Mihez kezd az agresszív sofőr a Google vezető nélküli autóival?

MTI Sajtóadatbank, 2014. május 4. 08:24

A vezető nélküli autók fejlesztésének új szakaszába lépett a Google: miután az autópályákon már kellően megbízhatóak a járművek, a következő lépés a sokkalta bonyolultabb városi közlekedés meghódítása - írta hétfői blogbejegyzésében az IT-cég e területért felelős projektigazgatója.

A Google közlése szerint az automata kocsik már 700 ezer mérföldet tettek meg balesetmentesen a nagyvárosokat elkerülő, útkereszteződések nélküli főútvonalakon, az elmúlt évben már elsősorban a városi közlekedés okozta kihívások kezelésére összpontosítottak.

Ebből pedig van bőven: a kocsinak tudnia kell kezelni a kerékpárosokat, a gyalogosokat, a kereszteződéseket és a többi autóval való bonyolult interakciókat.

A Google szerint a lézerberendezéssel, radarral és kamerákkal felszerelt tesztautók az elmúlt évben gyorsan "megtanultak viselkedni" több ezer városi közlekedési szituációban. A robotpilóta már képes például "olvasni" a stopjelzéseket, ahelyett, hogy egy előre betáplált térképből következtetne rájuk, több száz tárgy között képes különbséget tenni, és az építési területek kezelésében is sokkalta megbízhatóbb már, mint korábban.

Mindazonáltal az automata autó még messze van a tökéletességtől: fejleszteni kell többek között a sávváltás képességét és a rossz időjárás kezelését - olvasható az AP amerikai hírügynökség összefoglalójában.

Nagy kérdés, hogy mikor vezethetik be az önjáró járműveket. Sergey Brin, a Google társalapítója 2012-ben azt jósolta, hogy a nagyközönség öt éven belül kézbe veheti az új technológiát, és ezt az állítást azóta sem cáfolták vagy módosították.

Az biztos, hogy kezdetben az emberi vezetőnek készen kell majd állnia az irányítás átvételére, ha a számítógép netán hibázik. Hosszú távon azonban a cél az, hogy senkinek ne kelljen ülnie a vezetői ülésben - vagy legalábbis nem vezetőként.

Bár a Google-nek elég forrás áll rendelkezésére, hogy teljes autókat fejlesszen, erre csekély az esély. Sokkal valószínűbb az a forgatókönyv, hogy szövetkeznek a nagy autógyártókkal vagy a fejlesztés végén eladják a szoftvert.

Időközben persze a hagyományos nagy autógyártók is fejlesztik saját vezető nélküli modelljeiket. A Renault-Nissan vezérigazgatója például jelezte: reményeik szerint 2020-ra készen állnak saját fejlesztésű robotautójukkal.

Az önjáró autók számos, egyelőre megválaszolatlannak tűnő kérdést felvetnek. Mi lenne például, ha egy rendőr félre akarna állítani egy ilyen járművet? Egy egyenrangú útkereszteződésben nem bizonyulna-e túl udvariasnak az automata gépkocsi, nem várakozna-e a végtelenségig az agresszív humán vezetőkkel szemben (a hozzá hasonlóan udvarias robotpilótákkal való találkozásról nem is beszélve)? És vajon milyenfajta biztosítást kellene kötni az újfajta járművekre?

Kulcsszavak: Google autószolg tudomány

Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Megéri-e az elektromos autózás?

Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.

2023. június 19. 09:31

Mire jók a chatbotok?

Éjjel-nappal elérhető chates ügyfélszolgálatot fenntartani igen költséges. A legtöbb weboldal számára nem is érné meg. Van azonban egy módszer, amivel jelentősen lehet növelni a felhasználói élményt, mégpedig chatbot használatával.

2023. június 16. 10:27

Hogyan válassz szoftverfejlesztő céget 5 lépésben?

Ha jelentős tőkét, erőforrásokat és időt fektetsz be egy szoftverfejlesztési projektbe, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy milyen cégnek szervezed ki az adott feladatot.

2023. április 24. 09:12

Hát persze hogy dráma!

A Super Bowl reklámjai kapcsán szinte minden évben születik egy cikk Amerikában élő és dolgozó barátunk, Horváth Laci tollából, az idén azonban a marketing mellett szó esik az izgalmakról és a bírókról is...

2023. február 15. 23:01

Digitalizáció a KKV-knál - ahogy a mesterséges intelligencia látja

Manapság mindenki mindenről a ChatGPT-t kérdezi meg, úgyhogy - gondoltam - mi is kipróbáljuk, megnéztük, hogy milyen hírt írna a mesterséges intelligencia arról, hogy hol tart a digitalizáció Magyarországon a kis- és középvállalkozásoknál. Íme:

2023. február 4. 21:32

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50

A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

2024. március 20. 10:09

Nők az informatikában – Számít a nemek aránya a munkahelyen?

2024. március 12. 20:53

Szemünk előtt zajlik az e-kereskedelem mohácsi csatája

2024. március 6. 13:05