Az őshonos nyelvek is belépnek a digitális korba - Az első írásos megjelenés egy szöveges mobilüzenet (2. rész)

MTI Sajtóadatbank, 2012. január 25. 09:50

A világ túlnyomó része számára a legvonzóbb elérhető technológia nem az internet, hanem a mobiltelefon. És nagyon sokan inkább üzenetek írására használják a készüléket, mintsem beszélgetésre. Bár a legtöbb nyelvnek nincsen írott formája, az emberek kiválasztanak valamilyen írásmódot, és azt használják anyanyelvi üzeneteikhez. Harrison például Szibériában találkozott egy csulim teherautósofőrrel, aki a kis nép nyelvén, tuvanul formált mondatait cirill betűkkel írta.

"Mindenfelé lehet hasonlókkal találkozni - mondta a nyelvész. - Már szép számmal vannak nyelvek, amelyek első írásos megjelenése nem a Biblia, hanem egy szöveges üzenet."
    
A legtöbb gyártó az égre emeli a tekintetét 
    
Többen éveken keresztül fáradoztak azon, hogy életet leheljenek a N'Kóba, de csak azután szereztek tudomást egymásról, hogy létrehozták internetes oldalaikat. 
 
Traore kouroussaba.com nevű website-ján kívül létezik Diané kanjamadi.com nevű internetes oldala és a fakoli.net is, amelyet Mamadi Doumbouya, egy guineai hozott létre; ő szoftverfejlesztő mérnökként dolgozott Philadelphiában, és nyugdíjasként a N'Ko terjesztésének szenteli az idejét.
 
Az, akinek van iPhone-ja, ma már könnyen tud szöveges üzeneteket váltani és e-mailezni N'Ko írással. Az Eatoni nevű New York-i cég, amely mintegy 300 nyelv mobiltelefonos billentyűzettel történő alkalmazásához fejlesztett ki szoftvert, tavaly készült el a N'Ko appel, amely iPaden is működik.
 
A világ leggyorsabban növekvő mobiltelefon-piaca Afrika. "A szöveges üzenetek életmentők lehetnek számunkra, Guineában -fejtette ki Traore, aki szerint a lehetőség, hogy a nyelvükön írhatnak is, komolyan ösztönzi az embereket az írástanulásra. - Korábban a falum férfijai a karóráikkal hencegtek, most pedig már a mobiltelefonjaikkal."
 
A gyártókat azonban nem könnyű meggyőzni arról, hogy új ábécékkel bővítsék mobiltelefonjaik kínálatát. Howard Gutowitz, az Eatoni vezérigazgatója sok lehangoló tapasztalatot szerzett ezen a téren. "A legtöbb gyártó az égre emeli a tekintetét - fedte fel. - Vagy tíz évet töltöttem azzal, hogy körbeszaladjam a világot, és beszéljek a mobiltelefon-gyártókkal."

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Informatikai pályaorientációs napon segítik női szakértők az iskolás lányok elhelyezkedését

Lányoknak szóló informatikai pályaorientációs napot szervez a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság Informatika Történeti Kiállítása és a Women4Cyber Hungary a szegedi Szent-Györgyi Albert Agorában. A Girls in ICT Day rendezvényen gondolatébresztő interjúk és inspiráló előadások segítenek a jövő reménybeli női informatikusainak a tájékozódásban és elhelyezkedésben. Az érdeklődőknek az eseményre nemcsak személyesen, hanem online is lehetőségük van csatlakozni.

2024. április 18. 16:54

Használt autót webshopból?

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. Mit hozhat a jövő, és hogyan vásárolnak a magyarok használt autót 2024-ben? 

2024. április 18. 15:28

Megjelent a világ első unalmas telefonja

A Heineken a street kultúra ízlésformálójával, a Bodegával együttműködve bemutatta a Human Mobile Devices (HMD) által gyártott "The Boring Phone" készüléket.

2024. április 18. 13:15

A Sony bemutatja a BRAVIA Theatre vadonatúj otthoni audio termékcsaládját

A Sony megújítja BRAVIA márkáját, hogy gazdagítsa az otthoni filmnézést és moziélményt. A streaming szolgáltatások elterjedésével egyre népszerűbbé vált a kényelmes otthoni filmnézés. A Sony széles termékválasztékát, például a digitális mozifilmes kamerákat, professzionális monitorokat és professzionális fejhallgatókat a filmgyártás szakemberei széles körben használják, így a vállalat mélyre hatóan ismeri a moziipart, valamint a filmkészítők és tartalomkészítők törekvéseit. 

2024. április 18. 11:40

Kerti bolt: az eMAG új, online üzlet az üzletben koncepciója több mint 100 ezer termékkel

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint egy átlagos magyar vásárló átlagosan mintegy 24.000 forintot költ online vásárolt kertészeti termékekre – a legtöbb ilyen terméket május hónapban értékesíti a cég.

2024. április 18. 09:59

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09