A világnak könyv, nekünk tévé kell a netről

Elkészült az E-Shopping Report 2010

forrás Prim Online, 2010. október 26. 16:03

Ugyan az elmúlt évben a vásárlási kedv stagnálása és a tranzakciók számának csökkenése miatt az online piac nem bővült a korábban megszokott ütemben, az azonban biztató jel, hogy a 18-64 éves internethasználók túlnyomó többsége nem zárkózik el az online vásárlástól - többek között ez derült ki a KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Report felméréséből. A kutatás eredményei szerint a webes boltok bizalomépítéssel segíthetik a piac fellendülését.

Bár az online vásárlók száma nőtt az elmúlt évben, a vásárlási kedv stagnálása és a tranzakciók gyakoriságának kismértékű csökkenése visszafogta az online piac bővülését – többek között ez derült ki a KutatóCentrum éves felméréséből, az E-Shopping Reportból, melynek ingyenes kivonata a www.kutatocentrum.hu/tanulmanytar oldalról is letölthető.

„Az online vásárlók számának növekedését az internet penetráció emelkedése eredményezte: a heti rendszerességgel netezők aránya egy év alatt ugyanis 49 százalékról 56 százalékra növekedett” – magyarázta Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője. A gazdasági világválság hatására stagnált viszont az online vásárlási kedv: hasonlóan a tavalyi adatokhoz az elmúlt egy évben az aktív netezők közel fele rendelt legalább egyszer a világhálón, és további egyharmada próbálta már ki korábban az e-vásárlást. Rosszabb a helyzet a vásárlási gyakoriságot nézve: az eredmények szerint ugyanis az online tranzakciók száma az előző évhez képest minimális visszaesést mutat. A válaszadók 42 százaléka az elmúlt egy évben legalább két alkalommal vásárolt az interneten, egyharmada ugyanakkor tavaly nem használta erre a világhálót, annak ellenére sem, hogy korábban próbálta már az online rendelést.

„Az online piac szereplőinek bíztató lehet, hogy a tavalyi eredményekhez hasonlóan a megkérdezettek túlnyomó többsége (84%) nem zárkózik el az e-shopping lehetőségétől” – hangsúlyozta a szakember. Ráadásul ezeknek a válaszadóknak több mint egyharmada úgy nyilatkozott, hogy a következő 12 hónapban biztosan fog a neten vásárolni.

Míg globális szinten a legtöbben könyvet, ruházati cikkeket és videót, DVD-t, illetve játékot vásárolnak a weben (forrás: Nielsen, 2010), addig hazánkban a megelőző évekhez hasonlóan az elektronikai cikkek a legkeresettebbek, megelőzve a könyveket, valamint a ruhaneműket. A hagyományos vásárlási szokásoknak megfelelően a férfiak interneten is elsősorban elektronikai cikkeket szereznek be, míg a nők leginkább könyveket és ruhaneműket keresnek.

A szállásadóknak is érdemes megjelenniük a világhálón: a következő 12 hónapban online tranzakciót tervezők ugyanis az elektronikai cikkek és könyvek beszerzése mellett leginkább a szállásfoglalást (37%) intéznék online. „Bár az elmúlt évben a megkérdezetteknek csupán 23 százaléka foglalt szállást az interneten, azonban figyelembe véve azt, hogy sokkal gyakrabban vásárolunk elektronikai cikkeket vagy ruhaneműt, ez igen magas arány” – jegyezte meg az eredmények kapcsán Barcza Enikő.  A turizmus más szereplőinek is kedvező terepet jelenthet a világháló: az elmúlt évben a megkérdezettek egyötöde vett a weben busz-, vonat- vagy repülőjegyet, a jövőre online vásárlást tervezőknek pedig 28 százaléka tartja ezt elképzelhetőnek.

Még mindig nagy a bizalmatlanság

Az online vásárlást az elmúlt egy évben legtöbben annak gyorsasága és egyszerűsége miatt választották (91%), de az interneten elérhető kedvezőbb árakat is sokan említették (81%). Ez utóbbi szempontot tavalyhoz képest 10 százalékkal többen emelték ki.

A számos előny ellenére még mindig sokan nem rendelnek a világhálóról: őket leginkább az tartotta vissza, hogy nem tudják személyesen megvizsgálni a termékeket. A bizalmatlanság is döntő érv: a nem-vásárlók 40 százaléka egyszerűen fél megadni a kártyaszámát. „Azoknál, akik jövőre sem terveznek online vásárlást, szintén a bizalom hiánya a legnagyobb visszatartó erő – emelte ki a szakember. – Ennek megfelelően a webes boltok egyik legfontosabb feladata a bizalom kiépítése, illetve megerősítése lehet, amiben segíthetnek a különböző garanciavállalások, vagy a fogyasztói vélemények és értékelések megjelenítése az oldalon.” Ehhez kapcsolódóan kritikus kérdés az is, hogy milyen fizetési módokat tesznek elérhetővé az e-kereskedők: az E-Shopping Report 2010 felmérésről készült részletes tanulmány – melyet a KutatóCentrum értékesít – többek között erre is kitér.

Az E-Shopping Report a KutatóCentrum évente lebonyolított kutatása, mely a lakossági online vásárlási szokásokat és trendeket vizsgálja. A nagymintás lakossági felmérést szekunder adatgyűjtés előzte meg, mely hazai és nemzetközi felméréseket egyaránt feldolgozott. A primer adatgyűjtés 2010 júliusában 1210  internetező online megkérdezésével történt. Az adatbázis a legfontosabb demográfiai ismérvekre – életkor, nem és településtípus – reprezentatív a legalább hetente internetező 18-64 éves magyar lakosságra nézve. A tejes tanulmányt a KutatóCentrum értékesíti.

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei

Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.

2024. március 27. 15:08

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Energiatakarékosság az ASUSTOR-ral!

Az áramszámlák világszerte meredeken nőnek, ASUSTOR NAS viszont segít abban, hogy adataid elérhetők legyenek és pénzt takaríts meg.

2024. március 27. 11:40

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05