MENTA 2007: üzleti lehetőségek, jövőbel kilátások a hazai stagnáló piacon

forrás Prim Online, 2007. szeptember 12. 17:47

Múlt héten zajlott le a MENTA, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) 14. alkalommal megrendezett Menedzser Találkozója Sopronban. Az eseményen szó volt az információs hadviselésről, az informatikai rendszerek védelméből adódó feladatokról, a kormányzati reformok, köztük az egészségügy átalakításának informatikai hátteréről, valamint arról az iparági konvergenciáról, amely a telekommunikáció, a média és az informatika területén zajlik. A konferencia egyik legsikeresebb és leginteraktívabb szakasza a hazai kkv-k problémáit és lehetőségeit vizsgáló fél nap volt, amelynél talán csak a közbeszerzések egyszerűsítésével foglalkozó előadások voltak népszerűbbek.

Minél jobban technológiafüggő egy állam, annál inkább sebezhetővé válik. Éppen ezért ma minden állam számára komoly kihívást jelent az úgynevezett kritikus infrastruktúrák védelme, az állampolgárokkal kapcsolatos vagy egyéb titkos információk támadhatatlansága. A feladatot nehezíti, hogy a "cyber hadviselés” nem hasonlítható egy hagyományos háborúhoz, itt ugyanis nem tudni, hogy ki az ellenfél, béke van-e vagy háború, ha egyáltalán vannak még ilyen állapotok, sőt nem különül el a szándékos terror illetve a vétlen katasztrófa sem. Ezt a helyzetet elemezte és a hozzá kapcsolódó üzleti lehetőségeket vázolta az a kerekasztal, amelynek moderátora Bőgel György, a CEU Közép-európai Egyetem professzora volt, és amelyen a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, a Nemzeti Nyomozó Iroda, a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetem, valamint a Miniszterelnöki Hivatal Elektronikuskormányzat-központ képviselői cseréltek véleményt a megoldásszállítói oldal képviselőivel és a konferencia hallgatóságával.

A MENTA egyik legkurrensebb politikai témája, az egészségügy átalakításának kérdése volt. Az „Egészségügy – reform – informatika” című kerekasztal-beszélgetésen Lukács Lajos (IVSZ) vitaindítójában kijelentette, hogy „A hazai egészségügyben jelenleg káosz van”. És ez nem csak az információáramlásra igaz, hanem a felmérésekből többek között kiderül az is, hogy az EU átlaghoz képest nálunk a férfiak 7, a nők 5 évvel élnek rövidebb ideig, ami 30 000-rel kevesebb aktív korú dolgozót jelent. Emellett a kórházi berendezések 32-56%-a 10 évnél régebbi modell, ami komoly kockázati tényező mind a fenntartók, mind a betegek számára.

A helyzet megoldásáról érdemi párbeszéd folyt a megoldásszállítók és a reformokat megvalósítók között az intézményi korszerűsítés és a személyes egészségügyi adattár mellett az EU-s egészségügyi kártyáról is. Ez azért is fontos, mert az egészségügy egy speciális piac, ahol a szereplők versenyeznek ugyan, de a sarokpontokban, mint például a minisztériumi tapasztalatbázis bővítése, vagy a nemzetközi példák elemzésének szükségessége, megegyeznek és együttműködnek. A megszólalók véleménye szerint az állami szektor forráshiánya is összehozta a témában dolgozó feleket, így gyors, hatékony megoldásokat képesek létrehozni közösen. Az egészségügyi eszmecserében az Egészségügyi Minisztérium, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet illetékesei osztották meg gondolataikat a szolgáltatói oldal képviselőivel.

A telekommunikáció, a média és az informatika konvergenciájáról szóló etapot Babarczy Eszter kutúrakutató „saját távollétében megtartott” online vitaindítója nyitotta meg, amelyből kiderült, hogy a technológiai optimizmus elhiteti a cégekkel, ha valami technikailag már lehetséges, akkor a fogyasztók azt használni is fogják. Holott ez nem feltétlenül igaz. Babarczy szerint az említett területek bármelyikéről is legyen szó, „a legfontosabb feladat a fogyasztók megértése és annak vizsgálata, hogyan töltik el, mire használják fel munka- és szabadidejüket.”

Beck György, a Vodafone Zrt. vezérigazgatója szerint kissé tévesen minden iparág egy másik szegmens meghódításából reméli a növekedést. Az IT a telekommunikációban terjeszkedne, a telekommunikáció a médiában és így tovább. Saját cégének szemszögéből egyelőre csak a vonalas/mobil konvergenciát tartja helyén valónak, annak ellenére, hogy a többi területen is terjeszkednek, viszont a Triple/Quadro Play konvergens megoldásai mellett sokan elfelejtenek egy sokkal jobb növekedési lehetőséget, az úgynevezett Poor Play-t. Ez a világ elmaradottabb területeinek piaci belépését jelenti, ahol extra szolgáltatásokat nem tudnak egyelőre értékesíteni, de a hihetetlen növekedési ütem kárpótol ezért. Indiában például havonta 1,5 millió új mobil előfizető kapcsolódik be a rendszerbe.

A telekommunikációs szektor másik prominense, Simó György, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese szerint a több irányú terjeszkedés ellenére, a fő csapásvonal továbbra is a telekommunikáció és az információtovábbítás. Szerinte a konvergencia lényege az IP hálózatok elterjedésében keresendő, hiszen ezzel minden szereplőnek megadatott a lehetőség, hogy a másik funkcióját is elvégezze. Simó kiemelte: „aki ügyes, az a legjobb pillanatban lépve sok új területet hódíthat meg, viszont a kannibalizáció, azaz a működő technológiák teljes átváltása, öngyilkosságnak minősül a technológiai piacon.”

A kerekasztal-beszélgetés egyetlen olyan résztvevője, aki nem tartalomszolgáltatót képvisel, Gacsal József, az Intel Magyarország Üzletfejlesztési Igazgatójának volt, aki szerint nem az számít, hogy hány darab PC fogy el világszerte, hanem az, hogy mennyi és milyen tartalmat fogyasztanak rajta az emberek. Ennélfogva az iparági konvergencia sem lehet öncélú. A mozgatórugó az lesz, hogy a végfelhasználók milyen hasznos szolgáltatásokat, hasznos tartalmakat fogyasztanak szívesen.

Az utolsó szombati napon a programok az általános ipari területről áttevődtek a hazai kis- és közepes vállalatok problémáira, mindennapjaira. Tuska István (IVSZ) megnyitója után közös párbeszéd alakult ki arról, hogy a kis szereplők számára a legfontosabb tevékenység az együttműködés, hiszen a hazai kkv-k összefogva, különböző területeket egyesítve könnyebben érvényesülhetnek. Kmetty József (Kürt Zrt.) prezentációjából kiderült, hogy a multinacionális cégekkel való együttműködés sem minden esetben egy kényszerű rossz, hiszen tanulni lehet tőlük. A legfontosabb, hogy minden kkv találja meg a saját arculatát, saját szerepét és képes legyen növekedni, továbblépni, akár multikba kapaszkodva, akár saját versenytársaival együttműködve, akár iparágon kívüli kooperációval. Az előadások közben egyébként többször felmerült a patriotizmus kérdése és többen támogatták ezt a fajta magatartást. A nemzeti összefogás sok esetben közös érdek és még nagyobb növekedést hozhat egyes területek számára.

A piaci trendek elemzéséhez az IVSZ második alkalommal elkészített átfogó iparági kutatásának eredményeit hívta segítségül, amely újszerű struktúrájának köszönhetően a magyar IT piac legátfogóbb tanulmánya, és amelynek eredményeit a MENTA konferencián részben megismerhették az érdeklődők. A 2007-es kutatás a szállítói piac szegmensein, a főbb szereplőkön, a piac méretén és jellemzőin túl a hazai informatikai szektor SWOT analízisével is részletesen foglalkozik, illetve a magyar IT-export tevékenységet mutatja be. A kutatás a Synergon Informatika Nyrt., az Ericsson Magyarország és az ITDH Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. támogatásával jön létre. A felmérés szakmai támogatója a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, megvalósítója az IDC Magyarország Kft.

A konferencia záróakkordjaként az IVSZ vezetői a soproni diákközösség két képviselőjének egy Lego dobozt adtak át, amelynek segítségével a soproni diákok az Octopus alapítvány által indított és az IVSZ által is támogatott robotépítő versenyen tudnak részt venni. Az IVSZ céljai között ugyanis az informatika fiatalokkal való megismertetése és megszerettetése is szerepel, amellyel remélhetőleg hosszú távon sikerül a digitálisan írástudók számát növelni Magyarországon.

Kulcsszavak: IVSZ konferencia

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Facility managementben erősít az ICON

Három kiemelkedő épülettel, két irodaházzal és egy logisztikai ingatlannal bővült az ICON Real Estate Management ingatlanüzemeltetési portfoliója. A BEM Irodaház, a D2 Szabadkikötő, és az ELTE egyik megújult ingatlanja nem csupán az építészeti megoldásaik tekintetében példaértékűek, de a fenntarthatóság és az energiahatékonyság terén is úttörő megoldásokat alkalmaznak.

2024. április 17. 18:09

Új korszak az elektromobilitásban

A Maserati „Folgore Day” névre keresztelt nagyszabású eseményén mutatta be első 100%-ban elektromos kabrióját, a GranCabrio Folgore-t, melyet az úgynevezett „IT TURNS YOU ON” kampánnyal népszerűsítenek, az olasz művész, Damiano David szerepelésével. A modenai székhelyű márka fennállásának 110. évfordulóján a szigonyos márka ismertette ambiciózus céljait az elektromos átállás terén, valamint lerántotta a leplet TRIDENTE elektromos motorcsónakjáról is. 

2024. április 17. 16:28

Mesterséges intelligenciával készítik össze az Unilever B2C webshopjának rendeléseit

Közel 800 cikkszámot kezel, illetve mesterséges intelligenciával ellátott eszközökkel végzi a komissiózási feladatokat a Waberer’s Csoport leányvállalata, a WSZL az Unilever Magyarország Unishop elnevezésű B2C webshopjában. Az új megbízásnak köszönhetően a Waberer’s eddigi tevékenysége bővült és egy 14.500 négyzetméteres raktári terület kezelése mellett immár az Unishop raktárlogisztikai és fullfilment kiszolgálását is végzi. 

2024. április 17. 14:50

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09