Bölcsészdoktor az internet új magyar híressége
A tízmilliomodik Wikipedia-szócikk szerzője 1943-ban született. Művelődéstörténész, könyvtáros, a sajtótörténet doktora. Szegeden él és a személyi számítógépek hőskorában, a nyolcvanas évek első felében vette az első gépét. "Mentem a Commodore 64-esért ki Bécsbe".
A közösségi lexikon magyar változatának nagyjából 300 fős szerkesztőgárdájához nyugdíjazása után, 2007 elején csatlakozott. Több tucat szócikket írt már, és ezernél is több bejegyzés szerkesztésében működött közre.
Pataki szerint "nagyon jók a magyar wikipediások, elhivatottak, lelkiismeretesen dolgoznak, és megbízható anyagokat hoznak létre." Probléma viszont, hogy a magyar közművelődési intézmények idegenkednek az internetes nagylexikontól. Így aztán kiváló szócikkek készülnek ingyen és bérmentve például múzeumokról, a bennük őrzött műtárgyakat viszont nem szabad fotózni és végül csak a kívülről, az épületekről készült felvételek jelenhetnek meg a Wikipedián.
Pataki Márta - mint fogalmazott - "nagy lokálpatrióta". Szócikkeinek nagyjából a fele szülőhelyéhez, Szenteshez vagy otthonához, Szegedhez kapcsolódik. Ő a szerzője például az 1879-es nagy szegedi árvízről készült összefoglalónak és Tisza Lajosról, az árvíz utáni újjáépítés vezetőjéről is ő írt.
A szócikkek másik fele Pataki tudományos munkásságához kötődik. A miniatúra (kezdetben: a kézzel írott középkori kódexek szövegébe illesztett apró kép) fogalmának történeti jelentésváltozása vezette Nicolas Hilliardhoz, a "kisméretű arcképként" értett miniatúrafestészet XVI. századi angol képviselőjéhez. A művész munkásságát tárgyaló szócikk a tízmilliomodik. "Mindig hajnalig dolgozom, ez a munka is negyed kettő körül került fel. Véletlen, de nagyon boldog vagyok, hogy a magyar Wikipedián készült el a tízmilliomodik szócikk, és hogy én vagyok az eredeti szerző" - nyilatkozott Pataki Márta az MTI-nek.
Következő munkája a londoni National Portrait Gallery, amelynek gyűjteményében számos Hilliard-képet őriznek. "Sajnos most nincs elég időm a szócikkírásra, de örömteli okból; Kanadától Kínáig annyi gratuláció érkezik, hogy alig győzök válaszolni rájuk" - mondta a leghíresebb magyar online enciklopédista.
A Wikipedia ingyenes, önkéntes alapon, szabadon szerkeszthető, továbbfejleszthető lexikon az interneten, több mint 250 nyelven. 2001-ben indult és ma már a legnagyobbakkal is felveszi a versenyt: a német változat például a felhasználók megítélése szerint aktuálisabb és pontosabb a nagy tekintélyű Brockhaus nagylexikon online kiadásánál.
A tudástár magyar változata a http://hu.wikipedia.org címen működik 2003 óta. A szócikkek száma már 91 ezer felett van, és az állomány bővülésének üteme alapján a százezredik magyar nyelvű címszó megszületése idén tavasz végén, nyár elején várható.
Kapcsolódó cikkek
- A YouTube és a Wikipédia is megbénult egy időre
- Kétmillió dollárral támogatja a Google a Wikipédiát
- Szerzői jogokat sértett a Wikipédia?
- A Wikipedia is összeomlott Jacko halálhírére
- Eltiltották a Wikipédia szerkesztésétől a szcientológusokat
- Bezár a Wikia Search kereső
- A Microsoft megszünteti az Encarta online enciklopédiát
- A brit pártok "szerkesztik" a Wikipédiát, igazolandó vezéreik állításait
- Vihar a Wikipédia szabályzatának szigorítása körül
- Magyarok a Wikipedia javára adakozók között
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban
Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.
Még szélesebb körben elérhetők a Galaxy AI funkciók a One UI 6.1 frissítéssel
Még több Galaxy felhasználó léphet be a mobil AI új korszakába: a One UI 6.1 frissítéssel korábbi készülékeken is elérhetővé válnak a Galaxy AI funkciók március 28-tól. A Galaxy S23 széria, az S23 FE, a Z Fold5 és a Z Flip5 készülékek, valamint a Tab S9 termékcsalád tagjain is elérhetők lesznek azok a lehetőségek, melyeket az idén bemutatott Galaxy S24 széria felhasználói már kipróbálhattak.
A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia
1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.
Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei
Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.
A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt
Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.