk, hogy jogszerű a felmondás, de az indoklása az összes körülmény ismeretében elfogadhatatlan".
A tiltakozó szerveztek megfogalmazták azt is: "ez az intézkedés álláspontunk szerint súlyosan veszélyezteti az előfizetői jogbiztonságot, mivel az általános szerződési feltételek és az előfizetői szerződés nem tartalmaz semmilyen kitételt azzal kapcsolatban, mi tekinthető a szolgáltatás túlzott használatának. Súlyos körülménynek tekintjük továbbá, hogy a szerződés felmondását nem előzte meg semmiféle figyelmeztetés, és nézetünk szerint nem elvárható az előfizetőtől, hogy a szolgáltatás igénybevétele során figyelembe vegye a szolgáltatónak saját működésére vonatkozó gazdaságossági szempontokat".
A tiltakozók levelüket egyebek mellett elküldték az Informatikai és Hírközlési Minisztérium, a Nemzeti Hírközlési Hatóság, a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselője Hivatala, a Magyar Telekom Rt., az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és vezetőjének, kérve, hogy indítsanak vizsgálatot és foglaljanak állást az ügyben.
Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője elmondta: jogilag bármilyen szerződést fel lehet mondani, de ez az eljárás etikátlan. Egyrészt azért, mert a legnagyobb magyar internet-szolgáltató teszi, másrészt azért, mert nem figyelmeztette a felmondás előtt a felhasználókat. Hozzátette: a Nemzeti Hírközlési Hatóságon belül vizsgálatot kezdeményez az ügyben.
Az üggyel kapcsolatban Kathi Attila, a Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság szóvivője elmondta: azt kell megvizsgálni, hogy az alkalmazott felmondási jog szerepel-e az általános szerződési feltételekben. Amennyiben ilyen felmondási lehetőség szerepel a szerződésben, akkor a főigazgatóság feladata annak vizsgálata, hogy a felmondás nem jelent-e indokolatlanul egyoldalú előnyt a szolgáltató számára - ismertette a szóvivő.
Hozzátette: vizsgálni kell azt is, hogy a társaság nem tévesztette-e meg a fogyasztókat. Ha a szolgáltatást korlátlanként hirdette anélkül, hogy felhívta volna a figyelmet arra, miszerint bizonyos mennyiség letöltése után felmondhatja a szerződést, akkor ez megvalósulhatott - mutatott rá. Megjegyezte: a korlátlannak hirdetett szolgáltatásban ugyanis úgy tűnik, mégis van egy korlát.
Kathi Attila rámutatott: a fogyasztók megtévesztésének vizsgálata a Gazdasági Versenyhivatal jogkörébe tartozik. Hozzáfűzte: ha a fogyasztókat megtévesztették, akkor a GVH anyagi szankciókkal élhet a szolgáltatóval szemben. A GVH szóvivője az ügyben nem tudott az MTI-nek érdemben nyilatkozni, mivel a hivatal augusztus 20-ig zárva tart.
Kapcsolódó cikkek
- A kartellügyek közel kétmilliárdot hoztak az EU-nak
- Ingyenes tisztaDSL konstrukció az Interware-nél
- Adásszünettel a zenéért
- Nem elég széles sávú a szélessávú internet Amerikában
- A fájlcserélők miatt olcsó a kukorica
- Tovább megőrizné az adatokat a Google
- A szélessávú internethasználat javíthatja az EU-versenyképességét
- Új generációs bérelt vonal az Externettől
- 2009-től digitális átállás, döntött az Országgyűlés
- ADSL-előfizetési lehetőség a Vodafone-nál
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A magyar vásárlók közül választják a legtöbben környezettudatosságból a felújított mobilt
Nagyjából 300 tonna szén-dioxidtól kímélte meg a környezetet a Rejoy és a három további piacon jelen lévő anyacége, a Flip Technologies – ez átszámítva 150 személyautó éves kibocsátásának felel meg. A piactér régiós ügyfélfelmérése szerint arányaiban a magyar vásárlók közül voksolnak a legtöbben a felújított készülékekre környezettudatossági szempontokból – ebben pedig a boomer és millenial korú ügyfelek a legaktívabbak.
Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat
Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.
Megjelent a világ első unalmas telefonja
A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.
Már egy évtizede társ a mindennapokban: 10 éves a Simple alkalmazás
Magyarország egyik legnépszerűbb mobilappja*, a Simple alkalmazás idén ünnepli a 10. születésnapját. Az applikáció 2014. április 15-én vált elérhetővé az alkalmazásboltokban, az elmúlt évtizedben már több mint hárommillióan töltötték le, és indulása óta már több mint 50 millió in-app és 80 millió NFC tranzakció futott át rajta. A fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil számításai alapján 2023-ban a hazai online autópálya-matrica, a közterületi parkolójegy értékesítés és a QR-kód alapú csekkbefizetések is mintegy majdnem ötöde a Simple appon keresztül történt.
Tavaszi fotózási tippek a HONOR-tól
A HONOR jobbnál jobb hardverrel és szoftverrel teszi izgalmasabbá a fotózást, de a funkciók és lehetőségek kihasználásához érdemes észben tartani pár egyszerű tippet ahhoz, hogy a lehető legszebb képeket készíthessük el.