Uniós forrásból fejlesztik az APEH informatikai rendszerét

MTI Sajtóadatbank, 2009. október 9. 09:03

Az uniós forrásból finanszírozott Adóalany Centrikus Adatszolgáltatási Modell (ACM) projekt megvalósításával felhasználóbarátabbá válik az APEH informatikai rendszere, javul a társszervek számára nyújtott adatszolgáltatás, s megalapozottabbá válik az adóhatóság döntéshozatala - hangzott el csütörtökön, az APEH szakmai tanácskozásán.

A projektet az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program keretében, uniós forrásból, 1,257 milliárd forint támogatás felhasználásával valósítják meg. A támogatási szerződést 2008. október 20-án írta alá a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK), a vállalkozói szerződést pedig 2009. szeptember 4-én a PMISZK és az Albacomp RI Kft. A projekt megvalósításának  határideje 2010. november 5.

Oszkó Péter pénzügyminiszter a rendezvényen hangsúlyozta: a kormány kiemelkedően fontosnak tartja az adminisztráció egyszerűsítését, az adózók életének megkönnyítését. A mostani fejlesztés révén az adózók könnyebben férhetnek majd hozzá adataikhoz.

Az APEH a miniszter szerint már számos lépést tett az egyszerűsítés érdekében, ezek között említette az e-bevallást és az ügyintézés elektronikus útra terelését, amiért elismerését fejezte ki az adóhatóságnak. Oszkó Péter hangsúlyozta: nem csupán hangulatjavító lépésekről van szó, ha ugyanis az adózók tudják, hogyan teljesíthetik kötelezettségüket, az növelheti az adóbeszedés hatékonyságát. Az egyszerűsítések a vállalkozások működését is segítik, ami a termelékenység növekedését eredményezheti.

Bálint Ákos, az NFÜ főigazgatója ismertette: a cél az, hogy 2013-ra létrehozzák a szolgáltató államot. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében eddig 2.900 milliárd forintot hagytak jó, amiből 515 milliárdot fizettek ki. Az EKOP 100 milliárd forintos keretéből pedig eddig több mint 47 milliárd forintra vállaltak kötelezettséget, míg a kifizetés közel 11 milliárd forint.

Nem új információk összegyűjtéséről van szó, hanem az adatok hatékonyabb összerendezéséről - hangsúlyozta Szikora János, az APEH elnöke, aki szerint a fejlesztések megvalósulásával korszakváltásra kerül sor az adatok feldolgozásában. A mostanihoz hasonló nagyságrendű fejlesztés a '90-es évek elején megvalósított világbanki projekt volt - tette hozzá. Az ACM-ben a következő egy évben az adóhatóság mintegy 150 munkatársa vesz majd részt, ami az elnök szerint a többiektől is áldozatokat követel majd.

Az ACM megvalósításával gyorsabb, hatékonyabb és egyszerűbb lesz az adózók kiszolgálása, amit az tesz lehetővé, hogy a jelenlegi, bizonylati szemléletű rendszerezés mellett az adóalanyok szempontjából is rendszerezik az adatokat.

Ennek köszönhetően jelentősen bővül majd az adózóknak on-line nyújtott szolgáltatások köre. A mostaninál több törzsnyilvántartási adatot lehet majd lekérdezni. Megjelenítik a bevallásokkal kapcsolatos információkat, így például az adózók megnézhetik majd a hiányzó bevallások listáját. Lekérdezhetik azt is, hogy milyen stádiumban vannak az általuk indított ügyek, például a fizetési könnyítési kérelem elbírálása, de ellenőrizhetik azt is, hogy a munkáltató teljesítette-e bejelentési kötelezettségét. Mód lesz a költségvetési kedvezményben részesültek köztartozási adatainak vagy például az 1 százalékos felajánlásoknak a lekérdezésére is - sorolta a jövőbeni lehetőségeket Szikora János.

Az ACM támogatja a társszervezetek (OEP, ONYF, MÁK stb.) felé történő adatszolgáltatást is, elősegítve a helyes és gyors döntések meghozatalát.

Az adóhatóságnál a fejlesztéseknek köszönhetően hatékonyabbak lesznek az ügyviteli folyamatok, az adóigazgatási döntések pedig megalapozottabbak. Az APEH jobb eszközökkel rendelkezik majd az adócsalások felderítéséhez is. A projekt megvalósulásával Szikora János szerint javul a költségvetési eszközök átláthatósága is.

Kulcsszavak: APEH

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei

Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.

2024. március 27. 15:08

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Energiatakarékosság az ASUSTOR-ral!

Az áramszámlák világszerte meredeken nőnek, ASUSTOR NAS viszont segít abban, hogy adataid elérhetők legyenek és pénzt takaríts meg.

2024. március 27. 11:40

Elégedetlenek a magyarok az elektronikus ügyfélkiszolgálással

A tavalyi évben is megmérettettek ügyfélkiszolgálás terén a hazai vállalkozások, akik már 15. alkalommal vehettek részt a „Kiváló Kiszolgálás” programban. A 2023-ban legjobban teljesítő vállalatok négy kategóriában részesültek elismerésben. A felmérésen idén másodszor az újgenerációs digitális csatornákon való ügyfélkommunikációt is mérték a vállalatok közösségi média oldalakon folytatott interakciói alapján. Azok a felmérések során értékelt dolgozók pedig, akik 100%-os eredményt értek el a próbavásárlás során, megkapták „Az Ügyfélélmény Sztárja” címet, amit 1 évig használhatnak.

2024. március 26. 19:00

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05