Titkos próbavásárlással tesztelték a magyar webshopok szolgáltatásait
Egy éven belül ez a harmadik alkalom, hogy titkos próbavásárlási akcióval teszteli a webáruházak megbízhatóságát az Olcsóbbat.hu. A kutatás célja, hogy megtudják, mennyire korrekt és átlátható a vásárlás folyamata, maximálisan eleget tesznek-e a boltok a fogyasztókkal szembeni kötelezettségeiknek. A felmérés – a hasonló kutatásokkal szemben – laikus fogyasztói vélemények összegzése helyett független piackutató „professzionális vásárlóira” bízza az értékelést. Tanulságai elsősorban a fogyasztók tájékoztatását szolgálják, de arról is képet adnak, hogyan fejlődik az online kiskereskedelmi kínálat színvonala, milyen tényezők hatnak leginkább a vásárlói bizalom erősödésére.
Próbavásárlók bevetésen
A próbavásárlók az Olcsobbat.hu oldalán regisztrált webshopokat tesztelték. A regisztrációt követően vásárlást kezdeményeztek, majd lépésről lépésre ellenőrizték a teljesítéshez vezető út minden egyes mozzanatát – a megrendeléstől, a visszaigazoláson át a fizetésig és a kiszállításig –, és részletesen megvizsgálták a vásárlástól való elállás és a garanciális szolgáltatások ügymenetét. Mindeközben több szempont szerint elemezték magát az oldalt is. Vizsgálták az általános tudnivalókat, az adatvédelemről, a fizetés menetéről, az elállás jogáról, szavatosságról, garanciáról szóló tájékoztatókat, majd a honlapok áttekinthetőségéről, összhatásáról alkotott benyomásaikat is megfogalmazták.
A bizalom köre
A felmérés során ellenőrzött 117 bolttal összesen 220 tesztet végeztek, a webshopok nagy részét tehát többször is megvizsgálták. A kutatás végén a szigorú szempontok ellenére is bíztató eredmények születettek: a vizsgált webshopok csaknem 89 százaléka, 104 bolt kapta meg a megbízható minősítést. A boltok csaknem fele kimagasló eredményt ért el a teszten, a résztvevők átlagértéke 67 százalék volt .
A tesztvásárlók megállapították, hogy a webshopok legtöbbjében jól működő termékkereső segíti a tájékozódást, az oldalon feltüntetett cikkekről részletes leírások, képek állnak rendelkezésre. Az adatvédelmi tájékoztatót többségében a törvényi előírásoknak megfelelően tüntetik fel a boltok. A nagy többség teljes körűen tájékoztat a szállítási költségekről, a visszaváltás menetéről, a garancia és szavatosság feltételeiről. A honlapok nagyobb része megjelenésében is színvonalas és bizalomkeltő, a regisztráció és megrendelés folyamata gyors.
Gyorsabbak, pontosabbak
A tavalyi felmérések eredményeihez képest több területen is fejlődés látszik. Technikailag sokkal felkészültebbek a boltok, gyorsabbá vált a megrendelés folyamata, és a webshopokban a törvényi előírásoknak megfelelően a visszaigazolásra sem kell már 72 óránál többet várni. A termékkiszállítás is pontosabb a korábbinál: a megbeszélt időben, a tranzakciót számlával igazolva teljesítenek az áruházak.
Lassan frissül
A felmérés a fejlesztésre váró területeket is megjelölte. A webshopok jelentős részénél nem mindig naprakész az áru elérhetőségére vonatkozó tájékoztatás, nem mindig derül ki például, hogy a kiválasztott áru raktárról rendelhető-e – pedig egy kis fejlesztéssel sok vásárlói panasztól kímélhetnék meg magukat a boltok. A legtöbb webshop többféle fizetési módot is kínál – a leggyakoribb az utánvétes kiszállítás, és sok helyen van lehetőség banki átutalásos előrefizetésre, de a tesztelők szerint sajnos kevésbé jellemző a postai utánvétes és a bankkártyás fizetés. A legtöbb problémával, akárcsak a korábbi felmérésekben, a termékvisszaváltásnál találkoztak a tesztvásárlók: sok oldal nem közli, milyen úton-módon lehet a terméket visszaváltani, és az milyen költséggel jár. Márpedig az elállási jog különösen fontos eleme az internetes vásárlásnak, hiszen vásárláskor nincs lehetőség előzetesen megtekinteni és kipróbálni az árucikket.
Közhasznú tanulságok
„Szerettünk volna közvetlenül is meggyőződni róla, hogy az oldalunkon regisztráló webáruházak minden tekintetben megbízható szolgáltatást nyújtanak az Olcsóbbat.hu látogatóinak, ezért indítottuk el egy évvel ezelőtt felmérésünket.” – fogalmazott Jenei Péter, a portál vezetője.
„A kutatás tapasztalatai persze nemcsak számunkra lehetnek hasznosak. Több mint száz webáruház szolgáltatásnak folyamatos ellenőrzésével az egész online kiskereskedelmi piacra jellemző tendenciák tárulnak fel. A felmérés tanulságai hozzásegíthetnek minket, hogy megerősítsük a fogyasztók bizalmát a webshopok szolgáltatásaiban. Partnereink visszajelzése szerint számukra is hasznosak azok az információk, melyekhez a próbavásárlás során hozzájutnak, így ugyanis a felmerült hibákat gyors átfutási idő alatt ki tudják javítani.”
Kapcsolódó cikkek
- Ország Boltja: Ismét elindult Magyarország legnagyobb webáruház versenye
- Online mezőgazdasági piactér indult
- Az e-kereskedelem dinamikus bővülésére számítanak a magyar cégek
- Nem érzékelhető a válság hatása az online kereskedelemnél
- Interneten kínált hamis termékekkel bukott le egy zalai nő
- Tovább bővülhet a hazai internetes kiskereskedelem
- Évről-évre nő a webáruházak forgalma
- Helyzet alapú hirdetési platform a PayPal-tól
- Online boltokat zárattak be korrupció miatt Kínában
- E-kereskedelmi konferencia: igaz mesék kamaszoknak
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?
A mesterséges intelligencia már érzékelhetően jelentős hatással bír az IT munkaerőpiacra is, így számos változást hozhat magával az idei évben. Bizonyos munkakörök továbbra is keresettek maradnak, összességében azonban csökkenő tendencia figyelhető meg az IT szakemberek foglalkoztatása iránt - a költségcsökkentés és az AI megjelenése átrendeződést hozhat a piacon.
Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?
A No Fluff Jobs nemzetközi állásportál immár negyedik alkalommal elemzi a magyar, a lengyel, a cseh, a holland és az ukrán technológiai szektorban dolgozó nők fizetését, szakterületeit és készségeit, ám ezúttal más megközelítésből vizsgálta e témát. Elsősorban azt mérte fel, mikor kezdődött a nők érdeklődése e terület iránt, és kaptak-e támogatást céljaik megvalósításához. Az elemzés kitér a nemek közötti megkülönböztetésekre és egyenlőtlenségekre is.
Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája
Dömping árakkal, a hirdetési felületek leuralásával, tömegesen lehetetlenítheti el a hazai webáruházak működését a kínai e-kereskedő platform, a Temu. A csata még nem dőlt el, sürgős cselekvésre van szükség, különben megsínyli a hazai e-kereskedelmi piac jelentős része – figyelmeztet Szabó László a Growww Digital digitális marketing szakértője.
Magyar fejlesztők programján ámul a világ: Már nem csak tanul, teremt is a magyar MI
Az egészségügyi területen az adatok hiánya és költségessége korlátozza az MI fejlődését, különösen a bőrbetegségek esetén. A magyar MI fejlesztő csapat, az AIP Labs azonban létrehozott egy olyan fejlett, generatív MI-t, amely nemcsak tanul a meglévő forrásokból, hanem új adatokat is képes létrehozni, megkerülve a drága és nehezen beszerezhető címkézett adatok problémáját. Így szintetikus képeket tudnak alkotni olyan ritka bőrbetegségekről is, amelyekről jelenleg kevés információ áll rendelkezésre.
Magyar siker a bahreini Forma 1-en
A szezonnyitó Forma-1-es futam házigazdája, a Bahrain International Circuit (BIC) ma kiadott sajtóközleményében jelentette be, hogy a magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató cég által működtetett BIC PAY bevezetésével készpénzmentes fizetési rendszerre állnak át.