Tényállástól az akcióig: újszerű tudásmenedzsment szoftver a hazai bűnüldözésben
A Montana Zrt. mai sajtótájékoztatóján Vadász Pál elnök-vezérigazgató, illetve Békési Tamás és Bundschuh Gábor, a társaság szakemberei működés közben mutatták be a cég saját fejlesztésű tudásmenedzsment keretrendszerének legújabb, az ORFK részére készített alkalmazási programját. Az Infovadász szövegbányász szoftver, amely a legmodernebb kereső technológiák alkalmazásával, a legösszetettebb információhalmazban is képes gyorsan és hatékonyan megtalálni a keresett fogalmakat és összefüggéseket.
Az ORFK-nak átadott Infovadász segítségével a rendőrség nyomozói a rendelkezésre álló strukturálatlan szöveges adathalmazokban és adatbázisokban – a korábban információkeresésre szánt idő 9 százaléka alatt – megtalálják a releváns információkat. A különböző bűncselekmények tartalom alapján összekapcsolhatók, az egyes információtöredékek csoportosíthatók, ezáltal korábban nem látszó összefüggések és tendenciák felismerhetővé válnak. Az Infovadász rendszer használata mind a bűnüldözés, mind a bűnmegelőzés hatékonyságát növeli.
Vadász Pál, a Montana elnök-vezérigazgatója szerint az Infovadász tartalom- és tudásalapú megoldásai a bűnüldözés mellett a közigazgatás számos területén alkalmazhatóak, eredményes lehet az egészségügy, az orvosi, a biokémiai és a gyógyszerkutatások világában, nagy szolgálatot tehetnek a banki és a biztosítási területen, de az ügyvédi irodák és a marketingcégek is profitálhatnak a használatából. A tudásmenedzsment rendszer a levéltárak számára is kiváló megoldás, a jövő kutatóközpontjainak pedig elengedhetetlen informatikai eszközévé válhat. Kérdésre válaszolva a Montana első embere elmondta, évente 1-2 nagyobb projekt és néhány kisebb projekt megvalósítására vállalkoznának, ami 180-400 millió forint bevételt jelentene a társaságnak.
„A hagyományos kereső lényege, hogy keres. A ma széles körben használt keresőprogramok hihetetlen számú találatot eredményeznek, melyek áttekintéséhez tulajdonképpen további, intelligens keresőkre lenne szükség. Az Infovadász másképpen fogja fel a feladatot: az Infovadász veleje, hogy talál. A végtelen sok találat helyett a tartalmilag fontos és releváns információkat találja meg. Használatával az elektronikus formában meglévő adatokból a tapasztalatok szerint 60%-kal több tartalmilag releváns információt nyerhetünk, a jelenleg keresésre fordított idő 9 százaléka alatt” – emelte ki a rendszer legfontosabb tulajdonságát Vadász Pál.
Az ORFK részére 2007. október végén átadott tudásmenedzsment programrendszert a Jedlik Ányos kutatás-fejlesztési pályázat keretében elnyert 400 millió 600 ezer forint vissza nem térítendő támogatásból és 193 millió 308 ezer forint önrész keretösszegből, 24 hónap alatt hozta létre a Montana Zrt. által vezetett konzorcium, melynek tagja volt a Magyar Tudományos Akadémia Számítástechnikai és Automatizálási Kutatóintézete (MTA SZTAKI) és a Magyar Tudományos Akadémia Nyelvtudományi Intézete (MTA NYTI) is. Az „Európai Rendőrségek számára Tudásmenedzser Szakrendszer kifejlesztése” elnevezésű pályázat keretében az ORFK-nál pilot projektként megvalósított Infovadász alkalmazás nyelvi adaptálás után bármelyik európai rendőrségnél bevezethető.
2007. novembere óta, szintén a Jedlik Program keretében elnyert 755 millió 130 ezer forint vissza nem térítendő támogatással, valamint 145 millió 450 ezer forint önrésszel, a Montana által vezetett konzorcium a Vám- és Pénzügyőrség részére fejleszt egy újabb Infovadász alkalmazást, ez esetben egy vám specifikus tudásalapú támogató rendszert, a Szegedi Egyetem és az MTA Rényi Alfréd Matematikai Kutatóintézet részvételével.
A Prím kérdéseire kapott válaszok:
- a Verity/Autonomy keretrendszerrel fejlesztett eszköz 26 nyelvet támogat, az adatbázisokkal való összekapcsolásnál a tárolt információk formátuma szinte lényegtelen, hiszen az Infovadász majd minden létező formátummal elboldogul;
- a rendszert metaadatokkal, tartalomelemzéssel, az elérési utak megadásával irányíthatjuk; az általa talált, számunkra fontosabb dokumentumokról értesítést küld,; a rendszer "tanítása" során megszerzett információt rendszerezi; képes akár kapcsolatot is keresni hasonló érdeklődésű más felhasználókkal.
Kapcsolódó cikkek
- A hálózati biztonság területén erősít a Montana
- Beérett a Montana innovációs befektetése
- Az adatvesztésnek főként emberi okai vannak
- A MonDoc System támogatja az Ügyfélkapun történő ügyintézést
- Új műszaki vezérigazgató-helyettes a Montana Zrt. menedzsmentjében
- Új kereskedelmi vezérigazgató-helyettes a Montana Zrt-nél
- A MonDoc System már HP Integrity környezetben is
- MonDoc iratkezelés a KIPSZER FT. Zrt.-nél
- MonDoc, Quality IT, InfoVadász: a sikeres Montana pillérei
- A Montana irat- és dokumentációkezelő rendszere alkalmas közintézmények számára is
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program
A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei
Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.