Új szereplő érkezhet a magyar mobilpiacra
Frekvenciák értékesítésére készül a magyar állam, s a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökhelyettes szerint ez akár egy negyedik mobilszolgáltató megjelenését is lehetővé teheti a magyar piacon.
Mátrai Gábor az MTI-nek adott nyilatkozatában elmondta, hogy az NMHH készíti elő a folyamatot, illetve javaslatot tesz, hogy pályázaton vagy aukción értékesítsék-e ezeket a frekvenciákat. A döntés Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezében van. (Az idén a frekvenciák eladásából 20 milliárd forint bevételt tervezett be a korábbi kormány a költségvetésbe.)
A frekvenciák közül először valószínűleg a 450 megahertzest hirdetik meg. Bár korábban már volt egy sikertelen pályáztatás, ma újra érdeklődés mutatkozik a frekvencia után. A frekvencia mobilinternetes szolgáltatásra is kiválóan alkalmas, igaz, jellemzően az egyszerre csak kis adatmennyiségű, de folyamatos nagy volumenű adatátvitelt igénylő alkalmazások terén terjedt el, például, a biztonsági távfelügyelet, a távoli mérőóra leolvasás és a diszpécserközpontok kezelése terén.
A 450 megahertz nagy előnye, hogy itt az adatátvitelhez kevesebb adótorony kiépítésére van szükség, mint a magasabb frekvenciánál, így a beruházás és a működtetés is olcsóbb. Mátrai Gábor részben ezért elképzelhetőnek tarja azt is, hogy új szereplő vásárolja meg a 450-es koncessziót.
Kifejtette, mivel a meghirdetendő 900-as frekvenciát elsődlegesen szélessávú mobilinternetre ajánlja fel az állam, kiírása során az NMHH vizsgálja majd annak lehetőségét is, hogy egy újabb szolgáltató milyen feltételekkel léphetne a piacra. Az sem kizárt azonban, hogy a jelenlegi három szolgáltatónak szól majd a kiírás.
A hatóság dolgozik az átfogó frekvencia-díj rendeleten is. Ez mintegy 12 ezer szereplőt érint, természetesen elsősorban a 3 mobilcéget, de a rádióamatőrökre, a mikrohullámon forgalmazókra és a műsorszórókra is kiterjed majd.
Az elnökhelyettes elmondta, a mobilszolgáltatókkal már tárgyalnak.
A rendszer átláthatóbb és egyszerűbb lesz. Az új díjakat a sávhasználattal arányosan állapítják meg: egységnyi frekvencia használatáért mindenki ugyanannyit fizet majd, azonban figyelembe veszik a koncessziós szerződésekben rögzített feltételeket is. Mivel a költségvetés bevételei kiemelten fontosak, a díjak nem csökkenhetnek a 2009-2010-eshez képest, azaz továbbra is mintegy évi 13 milliárd forint bevételre van szükség.
Mint Mátrai Gábor hangsúlyozta, a frekvenciagazdálkodáson belül hatékony egyensúlyt akarnak teremteni, ami támogatja a beruházásokat, a technológiai fejlesztéseket és új szolgáltatások bevezetését. Mindezt kombinálni szeretnék a verseny ösztönzésével azért, hogy a felhasználók minél jobb szolgáltatást kaphassanak, minél olcsóbban.
A további tervekről elmondta, szeretnék megteremteni a frekvenciakereskedelem másodlagos piacát úgy, hogy esetlegesen a forgalmazás hasznából a korlátos erőforrással rendelkező állam is
részesedjen.
A hatóság dolgozik az elektronikus hírközlési piacok újabb elemzésén is: vizsgálják a jelentős piaci erejű szolgáltatók helyzetét és piacbefolyásoló lehetőségeit. Elemzik, hogy a széles
sávú infrastruktúra tulajdonosai milyen nagykereskedelmi hozzáférési lehetőséget adnak más szolgáltatóknak. A meglévő kapacitásokhoz való hozzáférés vizsgálata fontos, mert megmutatja, hogyan kell szabályozni az új generációs hálózatokat.
Mátrai Gábor elmondta, a hatóság a platformon belüli infrastruktúra-versenyt preferálja: a más hálózatát igénybe vevő szolgáltatóknak bizonyos idő eltelte után fejlesztési, befektetési kötelezettséget kell vállalniuk. Az új hálózatok és kapacitások kiépítése a versenyt erősíti és a szolgáltatások ár-érték arányát javítja.
Újabb feladatként az elektronikus hírközlésre vonatkozó új uniós irányelvek 2011 májusáig befejeződő teljesítését említette, amely főként a frekvenciagazdálkodásra, a fogyasztóvédelemre és az internetes tartalmak független kezelésére ("net neutrality") vonatkozik. Emiatt vagy módosítani kell a hatályos elektronikus hírközlési törvényt, vagy újat kell alkotni.
Kiemelt szabályozási feladat továbbá, hogy azon a cégek, amelyek vezetékes, illetve mobil telefon, televíziós és internetszolgáltatást is nyújtanak, ne élhessenek vissza helyzetükkel.
Mátrai Gábor a digitális átállásról elmondta, a 2011. december végi határidőig szigetszerű lesz a váltás. S bár bizonyos elmaradások tapasztalhatók a rész határidőkben, ezek pótolhatók.
Hozzátette, az analóg földi műsorszórásról a digitálisra való átállás feltétele az is, hogy 3 hónappal a váltást megelőzően már az adott területen elérhető legyen a digitális jelet átalakító készülék (set top box) kedvezményes vásárlási lehetősége a szociálisan rászoruló családoknak. A hatóság és a minisztérium már dolgozik ennek a lehetőségnek a megteremtésén. Hamarosan kiírják azokat a pályázatokat is, amelyek lehetővé teszik a helyi és a körzeti vételkörzetű földfelszíni műsorszórók digitális átállását.
A digitális hozadékról elmondta, az analóg sávot távközlésre hasznosítják majd, amelyen új generációs távközlési szolgáltatások is nyújthatók a jövőben.
Mátrai Gábor a leendő magyar uniós elnökségből fakadó feladatokról elmondta: ki kell dolgozni egy többéves akciótervet az uniós frekvenciagazdálkodás területén, illetve a távközlési hálózatok biztonságának kezelésére. Úgy vélte, ahhoz, hogy a magyar elnökség alatt ezeket a koncepciókat kidolgozzák és véglegesítsék, aktív munkára és szoros együttműködésre lesz szükség.
Az elnökhelyettes egy budapesti kezdeményezésről elmondta, a régió hírközlési hatóságai magyar szervezésben rendszeresen egyeztetnék tevékenységüket regionális érdekek hatékonyabb érvényesítése érdekében.
Kapcsolódó cikkek
- 12 milliónál tart a hazai mobil-előfizetői szám
- Búcsú a második tárcsahangtól
- Októberben is emelkedett a mobil-előfizetők száma
- Szeptemberben is nőtt a szélessávú előfizetések száma
- Nőtt a digitális televíziózásra előfizetők száma szeptemberben
- Az NMHH üdvözli a jogsértő internetes tartalmak eltávolítását
- NMHH: nőtt a mobilinternet-előfizetések száma szeptemberben
- Augusztusban tovább nőtt a digitálisan televíziózók száma
- Szeptemberben megélénkült a mobilvásárlás
- Júliusban tovább emelkedett a mobilinternet-előfizetők száma
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt
A Rakuten Viber, a világ egyik vezető kommunikációs platformja, amely nagy hangsúlyt fektet a biztonságos és privát kommunikációra, sikeresen teljesítette a Service Organization Control (SOC) 2 Type II tanúsítványt. A SOC 2 az American Institute of Certified Public Accounts (AICPA) által kidolgozott ellenőrzési szabvány. Szigorú keretrendszerét úgy alakították ki, hogy biztosítsa az ügyféladatok biztonságát, rendelkezésre állását, bizalmas jellegét és védelmét.
A magyar vásárlók közül választják a legtöbben környezettudatosságból a felújított mobilt
Nagyjából 300 tonna szén-dioxidtól kímélte meg a környezetet a Rejoy és a három további piacon jelen lévő anyacége, a Flip Technologies – ez átszámítva 150 személyautó éves kibocsátásának felel meg. A piactér régiós ügyfélfelmérése szerint arányaiban a magyar vásárlók közül voksolnak a legtöbben a felújított készülékekre környezettudatossági szempontokból – ebben pedig a boomer és millenial korú ügyfelek a legaktívabbak.
Nem érdemes otthon őrizgetni a régi mobilokat
Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra felhasználható lenne, miközben a bennük lévő akkumulátor évek alatt akár tűzveszélyessé is válhat. Most a használt mobilok akár 30 000 Ft-ot is érhetnek a Yettelnél.
Megjelent a világ első unalmas telefonja
A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.
Már egy évtizede társ a mindennapokban: 10 éves a Simple alkalmazás
Magyarország egyik legnépszerűbb mobilappja*, a Simple alkalmazás idén ünnepli a 10. születésnapját. Az applikáció 2014. április 15-én vált elérhetővé az alkalmazásboltokban, az elmúlt évtizedben már több mint hárommillióan töltötték le, és indulása óta már több mint 50 millió in-app és 80 millió NFC tranzakció futott át rajta. A fejlesztő és üzemeltető OTP Mobil számításai alapján 2023-ban a hazai online autópálya-matrica, a közterületi parkolójegy értékesítés és a QR-kód alapú csekkbefizetések is mintegy majdnem ötöde a Simple appon keresztül történt.