EU-s felmérés az elektronikus hitelesítésről és hitelességről

Vértes János Andor, 2011. február 18. 17:33

Az online ügyintézés iránti fogyasztói és vállalkozói bizalom fokozása érdekében az Európai Bizottság kikéri a lakosság és más érdekelt felek véleményét arról, hogy milyen szerepet tölthet be az elektronikus aláírás, az elektronikus személyazonosítás (eID) és az elektronikus hitelesítésn az európai egységes digitális piac kialakításában. A konzultáció keretében kapott visszajelzéseket a Bizottság felhasználja az elektronikus aláírásról szóló irányelv felülvizsgálata, valamint az elektronikus személyazonosítás és az elektronikus hitelesítés kölcsönös elismerésére irányuló kezdeményezés előkészítése során. Az online konzultáció 2011. április 15-ig tart.

Az EU online gazdasági fejlődésének egyi gátja a személyazonosság és az aláírások hitelességének nehézkes ellenőrzése illetve az online ügyintézést övező bizalmatlanság mind a fogyasztók, mind a vállalkozások részéről. A könnyen kezelhető, megbízható és biztonságos online szolgáltatások megléte és használata elengedhetetlen feltétele az erős és megfelelően működő egységes digitális piac létrehozásának Európában. Az ehhez kapcsolódó kérdések kezelése érdekében az európai digitális menetrendben javaslat született az elektronikus aláírásról szóló irányelv (1999/93/EK) felülvizsgálatára és az e-személyazonosítás és e-hitelesítés kölcsönös elismerésével foglalkozó kezdeményezésre.

A konzultáció keretében bárki kifejtheti a véleményét arról, hogy az e-személyazonosítás, az e-hitelesítés és az e-aláírás miként járulhatna hozzá az európai egységes digitális piac létrehozásához, illetőleg a piac fejlődése szempontjából optimális feltételek megteremtéséhez szükséges intézkedésekről.

A nyilvános konzultáció keretében a Bizottság az alábbi területeken vár visszajelzést:

-a lakosság és a vállalkozások elvárásai az elektronikus aláírásra, személyazonosításra és hitelesítésre vonatkozó uniós szabályokkal kapcsolatban, különösképpen az e-aláírás és az eID általános hasznossága, a felhasználók és az üzleti szféra konkrét szükségletei, társadalmi-gazdasági előnyök, alkalmazási területek, esetleges további bizalomnövelő szolgáltatások (pl. időbélyegzés), mobil felhasználás, valamint az „Elfogadom” lehetőség kiválasztásával létrejövő elektronikus jóváhagyás jogi erejének elismerése

-az IKT-ágazat véleménye az e-aláírásnak a várható technológiai fejlődés jelentette kihívásokhoz alkalmazkodó kialakításáról; az érdekeltek véleménye a jelenleg tapasztalható korlátokról, a biztonsági előírásokról és a biztonsági szintek esetleges osztályozásáról, valamint a szabványosítással kapcsolatos elvárásaik

-az e-személyazonosítás és e-hitelesítés kölcsönös európai elismerésére vonatkozó közös elvek, méretgazdaságossági megfontolások a tagállami elektronikus személyazonosítási rendszerek engedélyezésekor, határokon átnyúló használat és ágazatközi felhasználás az állami és a magánszektorban

-a kutatás és az innováció lehetséges szerepe az e-személyazonosítás és az e-aláírások hitelesítése új módozatainak kifejlesztésében, egyebek mellett az elektronikus aláírások és eID-kártyák egyszerű kezelésére jelenleg használt nyilvános kulcsú infrastruktúra (PKI) helyettesítése céljából.

A konzultáció során beérkezett válaszokat a Bizottság az elektronikus aláírásról szóló irányelv felülvizsgálata során és az e-személyazonosítás és e-hitelesítés kölcsönös elismerésére irányuló kezdeményezés előkészítésekor fogja értékelni.

A Bizottság támogatásával STORK néven (Secure idenTity acrOss boRders linKed: összekapcsolt, határokon átnyúló biztonságos személyazonosság-használat) nagyszabású kísérleti projekt van folyamatban, melynek célja az elektronikus személyazonosító rendszerek határokon átnyúló elismertetése és az elektronikus közszolgáltatásokhoz való hozzáférés elősegítése 18 európai országban (részletek: https://www.eid-stork.eu/). E projekt célja, hogy az uniós polgárok – ne csak hazájukban, hanem az Európai Unió egész területén – a nemzeti elektronikus személyazonosító eszközöket (jelszó, személyazonosító kártya, mobiltelefon stb.) használva tudják igazolni személyazonosságukat.

 

hirek.com ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

Még szélesebb körben elérhetők a Galaxy AI funkciók a One UI 6.1 frissítéssel

Még több Galaxy felhasználó léphet be a mobil AI új korszakába: a One UI 6.1 frissítéssel korábbi készülékeken is elérhetővé válnak a Galaxy AI funkciók március 28-tól. A Galaxy S23 széria, az S23 FE, a Z Fold5 és a Z Flip5 készülékek, valamint a Tab S9 termékcsalád tagjain is elérhetők lesznek azok a lehetőségek, melyeket az idén bemutatott Galaxy S24 széria felhasználói már kipróbálhattak.

2024. március 27. 19:13

A telefonálástól a nagyképernyős streamelésig – így alakította át az életünket 3 évtized alatt a mobiltechnológia

1994. március 26-án, 30 évvel ezelőtt indította a Yettel az első kereskedelmi GSM szolgáltatást Magyarországon, akkor még Pannon GSM néven. Nem csak a márka, a mobiltechnológia is számos újításon ment keresztül a három évtized alatt. Az akkoriban még csak hangszolgáltatást nyújtó méregdrága belépési díjtól indulva mára korlátlan hang- és adatcsomagok, szélsebes mobilinternet érhető el megfizethető áron, mind mobilon, mind az otthonokban, mobilhálózati alapokon. 30 év fejlődése, aminek mára a lakosság és az üzleti felhasználók is a nyertesei lettek.

2024. március 27. 16:55

Kreatív megoldásokkal építenének fenntartható jövőt a Zöld kód pályázat döntősei

Március 23-án rendezte meg a Vodafone Magyarország Alapítvány a Zöld Kód – Kódolj a holnapért! pályázat döntőjét. A legjobb ötletekkel érkezett csapatok közül a fiatalabb korosztályt egy Scratch-meccs várta, míg a nagyobbak szakmai mentorok segítségével valósíthatták meg a fenntarthatósági problémákra reflektáló robotötleteiket. A 6 millió forint összdíjazású pályázattal a Vodafone Magyarország Alapítvány célja, hogy a fiatalokat arra buzdítsa, gondolkodjanak és tegyenek azért, hogy a digitalizációt a fenntartható jövő szolgálatába állítsák.

2024. március 27. 15:08

A márkák megítélése szenvedhet kárt a visszaeső életszínvonal miatt

Az összes vizsgált szempont szerint romlott a fogyasztói elégedettség az elmúlt egy évben a KPMG Customer Experience Excellence globális kutatása szerint. A jelenség mögött első sorban a globális megélhetési válság áll. Ugyanakkor a pandémia idején a márkák részéről tapasztalt odaadó hozzáálláshoz képest a mostani krízisjelenségek kezelésében nem érzik a fogyasztók a cégek részéről a partneri hozzáállást. Míg például a covid okozta fogyasztói nehézségeket közös összefogással lehetett megfelelően kezelni, a mesterséges intelligencia kérdésében akár a front ellentétes oldalára is rendeződhetnek a szolgáltatók és a fogyasztók – hívja fel a figyelmet jelentésében a KPMG.

2024. március 27. 13:17

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05