Idén is ügyelnek az internetes kampánycsendre
A Választási Monitoring Bizottság a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete által létrehozott csoport, amely a kampánycsend ideje alatt felügyeli az MTE által - az Országos Választási Irodával együttműködésben - kidolgozott Választási Tartalomszolgáltatási Kódex ajánlásainak betartását. A bizottság a 2002. áprilisi országgyűlési választások óta már összesen öt alkalommal végzett eredményes monitoring tevékenységet. Amennyiben valamely tartalomszolgáltató eljárása a kampánycsendet megsérti, akkor a Monitoring Bizottság felszólítja a tartalomszolgáltatót a jogszerűtlen magatartás megszüntetésére, és javaslatot tesz a jogszerű tartalomszolgáltatásra. Amennyiben az érintett tartalomszolgáltató a felszólítás ellenére sem távolítja el a jogsértő tartalmat, a bizottság jelenti a jogsértés gyanúját az Országos Választási Bizottságnak. A Választási Etikai Kódex alkalmazása az MTE tagjaira nézve kötelező, a nem tag tartalomszolgáltatók számára a kódexben foglaltak csak ajánlásként értelmezendőek.
"Az internet olyan médium, amelyen a kampánycsendsértések nehezen megfoghatók, a szabályozás könnyen kijátszható" - kezdte vitaindítóját Barlai Réka, az MTE Monitoring Bizottságának vezetője. Barlai Réka elmondta: a bizottság célja továbbra sem a szankcionálás vagy a kampánycsendsértők "feljelentése", hanem a tartalomszolgáltató műhelyek segítése abban, hogy a törvények előírásait - így a kampánycsendre vonatkozó rendelkezéseket - az internetre is alkalmazni tudják. A bizottság által monitorozott oldalak száma az elmúlt négy évben 600-ra nőtt, a megkeresett oldalak többsége nyitottan és pozitívan reagált a kezdeményezésre. Az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a tartalomszolgáltatók jobbára betartják a kódex rendelkezéseit és elfogadják a Monitoring Bizottság munkáját.
Weyer Balázs, az MTE elnökségének tagja elmondta, hogy mivel a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény szabályai nem egyértelműek az internettel kapcsolatban, a Választási Etikai Kódexben lefektetett elvek és szabályok kialakítása során azt az alapelvet követték, hogy az internet, mint a közlés médiuma csupán a választási törvényben foglalt rendelkezések betartásának módját befolyásolja. A kódex elkészítésének célja az volt, hogy az internetes tartalomszolgáltatók számára értelmezze a vonatkozó jogszabályokat. Felhívta a figyelmet, továbbá a kódex néhány olyan új rendelkezésére, amelyeket az internet fejlődése és a felhasználói kör bővülése tett indokolttá. A kódex ennek megfelelően kibővült néhány ponttal:
Szavazógépek: A kampánycsend időszakában a tartalomszolgáltatók ne jelenítsenek meg a kampányra, pártokra, a felhasználók pártpreferenciájára, a választási eredményére vonatkozó saját szavazógépeket, illetve más tartalomszolgáltató szavazógépére mutató linket, valamint az előző szavazás eredményére vonatkozó statisztikákat.
Fórumok, chatek, blogok: A tartalomszolgáltatók felelőssége eltér a zárt és nyílt fórumok, a chatek és blogok estében. A felhasználók által készített tartalom esetén nem tiltható, hogy a felhasználók a véleménynyilvánítás keretei között a választásról is szót ejtsenek, de az MTE javasolja, hogy a tartalomszolgáltatók jól látható helyen hívják fel a felhasználók figyelmét a kampánycsendre.
Politikai tartalmak és blogok: Az MTE felhívja a pártokat és a jelölteket, hogy saját honlapjuk esetében tartózkodjanak a választási kampánnyal és a választási programmal kapcsolatos információk frissítésétől a kampánycsend ideje alatt. A politikusok által szerkesztett, vagy nevükhöz fűződő blogok az MTE megítélése szerint nem felhasználói tartalomnak, hanem politikai tartalomnak minősülnek.
A politikusi blogokkal kapcsolatban dr. Péteri Attila kifejtette, hogy értelmezése szerint a rendelkezések nemcsak a jelöltekre, illetve a jelölő szervezetekre, de olyan közéleti személyekre is vonatkoznak, akik korábban vállaltak politikai szerepet. Amennyiben a jövőben ilyen bejelentés érkezik, azt az Országos Választási Bizottság kivizsgálja. Álláspontja szerint a kódex betartása esetén a tartalomszolgáltatók biztosan nem követnek el jogsértést.
Szombathy Pál, a Magyar Hírlap főszerkesztője szerint az esetleges kampánycsendsértések leginkább a pártokat érintik és érdeklik, számukra hírértékű és érdekes az egy-egy ügy kapcsán generált vita. Szombathy elmondta, hogy a Magyar Hírlap Online nem tagja a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének, de a választási kódex rendelkezéseivel egyetért, és a kampányidőszakban betartják a rendelkezéseket.
A Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete Választási Monitoring Bizottságának működéséről, a Választási Kódexről és annak értelmező rendelkezéseiről a www.mte.hu/monitoring oldalon található bővebb információ
Kapcsolódó cikkek
- E-petíció dönthetne a társadalmat érintő kérdésekről
- MMS-cenzúra Iránban
- Nigéria: mobiltelefonnal a választási csalás ellen
- Kínai DoS-támadások a Marx archívum ellen
- Klikk-kampány az internetes cenzúrázás ellen
- Megjelent a Freedom Fighter 56! internetes játék
- Október 23-i programok a www.19562006.hu-n
- A politikusok még nem ébredtek rá az internet jelentőségére
- Nemzetbiztonsági szoftvert fejlesztenek az USA-ban
- Csendes választási hétvége az interneten
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.
Mire jók a chatbotok?
Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.
Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?
Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.
Hát persze hogy dráma!
A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...
Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja
Manapság mindenki mindenről a ChatGPT-t kérdezi meg, úgyhogy - gondoltam - mi is kipróbáljuk, megnéztük, hogy milyen hírt írna a mesterséges intelligencia arról, hogy hol tart a digitalizáció Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknál. Íme: