Keretek közt, biztonságban

CA Unicenter

Fekete Gizella, 2000. február 28. 09:48
Független elemzők - így például a GartnerGroup is - vezető alkalmazásként említik a Computer Associate (CA) Unicenter TNG rendszerfelügyeletei megoldását. A hazai tapasztalatokat firtató kérdésekre Molnár Imre, a magyarországi képviselet vezetője válaszolt, aki számos felhasználójuk képviselőinek egyikét, a BKV Rt. informatikai főosztályvezetőjét, Babócsy Lászlót is segítségül hívta.
"A 6-8 éve megjelent, de a technológiák és üzleti folyamatok változásaihoz folyamatosan igazodó Unicenter TNG rendszerfelügyeleti alkalmazásunk ma vezeti az élmezőnyt. Az Unicenter első hazai telepítését 1996-ra datáljuk. A rendszer heterogén nagyvállalati környezetben a leghatékonyabb, de mert a kisebb és közepes cégeknél is gondot jelent a heterogén rendszerek kézben és karbantartása, az ő igényeikhez és anyagi lehetőségeihez igazított, modulonként megvásárolható dobozos változat is kapható."

Bekeretezve

"Az Unicenter keretrendszeres alkalmazás, vagyis az alapfunkcionalitást nyújtó keretet mindenhol telepítjük. Ha az abban meglévő funkciókon túl másokat is igényel a felhasználó, a keretbe ezeket az opciókat is beillesztjük. Közülük az eseménykezelés, a biztonsági funkciók, a rendszer terhelésszabályozása, a szoftverterítés és a leltárkészítés a favorit, de a helpdesk iránti igény is egyre gyakoribb. A választást elsősorban az adott rendszer legfrekventáltabb vagy legkritikusabb problémái határozzák meg. A keretrendszerbe integrálható opcióknak nem kell feltétlenül CA-termékeknek lenniük."

"Az Unicenter-nagyságrendű és -bonyolultságú termékek képességeit a heterogén környezetű, több telephelyes vállalkozások tudják leginkább kihasználni, de valódi korlátok nincsenek. A kisebb igényeket kielégíti a dobozos változat, felfelé pedig határ a csillagos ég. Utóbbira a Xerox 80 ezer felhasználós, néhány ezer szerveres, az Unicenter által felügyelt szatellitkapcsolatot említeném referenciaként. S hogy a felügyelet világban ne legyenek fehér foltok, arra a rendszer integrált részeként a közelmúltban megjelent, öntanuló algoritmussal működő NAgent termékünk a biztosíték."

"Hazai referenciáink méret és tevékenység szempontjából is változatosak. Kis és nagy kiépítési igénnyel állami, termelő, energiaszolgáltató, illetve pénzintézet egyaránt akad köztük. Míg néha a leendő ügyfél a pályázati kiírásban csak a rendszerfelügyelet kérdésére koncentrál, addig például a BKV Rt.-nél a rendszerfelügyeleti projekt egy nagyobb infrastrukturális beruházás része. Így a modernizálására kiírt tender keretében az újragondolt szervezet működését kiszolgáló új, korszerű infrastruktúra megfelelő hatékonyságú és biztonságú üzemeltetését szolgálja."

Tűzközelben

"Már kiemelkedő integrációs képessége miatt sem bántuk meg, hogy a BKV Rt. informatikai rekonstrukciójában tendert nyert Debis IT Services Unisoftware portfóliójában szerepelő Unicenter mellett döntöttünk. Ma már szinte kizárólag rá támaszkodunk" - mondja Babócsy László.

"A felügyeleti alkalmazások önmagukban nem orvosolják a problémákat" - folytatja -, "hiszen csak a meglévő vezetői és üzemeltetési tudást, tapasztalatot lehet a rendszerekben megörökíteni, illetve automatizálni. Az alapértelmezett beállítások köznapi hasonlattal élve csupán a konfekciós szintet jelentik, a helyes beállításokhoz viszont szaktudás kell. Vagyis - a dobozos termékek kivételével - nem egy, a telepítést követően magától "pöccre" induló megoldásról van szó. Ezek a termékek az általam felállított üzemeltetési feltételekre koncentrálva, ezeket kiszolgálva képesek minden eseményből kiszűrni a lényeget, s az ott előálló, de az egész rendszerre kiható, hibák esetén jelezni, riasztani."

Lépésről lépésre

"A projekt nálunk is az elvárásokat megfogalmazó rendszertervvel indult" - folytatja Babócsy. Ebben a kritikus területekre, az ezeket érintő meghibásodásokra, illetve a hibaokok időbeni kezelésével kapcsolatos követelményekre vonatkozó kérdésekre születtek válaszok. Egzakt meghatározásukhoz azonban üzemeltetési tapasztalat szükséges. A vállalati informatikusok főnökei - a cég pénzügyi vagy első vezetői lévén - a maguk nyelvén megfogalmazott követelésekkel (pl. gyorsabb rendszer, nullára redukált leállás) bombáznak minket. Ezeket nekünk kell a valós igények ismeretében az informatika világába átültetnünk."

"A tervben - a prioritások ismeretében - megfogalmazzuk a rendszer feladatait, és megkeressük a végrehajtásukhoz legmegfelelőbb alkalmazást. Majd lépcsős oktatás keretében megismerkedünk - s később a felhasználók is - a rendszer filozófiájával. Az oktatás mélysége azonban inkább az implementálóknál, mint a felhasználói oldalon fontos. Utóbbiaknak inkább a cég üzemeltetésében kell otthonosan mozogniuk. Így az optimális projektteam a felhasználók oldaláról a cég üzemeltetéséhez értő, míg a másik félnél az adott termék csínját-bínját ismerő szakemberekből áll."

"A próbafázis (pilot) célja, hogy megtudjuk, valóban a várt terméktulajdonságokkal, képességekkel szembesülünk-e. Ha nem, akkor át kell gondolni az esetleges változtatásokat, majd a megfelelő pilotot kivisszük valós környezetbe, behangoljuk, s igyekszünk hosszú távú működőképességéről is megbizonyosodni. Azonban végig szem előtt kell tartanunk, hogy a cég kívánalmait és a rendszer folyamatos változásait követendő, a hangolás az implementálás után sem fejeződik be. A BKV Rt.-nél a telepítést követően azonnal a belső informatika vette át az üzemeltetést."

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05