Brüsszel szerint fogyasztói szemmel javul a távközlési helyzet az EU-ban
A Magyarországgal foglalkozó jelentésrész szerint továbbra is az uniós átlagnál alacsonyabb a szélessávú internet használata, valamint a mobiltelefon elterjedtsége.
Uniós átlagban egy háromperces, vonalas telefonok közötti országos hívás díja a 2000-ben mért 41,8 eurócentről mára 25 eurócentre csökkent. A mobilszolgáltatások díja csak a tavalyi évben 13,9 százalékkal csökkent - derül ki a közleményből.
Ezenfelül több mint 31,4 millió mobilhasználó (6,3 milliós növekedés) élt azzal az uniós szabályozásból származó jogával, hogy megtartsa a régi telefonszámát, ha szolgáltatót vált. A tagállamok közül Spanyolországban döntöttek így a legtöbben (9,21 millió, Magyarországon 130 ezer). A vonalas hívások esetében több mint 15 millió unióbeli fogyasztó (Magyarországon 159 ezer) váltott ily módon szolgáltatót (2005-ben 7 millió).
Viviane Reding szakbiztos kijelentette: - A távközlési piacok megnyitása a verseny előtt az EU egyik sikertörténete, mint az az egyre alacsonyabb díjakból és a jobb szolgáltatásokból is kitűnik. Igaz, a 2,3 százalékos ágazati növekedés és a további 5 százalékos beruházás szép eredmény, de most nem érhetjük be ezzel, hiszen Európa versenyképessége forog kockán. Éppen ezért az EU távközlési szabályainak idei reformja azokat a csomópontokat veszi górcső alá, ahol a verseny nem elég hatékony. Egy olyan ágazatban, ahol a technológia nincs tekintettel a nemzeti határokra, a szabályozóknak kell megteremteni a feltételeket a páneurópai szintű gazdaság kialakulásához, ez ugyanis mind az üzemeltetők, mind a fogyasztók érdeke.
A mobiltelefon elterjedtsége a 478,4 millió forgalomban lévő készülékkel a lakosság 103 százalékának felel meg (95 százalék volt 2005-ben, Magyarországon tavaly 95 százalék). Luxemburgban (171 százalék), Olaszországban (134) és Litvániában (133) a legelterjedtebb a mobiltelefon-használat.
Az internetet illetően tavaly több mint húszmillió szélessávú előfizetést adtak el, így a penetráció 15,7 százalékos lett az EU-25-ben. Hollandia (29,8 százalék) és Dánia (29,4) Dél-Koreát maga mögött tudva a világ legmagasabb elterjedtségi aránnyal büszkélkedhet, az amerikai elterjedtségi mutatót pedig további hét tagállam adatai előzik meg. Magyarországon az elterjedtség 8,6 százalék.
A megoldatlan problémák között a bizottság megemlítette a "valóban független nemzeti szabályozók hiányát", különösen Lengyelország és Szlovákia esetében, a verseny akadályainak felszámolásába mutatkozó késedelmeket, az elégtelen és töredezett rádióspektrum-irányítást és 112 segélyhívószám hiányos üzembe helyezését - utóbbi miatt a testület tavaly 13 tagállam - köztük Magyarország - ellen kezdeményezett jogsértési eljárást.
A jelentés szerint "a határokon átívelő verseny, a gazdasági növekedés és a fogyasztói előnyök is sokkal nagyobbak lehetnének, ha az EU 27 nemzeti rendszer helyett egyetlen egységes szabályozási megközelítést alkalmazna egész Európában. A piaci szereplők a bevételeik egyharmadára már most is a saját országuktól eltérő tagállamokban tesznek szert."
Magyarország esetében a jelentés megjegyezte, hogy a nemzeti hírközlési hatóság végrehajtó hatalmának erősítése tavaly valamelyes javulást jelentett a szabályozásban, ugyanakkor a megszüntetett hírközlési minisztérium feladatainak a gazdasági tárcához történt átcsoportosítása lassú volt, létszámleépítéssel járt, és a mai minisztériumi források nem tűnnek elegendőnek a törvényben meghatározott célkitűzések kivitelezéséhez. Az irányító szerepek jobb tisztázására szükség van azért is, hogy a fogyasztók eljuthassanak az illetékes szervhez, és ott hatékonyan intézkedni tudjanak - állapítja meg a jelentés.
Kapcsolódó cikkek
- Távközlés: Több száz EU-jogsértési döntés, Magyarország egyben érintett
- Jogszabályellenes a távközlési cégek különadója
- Új uniós távközlési szabályok a fogyasztók érdekében
- EU-jogsértési eljárás Magyarország ellen a távközlési különadó miatt
- Európának dinamikus spektrumpolitikára van szüksége
- NHH: a fogyasztót védi az új uniós keretszabályozás
- Sikerre ítéli az új keretszabályozást az NHH első embere
- Új versenyügyi és távközlési biztosok az EB-ben
- Megállapodtak az uniós intézmények az EU újabb távközlési reformjairól
- Megállapodtak az EU-intézmények az uniós távközlési reformokról
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
Yettel: Új országos rekord született
2024. március 26-án több százan doboltak egyszerre Magyarország különböző pontjain, hogy hazai ütősrekordot állítsanak fel. A kísérlet apropóját az adta, hogy 30 éve indította el a Yettel – akkor még Pannon GSM néven – kereskedelmi szolgáltatását, amit a rekordkísérletben résztvevők egy országon átívelő, a mobilhálózat által összekapcsolt közös zenéléssel ünnepeltek meg. A mobiltársaság törökbálinti székházában és az ország több pontjáról 5G-hálózaton kapcsolódtak a helyszínek, és így a résztvevők egy új, hivatalosan is regisztrált országos rekordot állítottak fel.
A HONOR Magic6 Pro elérte a DXOMARK legmagasabb pontszámát
A HONOR Magic6 Pro lett a világ legjobb fényképezős okostelefonja, ugyanis a DXOMARK kamerarangsorának az élén végzett. A figyelemre méltó, 158-as DXOMARK pontszámot elérve a HONOR Magic6 Pro bizonyítottan az okostelefonos fényképezés új mérföldköve. Ez az elismerés rávilágít arra, hogy a HONOR továbbra is elkötelezett az okostelefonok fejlesztése iránt: egyszerre feszegeti a technológia határait és kínálja a legjobb élményt a felhasználóknak.
A legolcsóbb mobilokból a legjobbakat a boomerek veszik a Rejoynál
Bár sokan azt gondolhatják, hogy a felújított készülék piacterén főleg a legolcsóbb készülékeket keresik a magyar vásárlók, a Rejoy.hu-nál gazdára találó készülékek kétharmada közép vagy felső árkategóriájú, és csak egyharmada alsó kategóriás. Míg összességében a kilencvenes években született vásárlók rendelik a legnagyobb tudású, így legmagasabb árú mobilokat a Rejoytól, a baby boomer és X generációs vásárlók a belépő szintű készülékekből választják maguknak a legjobbakat.
A HONOR még izgalmasabbá teszi a tavaszt
Végre megérkezett a tavasz, ami meleget, szép időt és persze több lehetőséget jelent! Ezek kihasználásához pedig a HONOR most pár hasznos alkalmazást ajánl, amik segítenek a maximumot kihozni most, hogy végre ki lehet mozdulni otthonról – de akkor is, ha maradnánk.