A világon először: Web Shopping East 99

Mikor megy fel a függöny?

1999. december 5. 19:29
A Budapesti Kongresszusi Központban novemberben megrendezett Web Shopping East kiállítás és konferencia két dolgot bizonyított be: 1. még nem ment fel a függöny, még nem kezdődött el az előadás; 2. azért van néhány cég, amely ott áll készenlétben a színházkapuban, hogy ha meghallja a csengetést, időben elfoglalja a helyét, lehetőleg az első sorban.
Abban ugyanis mindenki biztos, hogy ez az üzlet rövidesen beindul. Azt viszont senki nem tudja, hogy pontosan mikor. Nézzük, hogy ilyen körülmények között mit tapasztalt munkatársunk, aki nem restellt három napig bóklászni a többnyire üres kiállítói folyosókon, és hallgatni a hangzatosabbnál hangzatosabb előadásokat.

Budapesti Kongresszusi Központ, reggel kilenc óra után néhány perccel. Az első emeleti regisztrációnál kisebb zsúfoltság. Hiába lehetett már nyolc órától érkezni, a legtöbben mégis az utolsó percekben esünk be. A személyzet udvarias, de kissé ideges, egymásra várnak a számlázásnál. Az érkeztetést személyesen Patrick Jucaud, a rendezvényt szervező Happening Group vezérigazgatója felügyeli. Készségesen áll rendelkezésünkre, hogy tájékoztasson az előzményekről:

- Már tíz éve foglalkozunk azzal, hogy még kiaknázatlan, 500 milliós vevőkörrel rendelkező, többféle kultúrájú piacot nyissunk meg olyan kis- és nagyvállalatok részére, amelyek készek kihasználni a világnak ezen a részén rendelkezésre álló lehetőségeket - mondja. - Ez a budapesti esemény az első ebben a témakörben. Nem akartunk tömegrendezvényt, ezért hangsúlyoztuk már az első pillanattól kezdve a business to business elvét. Célzottan kerestük meg a kiállítókat. Mindenkit ismerünk, aki itt van, s minden látogató egy potenciális vásárló is egyben. Az volt a szándékunk, hogy az online üzlet iránt érdeklődők minden fontos részletről tájékozódhassanak, s egyben lehetőségük legyen vállalkozásuk elindításához vagy továbbfejlesztéséhez.

Megköszönöm a bevezető nyilatkozatot, és indulok a kiállítótérbe. A pavilonokban számos világcég, köztük a KPMG, a HP, az IBM, az Oracle, a Compaq, a Microsoft és az Ericsson is kínálja portékáját: szoftvereket, hardvereket, komplett rendszereket és részegységeket. Világszínvonalú a kínálat, lehet válogatni.

Kilenc óra harminc. A színpadon kialakított előadótéren lassan megtelnek a széksorok. Mindenki az előadót várja. Néhány perc múlva Balogh Attila, a Prím online üzletágának igazgatója kezébe veszi a mikrofont, és ezzel megkezdődik a Web Shopping East kiállítás konferenciaprogramja, elhangzik az első kérdés: "megengedheti-e magának egy cég, hogy kimaradjon az elektronikus kereskedelem nyújtotta lehetőségekből?"

Ezt követően előadás előadást követ, a lehető legváltozatosabb tematikával. Szó esik itt mindenről, ami az online üzletek beindításával és üzemeltetésével kapcsolatos lehet, a különböző szoftverektől és hardverektől kezdve a jogi háttéren át a tőkebefektetésig és a különböző biztonságtechnikai megoldásokig. Eközben a pavilonokban ügyeletet tartók várakozással pillantanak a bejárat felé. Talán az érdeklődők sokaságát, "a tömeg"-et várják...

Péntek, a rendezvény utolsó napja. A kiállítótérben körülbelül ugyanannyian vannak, mint az első napon, ugyanolyan kevesen...

A földszinti előadótérben ennek ellenére szépszámú kis csoport gyűlt össze, az egyes, már működő online kereskedelmi oldalakat mutatják be működtetőik, s a közönség meglehetősen nagy érdeklődést mutat minden gyakorlati apróság iránt.

Az előadásoknak s lassan a rendezvénynek is vége, mini közvélemény-kutatásra indulok.

A MÁV-Informatika pavilonjában nem titkolják a csalódást. Hiába tették ki az egyébként sok szolgáltatást nyújtó Elvira nevű elektromos vasúti utastájékoztató rendszer reklámanyagát a pultra, nem volt olyan érdeklődő, akinek megakadt volna rajta a szeme. Előadást nem tartottak, de hogy miért nem, arra a kérdésre nincs válasz...

A szakma élvonalához tartozó Oracle felvonultatta világszínvonalú kínálatát, de nem tudta kinek ajánlani.

Kedvezőbb képet adott helyzetéről a Compaq-képviselőként érkező Infoland műszaki igazgatója. Csak egy éve foglalkoznak elektronikus szoftverkereskedelemmel, mondja, de a most bemutatott mintaáruházuk iránt több konkrét érdeklődés is volt, és három tárgyalást már meg is kezdtek. Ennyi nekik indulásnak elég is.

A kevés látogató ellenére is nagy volt a forgalom a KPMG vállalkozói pavilonjában. Szinte egymásnak adták a "kilincset". Nem csoda: a pénzügyi tanácsadásairól is ismert világhírű cég üzletiterv-versenyt hirdetett és szponzorált ebből az alkalomból. Az első helyezett jutalma egy tízezer dollár értékű pénzügyi tanácsadás, amelynek keretében olyan színvonalú üzleti terv kidolgozására van lehetőség, amellyel biztos esélyesként indulhat a pályázó a pénzügyi befektetők kegyeiért vívott harcban. A további tizenöt-húsz helyezett számára pénzügyi szemináriumot szerveznek, amely ugyancsak hasznos ismeretekhez juttatja a résztvevőket. Mark Bownas, a KPMG képviselője szívesen tájékoztat. Szeretné továbbadni azokat a tapasztalatokat, mondja, amelyeket a korábbi években szerzett. Olyan vállalkozókat keres, akik sikeresen felléphetnek a nemzetközi tőzsdepiacon. Ő egyébként elégedett az itteni eseményekkel, az idő- és pénzbefektetés megtérült, sok jó kapcsolatot épített ki, és megalapozott egy profilt.

Az utolsó előtti pavilonban két fiatalember áll, előttük saját fejlesztésű készülékük, amely állításuk szerint egyesíti a televízió és az internet előnyeit. Ők fejlesztették ki azt a kis, névjeggyel kombinált CD-t is, amelyből a Web Shopping minden résztvevője kapott. Interaktív kapcsolatok menedzselése címmel előadást is tartottak, amelynek középpontjában a személyre szabott marketingtevékenység áll. Nem jöttek hiába, mondja Kővári László igazgató, bevezették a cég nevét, s már sikeres tárgyalásokat is kezdtek...

Egy magányos fiatalember halk léptekkel sétál egyik standtól a másikig. Domonyi Károly okleveles villamosmérnök, az ipari akkumulátorokat és szünetmentes energiaellátó rendszereket forgalmazó Akkufel Kft. ügyvezetője. Látogatóként jött, de csalódott az előadásokban. Nem voltak elég érthetőek az átlagember számára, mondja, és nem voltak eléggé lényegre törők. Kevés volt a konkrétum. "Legnagyobb élményem a Prím Online beszámolója volt, azért érdemes volt eljönni. Még az árakról is pontos tájékoztatást kaptam, másutt többnyire mellébeszéltek..."

Már a kiállítás utolsó délutánján vagyunk, amikor a Comfort-Netshare Ltd. Pavilonjához érek. Unyi Gábor igazgató elégedetten ül saját fejlesztésű termékei között. Elmondja, hogy ő nyitotta meg 1996. június 5-én az első működőképes online üzletet (ld. az akkori Internet Kalauzt), amely azóta is sikeresen működik. A látogatók számának említésére elbizonytalanodik: Sok? Kevés? Melyik a jobb? "Ötven darab névjegyet gyűjtöttem össze a három nap alatt, ez a korábbi kiállításokon egynapi adagnak felel meg. Valóban hiányzik a nyüzsi, de azt tapasztalom, hogy itt több a komoly érdeklődés. Az előző kiállításokon a sok-sok érdeklődőből alig akadt egy-két komoly partner. Itt pedig akár tíz üzletet is köthettem volna, ha ügyesebb vagyok. És minden elismerés megilleti a szervezőket. Én még ilyen profi csapattal nem találkoztam. Még a sóhajunkat is lesik. Mindössze egyetlen gondom volt, hogy nem engedtek be a kezdés előtti este, hogy felszereljük a technikát. Így aztán az egyik kiállítótársammal folytatott értelmetlen szakmai vita miatt kiestek a nyitás utáni első órák..."

Bontják körülöttünk a pavilonokat, mire befejezzük a beszélgetést. S míg bent, a falak között a közeljövőről álmodtunk, odakint Tél Apó vastag hótakaróval borította be a tájat... Várhatjuk a tavaszt, hátha valami kihajt ebből a késő őszi vetésből is... Krébecz József Kilóra veszik a márkás gépeket Nyár eleji indulása óta töretlen lendülettel növekszik a Compaq Depónak, a Compaq Computer Magyarország Kft. interneten elérhető számítástechnikai áruházának forgalma, volt már olyan is, hogy valaki teljes irodáját szerelte fel innen, tízmilliós nagyságrendben hagyva itt a gépek vételárát. A direct mail, call center és internetes értékesítés egységes rendszerével felépített, itthon újszerű értékesítési mód a várakozásokat jóval meghaladó érdeklődést, és ami ennél is fontosabb, vásárlási kedvet váltott ki a kis és közepes vállalkozások körében. Az év végi felfokozott vásárlási kedvet figyelembe véve december végére az interneten keresztül lebonyolított forgalom meghaladja a 100 millió forintot. A Compaq Depo nem olyan áruház, mint mondjuk az eBolt, vagyis nem közvetlen értékesítés folyik, hanem a vevő az áru mellé mindjárt eladót is választhat, a Compaq az értékesítésbe bevonta teljes viszonteladói hálózatát. A megrendelés tehát a Compaq Depón, az értékesítés pedig a Compaq-kereskedőkön keresztül történik.

A jelenleg futó harmadik fázisban már más gyártók termékei (például Xerox- és Lexmark-nyomtatók, Microsoft-szoftverek stb.) is megtalálhatók, és az igazi újdonság a lízing lehetősége, ami tovább könnyíti a kis és közepes vállalatok korszerű eszközhöz történő hozzájutását. 20 millióval zárja az évet az eBolt Az eBolt (amelynek egyik kapuja a Prím Online Számítástechnikai Áruház) éppen a Web Shopping nyitó napján tartott sajtótájékoztatót arról, hogy a karácsonyi vásárra való tekintettel november 20-án megnyitotta szórakoztatóelektronikai áruházát is. A sajtótájékoztatón Vajda Péter ügyvezető az alig öt-hat hónapos, kifejezetten elektronikus kereskedelemre szakosodott áruház imponáló forgalmi adatairól is beszámolt. Míg a Carnation Consulting nemrégiben közreadott felmérése szerint Magyarországon az online üzletek az idén még csak havi 300 ezer forintnyi árut forgalmaznak, az eBoltnak a novemberi forgalom alapján már reális reménye van arra, hogy a decembert 5 millió felett zárja, 2000-re pedig havi tízmilliós átlagforgalmat tervez. A Carnation Consulting által 1999-re becsült, 84 milliós teljes hazai online áruházi forgalom közel negyedét teszi ki az eBolt, annak ellenére, hogy az áruház az év közepén indult. Az időarányos adatokat figyelembe véve az internetes áruházakban bonyolított teljes magyar forgalom közel felét az eBolt bonyolította. Hasonló eredményeket mutat az eBoltban egy vásárló által elköltött összeg, más virtuális boltok tapasztalataival összehasonlítva. Az eBoltban egy vásárló ugyanis ötször nagyobb összegben költ a Carnation-féle átlaghoz képest.

A most megnyíló szórakoztatóelektronikai üzletben külön említést érdemel a Sony márkabolt, amelyben a teljes Sony-kínálat megtalálható, így a részletes műszaki leírások és fotók nyújtotta információk mellett a minőséget maga a márkanév garantálja. A televíziótól a videón át a hifiberendezésig minden megtalálható itt, de azok sem csalódnak majd, akik pusztán a fényképezőgépükben szeretnének elemet cserélni - és mindezt igen versenyképes árakon.

Ugyancsak viszonylag friss bővítésnek tekinthető a fotó- és optikai szaküzlet, amelyben márkás fényképezőgépek, távcsövek és kiegészítők vásárolhatók meg.

Az áruház bővítése azonban még nem ért véget, hiszen a főként kis- és középméretű cégek igényeire tervezett irodatechnikai szaküzlet is rövidesen megnyitja virtuális kapuit - egyáltalán nem virtuális termékkörrel.

Kulcsszavak: konferencia kiállítás

Ezek voltak a legnépszerűbb helyek és személyek az online médiában 2023-ban

Politikusok, sportolók, hazai és külföldi hírességek szerepelnek a leggyakrabban említett nevek között, amelyek megjelentek az online médiatérben 2023-ban. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 93 népszerű médiafelület – televíziós csatornák, újságok, rádiók honlapjai, valamint hírportálok, közösségimédia-felületek, fórumok és blogok – elemzésével azt vizsgálta, kik álltak a hírek és a közbeszéd fókuszában, valamint azt is, hogy hazánk és a nagyvilág helyszínei közül melyek szerepeltek a legtöbbet.

2024. április 23. 19:24

Factor 4: a legújabb UltiMaker 3D nyomtató gyártósorok támogatására

Az UltiMaker április 22-én bemutatta az UltiMaker Factor 4 új, ipari 3D nyomtatót, amelyet kifejezetten gyártóüzemi felhasználásra, a gyártósorok működési hatékonyságának és megbízhatóságának növelésére fejlesztettek. Az UltiMaker Factor 4 hazai bemutatójára az Ipar Napjain kerül sor a kizárólagos hazai forgalmazó, a FreeDee Kft. standján (A pavilon, 101F).

2024. április 23. 18:00

Döntőben a legjobb 8 csapat a Megoldások a holnapért kihíváson

Kiválasztották a legjobb nyolc csapatot a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A jövő oktatása, a fenntarthatóság és a közösségfejlesztés iránt elkötelezett fiatalok megkezdhetik a felkészülést a döntőre. A következő hetekben a csapatok elképzelésük prototípusát alkothatják meg és tesztelhetik működését a mentorok közreműködésével. A diákok a szakértők segítségével készülnek a végső, májusi megmérettetésre, ahol a három legjobb csapat összesen 6 millió forint összértékű Samsung készülékkel bővítheti egyéni és oktatási intézménye eszközparkját.

2024. április 23. 17:09

Együttműködésre lép a CETIN Hungary és a Pécsi Tudományegyetem

A független, integrált távközlési infrastruktúra-szolgáltató CETIN Hungary Zrt. és a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara a jövőben három kiemelt területen működik együtt: a kiberbiztonsági szolgáltatások fejlesztésében, a kutatás-fejlesztési tevékenység színvonalának további emelésében, illetve az építőiparban egyre elterjedtebb és ismertebb építményinformációs modellezéssel (BIM) kapcsolatos kölcsönös tudástranszferben.

2024. április 23. 16:21

TekWiFi 1.6.0.4

Az egyszerű felhasználói felülettel rendelkező praktikus segédprogram lehetővé teszi a vezeték nélküli hálózathoz való csatlakozást és annak gyors diagnosztizálását, valamint különféle részletek megjelenítését.

2024. április 23. 16:19

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50