Bankkártya helyett pénztárcatelefon

MTI Sajtóadatbank, 2008. november 26. 13:13

A legnagyobb mobilgyártók és bankkártyacégek még tesztelik az új technológiát, Japánban viszont már több mint 50 millió pénztárcatelefon működik. Az új eszköz használatához szükséges fejlesztések Magyarországon is elkezdődtek.

A digitális pénztárca a mobilszolgáltatások új generációjának egyik legnagyobb ígérete. Alapja az NFC (Near Field Communication, nagyjából kis hatótávolságú kommunikációként fordítható) elnevezésű vezeték nélküli mobil technológia, amely a szakmai várakozások szerint hamarosan világhódító útra indul. A Juniper Research piackutató vállalat előrejelzése szerint a jelenlegi 50 millió körüliről 2013-ra 700 millióra ugrik az NFC-képes mobilok száma.

A technológia leválthatja a bankkártyákat, hitelkártyákat, helyettesítheti a készpénzt, és múzeumba küldheti a lakáskulcsokat. Az újítás lényege a fizikai kontaktus nélküli adatátvitel a telefon és a speciális leolvasó készülék között. Az adatok cseréjéhez az eszközöket csak közelíteni kell egymáshoz, a távolság legfeljebb 10 centiméter lehet.

A japán tapasztalatok szerint az NFC biztonságos, és szinte bármilyen áru vagy szolgáltatás ellenértékének kiegyenlítésére alkalmas. A technológiával felvértezett mobiltelefonnal tulajdonosa fizethet a vendéglőben, vehet mozijegyet, buszbérletet vagy parkolójegyet, és mobilgombnyomással nyithatja az elektromos zárrendszerű ajtókat.

A technológia terjedésének egyik akadálya az óvatosság, a bizalmatlanság az ismeretlen dolgokkal szemben. A pszichológiai természetű probléma fontosságára utal, hogy Japánban az ötvenmillió, alapfelszereltségében NFC-képes mobilból egyelőre csupán minden harmadikat használják fizetésre.

A pénztárcatelefon (wallet phone) terjedésének másik fő akadálya a gazdasági háttér, a mobilkommunikációs iparágat a pénzügyi szférával összekötő megoldások kezdetlegessége. "A bankok azt mondják, hogy nem kételkednek a technológiában, de a működőképes üzleti modell kidolgozása még hátravan. Ez nem kis feladat" - mondta a Reuters brit hírügynökségnek James Anderson, a Mastercard mobilüzletágának helyettes vezetője.

Japán ebből a szempontból is az élen jár. Az NTT DoCoMo, a legnagyobb japán mobilszolgáltató négy éve vezette be a pénztárcatelefon szolgáltatást. A mobilcég partnere a harmadik legnagyobb japán bank, a Sumitomo Mitsui Financial Group, egy másik mobilszolgáltató, a KDDI pedig közös bankot alapított a Mitsubishi UFJ Financial Group pénzintézettel.

"Már most pontosan látni, hogy nagy a fogyasztói igény a mobiltelefonos vásárlási-fizetési szolgáltatásokra" - mondta James Anderson. A legfogékonyabb réteg a húszas-harmincas korosztály. A piackutatások szerint ők ismerik fel a legkorábban az NFC-ben rejlő lehetőségeket, és hamar a mindennapjaik részévé válik az új technológia. "A fiatalok számára sokkal fontosabb a mobil, mint a bankkártya" - mondta a Reutersnek Gerhard Romen, a Nokia stratégiai partneri kapcsolatokat építő igazgatóságának vezetője.

További akadály, hogy korántsem lehet mindenhol mobillal fizetni, mert a leolvasó készülék is speciális. "Egyelőre kiszámíthatatlan, hogy hol lehet fizetésre használni a telefont, ezért aztán bankkártyát és készpénzt is kell tartania magánál, akinek NFC-képes készüléke van. Az lenne az igazi, ha egy egész napot el lehetne tölteni úgy, hogy csak a telefon van nálunk" - mondta Romen.

Ezt a célt tűzte ki a mobilkommunikációs iparág világszervezete, a GSM Association (GSMA). A kínai Makaó félszigeten november 18-án kezdődött kétnapos GSMA Mobile Asia című kongresszuson a szervezet azt szorgalmazta, hogy 2009 közepétől a gyártók kizárólag NFC-képes készülékeket dobjanak piacra. A japán telefonokban már ma is az alapfelszereltség része az NFC, a legnagyobb gyártók közül viszont egyelőre csak a Nokia forgalmaz pénztárcatelefonokat, viszonylag magas áron.

A szabvány megalkotása azonban nem a GSMA hatásköre. Európában az Európai Távközlési Szabványosítási Intézet (ETSI - European Telecommunications Standards Institute) az illetékes hatóság. A technológia érettségét jelzi, hogy az ETSI már idén februárban elfogadta az NFC-alapú szolgáltatások technikai hátterét szabályozó rendszert.

A GSMA reményei szerint 2009 meghozza az áttörést az NFC-nek. A szervezet égisze alatt Európában jelenleg 15 mobilszolgáltató tervez kísérleti projekteket, és nyolc országban összesen kilenc mobilszolgáltató már teszteli is az új típusú szolgáltatásokat. Ausztrában például az A1 olyan NFC-képes modellt készül bevezetni, amelyhez jár egy vérnyomásmérő készülék. A felhasználó így az otthon mért vérnyomásadatokat azonnal továbbíthatja a telefonjára, onnan pedig továbbküldheti az orvosának. Olaszországban néhány alpesi télisport-központban már idén decemberben készülékkölcsönző kísérleti projekt indul. Az első szakaszban összesen 100 NFC-képes
Nokia készüléket kölcsönözhetnek a turisták. A telefonokkal nemcsak fizetni lehet majd, hanem például hotelszobát foglalni, és áruházi akciókról vagy a várható időjárásról tájékozódni.

Az NFC Magyarországon sem ismeretlen, több szakmai műhelyben dolgoznak a fejlesztéseken. A Motorola magyarországi leányvállalata például 2007-ben az Európai Bizottság társfinanszírozásával konzorciumot alapított a technológia tesztelésére; az olaszországi projektben pedig az RFID című szaklap közlése szerint egy NFC-re szakosodott magyar kutató-fejlesztő cég, a budapesti Alkalmazás Fejlesztési Fórum (AFF) szakértői is részt vesznek.

Kulcsszavak: bankkártya m-commerce

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A múlt feltárása, a jövő segítségével!

Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!

2024. április 15. 18:46

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50