Mi is az a felhasználói élmény?

forrás: Prím Online, 2013. május 31. 08:51

Nehéz úgy bármilyen technológiával kapcsolatos témáról olvasni, tájékozódni, vagy beszélni, hogy ne találkoznánk lépten nyomon a felhasználói élmény (User Experience – UX) kifejezéssel. Fokozása, vagy éppen növelése előszeretettel hangoztatott, vásárló csalogató hívó szó. De mit is jelent pontosan, hogyan lehetne definiálni?

Egzakt és általánosan elfogadott definíció nem létezik, ami egy mondatba sűrítené az UX jelentését, valójában egy igen összetett fogalomról van szó. Összetettsége abból fakad, hogy a fogyasztók érzelmeit tükrözi, amit adott termék használata kivált belőlük, ráadásul termékenként más és más szempontok alapján.

 

 

A felhasználói élmény komplexitása abból is adódik, hogy egyszerre több érzékszervünk által feldolgozott impulzusokból tevődik össze. Egy mobiltelefon esetében például a halláson kívül nagyon fontos szerep jut a tapintásnak, vagyis hogy milyen anyagokból készült, de ide tartozik a gombok hangja, az érintőkijelző érzékenysége, vagy az illesztések minősége is. Ezek a tulajdonságok egy készülék hardveres minőségét határozzák meg, ami sokat tesz hozzá a felhasználói élményhez, de korántsem csak ebből áll. A felhasználói felület (User Interface – UI) például egy további fontos alkotóeleme a UX-nek. Az UI az a felület, amin keresztül kommunikálni tudunk az adott eszközzel, lehet hardveres, mint például a tévé távirányítója, vagy szoftveres, mint az okostelefonunk, laptopunk operációs rendszere.

 

A felhasználói élmény tekintetében a gyártók újabban arra helyezik a hangsúlyt, hogy az amúgy bonyolult feladatokat minél egyszerűbbé varázsolják, lehetőségekhez mérten elrejtsék a technológiát, vagy láthatatlanná tegyék azt. Gombok és kábelek használata helyett a fő irányvonal, hogy minél intuitívabbá tegyék a készülékek használatát. Minderre nagyszerű példa az LG Magic Motion mozgásérzékelős távirányítója, amivel egyszerűen, kézmozdulatokkal irányíthatjuk és navigálhatjuk a tévénken futó számtalan alkalmazást, de ugyanezt megtehetjük az okostelefonunkon is.

 

Ezzel elérkeztünk az UX komplexitásának egy következő szintjéhez, a készülékek közötti kommunikáció lehetőségével. A felhasználói élmény ugyanis nem csak egy eszköz sokrétű tulajdonságainak ötvözete, hanem sokszor több, egymással kommunikáló eszköz tulajdonságainak bonyolult hálózata.

 

A felhasználói élmény fokozásában egyre inkább erre, a készülékek közti kompatibilitásra tevődik a hangsúly, amit jól mutat az egyre több Smart, vagyis intelligens készülék megjelenése. Létezik már Smart telefon, tévé, médialejátszó, hűtő, mosógép, sőt, a nagyon is közeli jövőben azt is elmondhatjuk, hogy egy Smart házban élünk. Az LG például már komplett Smart háztartási gép palettával rendelkezik, amiket a távolból, okostelefonunkról irányíthatunk, vagy ellenőrizhetünk. A vásárlás közben megnézhetjük például, hogy mi van a hűtőnkben és még azt is, hogy mikor jár le azok szavatossága.

 

 

A felhasználói élmény összetettségét jól bemutathatjuk például egy Smart TV sokrétű tulajdonságain keresztül. Kezdjük a már fent említett UX-hez hozzájáruló külső jegyekkel, ami az LG Smart TV-inél olyan hangsúlyos elem, hogy külön nevet is kapott. A CINEMA SCREEN dizájnnal készült modelleknél a káva pár milliméter csupán, ami a hajlított szalagszerű talppal kiegészülve azt az érzetet kelti, mintha lebegne a képernyő. Mindez nagyban hozzájárul a képek zavartalanságához, így a felhasználói élményhez is. Bekapcsolva az IPS kijelző kristálytiszta képe fokozza az élményt, ami egészen új lendületet vesz a Smart felülethez érkezve. Itt jut fontos szerephez az egyedi UI, a Magic Remote mozgásérzékelős távirányító, amivel teljesen intuitív módon, mozdulatokkal barangolhatok a Smart felületen.

 

Tovább bővíthetjük a felhasználói felületet egy Nexus 4-es telefonnal, ami önmagában is rendelkezik egy UX-szel, de példánkban a Smart TV-énkkel való kommunikálás miatt kapott helyet. Használhatjuk távirányítónak, vagy megoszthatjuk a képét a tévén, és fordítva. Ezen kívül a tartalommegosztás könnyedsége és szabadsága szintén fontos részét képezi a felhasználói élménynek. Ha például a Nexus 4-gyel Full HD-ban rögzítem a gyermekem óvodai ballagását, amit rögtön utána feltöltök az LG Cloud-on a saját tárhelyemre, azt a külföldön élő nagyszülők azonnal meg tudják nézni. A tévékészülékem képét bármikor viszontláthatom az arra kompatibilis okostelefonomon, mindezt az egy mozdulattal működő NFC címkével.

 

A felhasználói felület egy bizonyos megközelítésből jelenti a hardver és a szoftver harmóniáját, vagyis hogy a készülék külső és belső tulajdonságai egy pozitív összhangot képeznek.  Jelenti továbbá, hogy az egyes készülékek egymással összhangban működjenek, kommunikáljanak egymással, és tegyék ezt lehetőleg minél láthatatlanul, minél kevesebb energiaráfordítással. A felhasználói felület napjainkra már a fejlesztéseket vezérlő erővé nőtte ki magát, alárendelve a készülékek külső és belső tulajdonságait. Azok a trendek, amik ma megfigyelhetők a felhasználói élmény növelése tekintetében egyre kiforrottabbak lesznek, és újakkal egészülnek ki.  

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Európában csökkent, Magyarországon változatlan a tévénézésre fordított idő

A televíziózás továbbra is meghatározó napi szabadidős tevékenység hazánkban annak ellenére, hogy Európa legtöbb országában, de a világ számos táján is csökken a televízió népszerűsége. A Föld népessége napi szinten 2 óra 25 percet tévézik. Az európaiak majdnem egy órával többet, átlagosan 3 óra 22 percet, míg mi, magyarok az ezredforduló óta töretlenül legalább négy órát ülünk a televízió képernyője előtt egy átlagos napon – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss elemzéséből.

2024. április 16. 14:55

A Stanford Egyetem professzora szerint példaértékű a Széchenyi-egyetem és az ipar együttműködése

Nagyra értékeli a Széchenyi István Egyetem elmúlt években megvalósult fejlődését dr. Glenn Tiffert, az amerikai Stanford Egyetem Hoover Intézetének professzora, aki az ellátási láncok biztonságossá tételéről tartott telt házas előadást a Győri Innovációs Parkban április 9-én. A kutató szerint az intézmény példaértékűen működik együtt az ipari szereplőkkel, segítve a hallgatók gyakorlatorientált képzését.

2024. április 16. 13:14

Májusban indul az első SMP Marketing Masters kurzus!

A Magyar Marketing Szövetség elhozza a hazai szakemberek és marketingtevékenységet végzők számára a legszínvonalasabb stratégiai, kreatív, digitális, illetve technológiai tudásbővítő kurzusokat. Az SMP Masters magyar nyelvű, programsorozat összesen 5, egyenként 2 napos tematikus kurzusból áll.

2024. április 16. 11:41

Közel félmillió e-töltőpontra is szüksége lehet Franciaországnak néhány éven belül

A becslések szerint 2030-ra Franciaországban legalább 330 ezer, de akár 480 ezer e-töltőállomásra is szükség lehet. Ehhez gyors ütemben, folyamatosan újabb és újabb autópálya-pihenőhelyeket szerelnek fel töltőkkel, ahol már most akár 20 perc alatt 80 százalékra „tankolhatóak” az e-autók. 

2024. április 16. 10:10

Dizájnkiállításon és konyhai szakkiállításon is megmutatja magát a Samsung

A Samsung két milánói eseményen vesz részt idén áprilisban. A vállalat az EuroCucina 2024 konyhai szakkiállításon az összekapcsolt otthonok jegyében mutatja be új, prémium konyhai eszközeit és az életstílust, amit a készülékek kínálhatnak. A Milánói Design Hét Fuorisalone 2024 eseményén rendezett dizájnkiállításán pedig művészileg is megmutatja a látogatóknak a vállalat formatervezési filozófiáját.

2024. április 15. 19:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09