Pszichológiai hadviselés az online marketingben

forrás Prim Online, 2005. november 3. 12:42
Az interneten megjelenő vállalkozásoknak szembe kell nézniük egy jelentős kihívással: Olyan mennyiségű információ található az interneten, hogy a potenciális vásárlók könnyedén továbbállnak, vagy egyszerűen csak elfelejtenek visszatérni egy adott honlapra. Ebben a cikkben egy pszichológiai tényező: a határidők ösztönző voltának a kihasználásáról lesz szó.
Ha az érdeklődők egy határidő okozta pszichológiai kényszer alá kerülnek, akkor nagyobb valószínűséggel nyomják meg a megrendelés gombot. Ugyanis az emberek nem szeretik elkölteni a pénzüket, hanem csak az igényeiket kívánják beteljesíteni. Tegyük fel, megnézték a tárhely-re elhelyezett honlapunkat, de nem éreznek elég ösztönzést arra, hogy MOST rendeljenek. Ennek a legtöbbször az a vége, hogy elfelejtik azt, hogy szükségük lenne az általunk árult dologra, vagy mire éppen nagyon szükségessé válik, már nem emlékeznek rá, hogy hogyan is találnának meg minket, és ezért máshová mennek elkölteni a pénzüket.

Mivel mi MOST vagyunk biztos kapcsolatban a leendő vevőinkkel, érdemes megfontolnunk, hogy olyan ajánlatot tegyünk nekik, aminek nem tudnak ellenállni. Az emberek szeretnek spórolni. Sokszor még azt is megveszik, mert le van árazva, amit egyébként eszükbe sem jutna megvásárolni. Különösen igaz ez akkor, ha már most is tudják, hogy szükségük van vagy lesz arra, amit mi árulunk. A technika tehát az, hogy tegyünk egy olyan lehengerlő ajánlatot, amit nem lehet visszautasítani, de kössük azt határidőhöz.

Határidőhöz kötött kedvezmény


A legegyszerűbb határidős ajánlat az, hogy ha egy jelentős mértékű kedvezményt csak egy adott ideig tartunk fenn, vagy ha valamilyen nagyon vonzó bonuszt csak adott ideig nyújtunk. Ebben az esetben azonban a látogató nincs olyan szorosan kötve pszichológiailag, mert a meghirdetett határidő a legtöbb olvasónál nem éppen aznap jár le, tehát majdnem ugyanott vagyunk, mint a határidő nélkül.

A megnyitás idejéhez kötött határidő


Ez már egy jóval trükkösebb határidő, ugyanis minden látogató azt látja, hogy az ajánlatunk éppen aznap éjfélkor vagy másnap éjfélkor jár le. Ez sokakat már azonnali cselekvésre ösztönöz. Ezt a határidőt úgy lehet kezelni, hogy kiolvassuk a tárhely szerver rendszerdátumát, és azt (vagy a következő napot) megjelenítjük határidőként. (A szükséges kódrészletek rendelkezésre állnak a Silihost tárhely-szolgáltató ingyenes Internet-marketing képzésében)

Valóban lejáró határidő


A fenti trükknek az egyetlen hibája az, ami egyben az előnye is, hogy mindig az aktuális dátumot mutatja. Ha tehát másnap visszajön a látogató, ugyanazt az ajánlatot látja, de a másnapi dátummal, és ez visszavesz a vásárlási kedvéből. Ezen segíthet egy kicsit az, ha nem várjuk meg, hogy másnap visszajöjjön, hanem valamivel erősebb ösztönzést használunk. Például a megrendelési oldalra ráteszünk még egy visszaszámlálót is, ami a nap végéig folyamatosan számolja vissza a hátralévő órát, percet és másodpercet.

Ennél még hatékonyabb technika az, ha a határidő - látszólagosan - valóban lejár. Látszólagosan, mert minden látogatónak a legelső megnyitásához tudjuk időzíteni ezt. Mondjuk másnapi határidőt adunk meg, és egy másnapi beolvasáskor már csak az aznapi határidő látszik. Ezt javascriptekkel lehet megoldani, ugyanis - ha a felhasználó engedélyezte a cookie-kat - akkor az oldalunk el tud menteni adatokat a felhasználó számítógépén. Például ezt az adatot, hogy a legelső megnyitáshoz képest mikor jár le a határidő. Ezt az elmentett adatot azután a böngésző vissza tudja olvasni, és konzekvensen az eredeti határidőt jeleníti meg.

Egyetlen egyszer megnyíló értékesítési ablak


Ugyanilyen technikával el lehet érni azt, hogy egy bizonyos ajánlat csak egyetlen egyszer jelenjen meg. Ezt nyomatékosan el is kell magyarázni a látogatónak, hogy ez egy egyszeri, rendkívüli ajánlat, és ha most becsukja az ablakot, akkor többé ez nem nyílik meg. Ezt a technikát nagyon jól lehet alkalmazni olyan esetekben, amikor egy figyelemfelkeltő emailt küldünk a hírlevelünkre feliratkozottaknak, és amikor rákattintanak az abban megjelölt linkre, egy ilyen egyszer megnyíló ablak jön fel a rendkívüli ajánlatunkkal. A megvalósítás: Ha a böngésző azt olvassa ki a tárolt cookie-kból, hogy az adott oldal már meg volt nyitva egyszer, akkor a kódrészlet nem engedi megjeleníteni az ablaknak az ajánlatra vonatkozó részét.

Az online marketingről további trükköket ismerhet meg Ön is a Silihost Tárhely-szolgáltató ingyenes távoktatásában.

Bak János,
a Silihost tárhely-szolgáltató szakembere

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09