A kétszeresen is határtalan mobilpiac

Guttray László Guttray László, 2000. január 27. 23:50
A Westel 900 októberben köszöntötte 500 ezredik elôfizetôjét, ami egyben azt is bizonyította, hogy a mobiltelefonos szolgáltatók hazai piacvezetôje kivételes karriert futott be: ügyfeleinek száma négy és fél év alatt húszszorosára növekedett. Mindebbôl persze kérdések is adódnak. Mi befolyásolja leginkább a piac bôvülését: a jól megválasztott új szolgáltatások, az ár vagy egyszerűen az ügyes marketingpolitika? Sugár Andrással, a Westel 900 GSM Mobil Távközlési Rt. vezérigazgatójával többek között ezekre a kérdésekre kerestük a választ.

Monitor: - Hol áll most Magyarország az európai mobiltelefonos ranglistán?

Sugár András: - Elôkelô helyen. Egymillió mobiltelefont használnak az országban, ami igen jó "ellátottsági" arány. Elôttünk járnak például a skandináv országok, továbbá Portugália, Anglia és Németország, s amíg például a németeknél a lakosság 14 százaléka használ mobiltelefont, addig nálunk 10 százalékos ez az arány. Ha azonban figyelembe vesszük a szabadon elkölthetô jövedelem arányát is, akkor látni kell, hogy a 10 százalék óriási teljesítmény. Közel kétszer annyit használjuk a mobiltelefonokat, mint Nyugat-Európában, azzal kommunikálunk, dolgozunk és kereskedünk - szerintem a mobiltelefon a '90-es években a túlélési stratégia része volt. A siker egyik oka, hogy viszonylagosan olcsók az alapkészülékek, bruttó 15-20 ezres árral szinte mindenki számára elérhetôk. Ezért is prognosztizálhatjuk a piac további bôvülését, ezért is dolgozunk a látens piac igények megfogalmazásán.

Monitor: - Mennyire szükséges azonnal megvalósítani a menedzsment piacépítési ötleteit, illetve mennyire fontos a jelenlegi és a megcélzott új ügyfélkör igénye?

S. A.: - Mind a két megközelítés egyformán fontos. A cég vezetésének elképzeléseit a lehetô leghamarabb megvitatjuk, partnereink kimondatlan igényeire pedig egyszerűen kötelezô érzékenynek lenni, mert piacvezetôként olyan úton járunk, amelyet senki nem ismerhet. Azt természetesen tudjuk, hogy ha a szolgáltatások vagy a marketing terén valami újat és reményeink szerint vonzót találunk ki, de azt nem tudhatjuk, hogy biztosan azt érjük-e el vele, amit szerettünk volna. A tapasztalatok szerint döntéseink 80 százaléka helyes, de éppen a maradék 20 százalékkal kell rendszeresen foglalkozni, hogy finomítsunk, igazítsunk, korrigáljunk. Nem lehet mindig jól dönteni, de azt figyelni kell, hogy a 20 százalékból sohase legyen 30!

Monitor: - Milyen recept alapján működik a cég piacépítési stratégiája? Kötelezô-e például minden hónapban új szolgáltatásokkal elôállni, vagy kísérleteket tenni új elôfizetôk meghódítására?

S. A.: - Pontosan így működünk, igenis kötelezô keresni, hogy mivel szolgálhatjuk még jobban a régi és az új ügyfeleket. Szegmentáljuk a piacot, minden célcsoportnak valami testhezállót szeretnénk adni. Ilyen volt például a Szervusz díjcsomag, és ilyen az Aranykártya, majd az Arany-társkártya bevezetése, ez utóbbinál 900 forintra csökkentettük a havi díjat, mert tudtuk, hogy ugyanaz az ügyfél fizeti a számlát, aki el akarja érni a gyerekét, szüleit, feleségét. Legutóbb újra "visszamentünk" az üzleti világba, ahol az elemzések szerint egyre nagyobb szerepe van az e-mailnek, az Internet-elérésnek és a faxnak. Munkatársainkkal végiggondoltuk, hogyan épül fel az egyéni vállalkozók névjegye, milyen kommunikációs formákra van szükségük - és megalkottuk a Mobilmester csomagot. Ügyfelünk így mindent megkap egy csomagban: két mobilszáma lehet - külön hang- és külön faxszám -, az egyik beszélgetésre, a másik pedig faxra alkalmazható, és e-mail címet is adunk.

Monitor: - Négy és fél év alatt a Westel 900 megtízszerezte ügyfeleinek számát. De meddig folytatódhat a hasonló ütemű fejlôdés, meddig bôvíthetô a piac?

S. A.: - Idôben és elôfizetôi számban is sokáig. Szerte a világon gyorsuló fejlôdést mutatnak a mobilpiacok, tehát ha nekünk a megalakulást követôen alig öt év kellett a félmillió elôfizetô eléréséhez, akkor a következô félmillió partner megnyeréséhez ennek az idônek a fele is elég lehet! Magyarországon ma a három szolgáltató egymillió mobiltelefont üzemeltet, s saját elôrejelzéseink szerint ez a kör megduplázódik az elkövetkezendô két-három évben - hogy mekkora lesz a további bôvülés, az erôsen függ az ország gazdasági fejlôdésétôl. Mi konzervatív felfogással azt mondjuk, jó lenne a következô tízben elérni azt a szintet, ahol Finnország áll - ott 50 százalékos az ellátottság. A finn szakértôk azt mondják, hogy a 100 százalékot is meg lehet haladni! Az új generáció már mobiltelefonnal a kezében nô fel, nekik létszükséglet az e-maillel, Internet-eléréssel ötvözött kommunikáció, amelynek kulcseszköze a mobiltelefon. A fejlôdés egészen biztosan nálunk is gyorsulni fog, de hogy hol a határ, azt egyelôre nem lehet megjósolni. Most úgy tűnik, hogy a mobiltelefon nem csak földrajzilag, hanem a piacépítés szempontjából is határtalan...

Monitor: - Korjellemzôként használjuk a kifejezést, hogy "felgyorsult a világ". De lehet, hogy a gyorsulás egyik fô oka éppen a mobilkommunikáció, tehát éppen a mobilszolgáltatók gyorsítják a felhasználók életét.

S. A.: - Biztosan mi is gyorsítjuk! Mondok egy axiómát: a verbális kommunikáció a társadalom egyik hajtómotorja. Ha ez így van, akkor a mobiltelefonnal távolságtól és szinte földrajzi helytôl függetlenül működtethetô ez a motor. De mondok egy másik példát. Közvetlen munkatársaimmal naponta többször is beszélünk a piacépítés új lehetôségeirôl, s a reggeli borotválkozás perceitôl kezdve az esti elfoglaltságig mobilon kommunikálunk - gyakran még házon belül is, mivel így mindenki azonnal elérhetô, bármelyik irodában legyen is. Az ötletek megvitatásához nem kell tárgyalóasztal - és ettôl működik jól a cég, így gyorsult fel a mi belsô világunk... Ebben az a gyönyörű, hogy ugyanezeket a lehetôségeket kínáljuk fel minden ügyfelünknek azzal, hogy új és még újabb szolgáltatásokat hirdetünk meg.

Fényes jövő vár idén az adatközponti szektorra

Saját átalakulási folyamaton megy keresztül az adatközpontok piaca, amely magába foglalja a legmodernebb technológiák használatát a műveletek és az erőforrások elosztásának optimalizálása, valamint a biztonsági protokollok javítása érdekében. 

2024. március 28. 19:05

A tervezői gondolkodás eszközeivel alakítják a holnapot a Samsung és az EdisonKids kihívásának diákcsapatai

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 14:07

A Philips Monitors E1 terméksorozat három új, többcélú modellel bővül

A Philips Monitors E1 sorozata ebben a hónapban három új modellel bővül. Az irodai felhasználók és távmunkában dolgozók számára szükséges összes alapvető funkcióval ellátott új modellek segítenek a felhasználóknak a kapcsolattartásban és növelik a termelékenységüket, mindezt versenyképes áron. 

2024. március 28. 13:27

Országszerte elérhetővé válik a Netrevalók program

A Netrevalók program sikeres tavalyi indulása után idén az Informatikai és Könyvtári Szövetséggel kötött megállapodással országos szintűvé válik a kezdeményezés, és 27 fővárosi könyvtár mellett 48 vidéki intézmény is csatlakozik a programhoz. Így összesen már 45 településen lesz elérhető a generációk digitális edukálását célzó program. A digitális infrastruktúra fejlesztése érdekében a Magyar Telekom a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár és az Informatikai és Könyvtári Szövetség részére 100- 100 darab monitort adományoz a programban résztvevő könyvtárak számára.

2024. március 28. 11:50

Tabudöntögető témákat feszegetnek a diákok a Megoldások a holnapért programban

Kiválasztották a Samsung és az EdisonKids által meghirdetett Megoldások a holnapért kihívás legjobb 50 diákcsapatát. A fenntarthatóság, a jövő oktatása és a közösség hívószavára összesen 120 jövőformáló és kreatív pályázat érkezett az ország számos pontjáról. A továbbjutók új készségekkel és ismeretekkel gazdagodhatnak a Megoldások a holnapért speciális tanulási platformján, hogy újszerű megoldást dolgozhassanak ki az általuk felvetett problémára. Az oktatási anyagok összeállításában, a diákok tervezői gondolkodásának elmélyítésében idén ismét kulcspartner a Cellux Csoport. A csapatokat támogató tanárok mentorálásában a Hősök Tere Alapítvány ad szakmai segítséget.

2024. március 28. 10:01

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05