Mit tartogat a Google Shopping doboz a hazai e-kereskedelmi piac számára?
Európa-szerte egyre több e-kereskedelmi szereplő nyilvánít véleményt a Google üzletpolitikájáról, melyhez a vertikális keresőszolgáltatók mellett már a webshopok, a médiavállalatok és a szakmai szervezetek is csatlakoztak. Az Európai Bizottság három éve tartó vizsgálatára a népszerű internetes keresőmotort működtető tengerentúli vállalattal szemben a nyár folyamán, legkésőbb szeptemberben pont kerülhet. Piaci vélekedések szerint azonban a Google legutóbbi kötelezettségvállalásának elfogadása kedvezőtlenebb lenne, mintha semmi sem történt volna, ezért az Allegro Group arra biztatja a legfontosabb hazai e-kereskedelmi szereplőket, hogy mielőbb foglaljanak állást a témában.
Mi van a „dobozban”?
A Bizottság a Google üzletpolitikáját több szempontból is vizsgálja, ám mind a piaci szereplők, mind a felhasználók szempontjából a legizgalmasabb kérdés mégiscsak a Google Shopping találati doboza. A piacvezető nemzetközi keresőszolgáltató az organikus találatok fölött elhelyezett dobozában olyan ajánlatok szerepelnek, melyek a felhasználók számára organikus találatnak tűnnek, ám azok valójában fizetett hirdetések. A találati doboz használata a többi piaci szereplő szerint azért aggályos, mivel a Google a saját szolgáltatásait – tekintet nélkül azok relevanciájára – az organikus találatok fölé vagy azzal egy sorba rendezi. Ezzel hátrányos helyzetbe hozza az összes többi e-kereskedelmi oldal organikus találatát és előtérbe – azaz a keresési oldalon feljebb – helyezi a saját vertikális szolgáltatásai által kínált termékeket vagy szolgáltatásokat.
A felhasználók számára pedig azzal jár, hogy egyre kevesebb organikus találat között böngészhetnek, és nem feltétlenül a számukra releváns ajánlatokkal találkoznak. A 2010 óta tartó bizottsági vizsgálat során a Google három javaslatot tett a többi piaci szereplőt hátrányosan érintő hirdetési forma módosítására. Legutóbbi javaslatának lényege, hogy ha honlapján saját specializált keresőszolgáltatásokat kínál, akkor három, objektív szempontok alapján kiválasztott versenytársának ajánlatait is megjelenteti.
Az 5 éves időtartamra tervezett kötelezettségvállalás Európa-szerte éles bírálatokat kapott a versenytársaktól. Nem véletlenül, hiszen a Google Shopping az Egyesült Államok mellett már több európai országban is működik.1 Az Allegro csoport kelet-európai országokban szerzett közvetlen piaci tapasztalati azt mutatják, hogy Google Shopping dobozában megjelenő ajánlatok nagyon is hatékonyan térítik el a forgalmat az organikus találati eredményekhez képest. Mindez gyorsabban hat a szektorra azon országokban, ahol a Google piaci részesedése magasabb, mint például Lengyelországban, és kevésbé árt azoknak az országoknak, ahol erősebbek a versenytársak a keresési szolgáltatók piacán, ahogy Csehországban is.
Hazánkban a Google „a kereső”
Bár arra vonatkozóan még nincsenek pontos információk, mikorra érkezhet meg Magyarországra a Google Shopping, de piaci vélekedések szerint nem kérdés, hogy rajta vagyunk-e a „kívánságlistán”. Hazánkban is a Google uralja a keresőmotorok piacát több mint 97 százalékkal, ami meghaladja az európai átlagot (92,5%).2
Tekintve, hogy az online vállalkozások forgalma komoly mértékben függ a keresési találatoktól, ezáltal a Google keresőjétől, a hazai e-kereskedők kénytelenek lennének fizetni a doboz szolgáltatásért. Így bár rövidtávon forgalomnövekedést érnének el, azonban nagyon magas áron. A kis cégek mindezt nem engedhetik meg maguknak, és a kiélezett versenyben hamar lemaradnának, tönkremennének, a nagyobbak pedig a hasznuk egy jelentős részét áldoznák fel a piaci jelenlétért, forgalmuk megtartásáért.
Az Allegro Group arra biztatja a legfontosabb hazai e-kereskedelmi szereplőket, hogy mielőbb foglaljanak állást a témában, hiszen a hazai piaci szereplők közös érdeke, hogy a verseny ne csorbuljon, és továbbra is egyenlő esélyekkel rendelkezzen minden online vállalkozó.
Kapcsolódó cikkek
- Az online vásárlások növekedésére számít a Paypal
- Az Oracle nyert a Google-lel szemben
- A kaméleon a Google felhőjébe költözött
- Internetkapcsolat nélkül is használhatók a Google Now kártyák
- Mindössze 80 dollár a Google Glass anyagára
- Mihez kezd az agresszív sofőr a Google vezető nélküli autóival?
- Újra járja az országot a Street View
- Közép-Európa legnagyobb innovációs versenyének döntője zajlott Budapesten
- A Google+ feje, Vic Gundotra elhagyja a vállalatot
- Kisebb időutazás a Google Street Viewval
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Work Trend Index: Virtuális asszisztens fogja tehermentesíteni az embereket a munkahelyeken
Alapjaiban alakítja át a munkahelyeket a mesterséges intelligencia a Microsoft idei Work Trend Index kutatása szerint. Az AI nem veszi el az emberek munkáját, hanem felszabadítja őket a magasabb hozzáadott értékű tevékenységekre. Az elmúlt évek technológiai fejlődése gördülékenyebbé tette a kommunikációt, közben azonban az erre fordított idő és a munkatársakkal megosztott információ mennyisége is vészesen megnőtt. A problémára az újgenerációs mesterséges intelligencia, az irodai szoftverekbe hamarosan beépülő Copilot kínál megoldást, amit a felmérés szerint a munkavállalók többsége bizakodva vár.
Bárki az energiaátmenet aktív résztvevője lehet
Az energiaátmenet aktív résztvevője válhat bárkiből a Schneider Electric, a Nemzetközi Kereskedelmi Központ és az Atelier 21 nevű francia civil szervezet új, képzési kezdeményezésének köszönhetően. A „Legyél az energiaátmenet résztvevője” címet viselő ingyenes tanfolyam már elérhető angol nyelven, a későbbiekben pedig további nyelveken is hozzáférhető lesz. A tanfolyamra június 12-ig lehet jelentkezni.
A NEXT 3D konferencia az additív gyártás hazai ipari alkalmazásaira fókuszál
Ha érdeklik a 3D nyomtatás sikeres, hazai ipari alkalmazási példái, jelölje be naptárában a szeptember 12-i dátumot és vegyen részt a NEXT 3D konferencián! Az egyedülálló iparági találkozó az additív gyártás trendjeire, a területet megmozgató kérdésekre és a szakma legjobb gyakorlataira fókuszál.