Öncenzúrára késztet a Facebook és a Twitter

MTI Sajtóadatbank, 2014. augusztus 29. 14:49

A közösségi média felhasználói fontos aktuális kérdésekben kevésbé szívesen osztják meg véleményüket az interneten és a való életben is óvatosabbak. Úgy tűnik, a közösségi média ilyen tekintetben öncenzúrára ösztönöz - derült ki egy új felmérésből.

A Pew Kutatóközpont és a New Jersey-i Rutgers Egyetem közös kutatócsoportjának eredményei ellentétesek azzal a közkeletű vélekedéssel, hogy a közösségi háló a vita színtere lenne. Ehelyett olyan jelenséget fedeztek fel a Twitteren és a Facebookon, amelyet a csend spiráljának neveztek el: ha az ember nem biztos abban, hogy egyetértenek vele, valószínű, hogy vitás kérdésekben inkább nem szólal meg.

"Az emberek nem szeretik fontos politikai kérdések megvitatására használni a közösségi médiát. Lehet, hogy a Twitter és a Facebook valójában kivonja a vitát a nyilvánosságból" - vélte Keith Hampton, a Rutgers Egyetem kommunikációprofesszora, aki részt vett a kutatásban.

A felmérést nem sokkal az Edward Snowden által kiszivárogtatott amerikai titkos adatgyűjtési botrány után készítették. A kutatók számára a Snowden-ügy jó példa volt az egész országot érintő, sokáig vezető hírként tárgyalt témára.

A megkérdezett 1801 felnőtt 86 százaléka mondta, hogy hajlandó lenne személyes beszélgetésre a kormányzati lehallgatásokról, ha különböző helyzetekben - nagyobb nyilvánosság előtt, munkahelyen vagy barátokkal egy étteremben - felmerülne a kérdés.

A Facebook- és Twitter-felhasználóknak azonban csak 42 százaléka állította, hogy a közösségi médiában írna a témáról. A tipikus facebookozó pedig, aki naponta többször is felmegy a portálra, nyilvánosan csak feleakkora eséllyel vitatta volna meg a Snowden-ügyet, mint egy nem facebookozó. A naponta többször twitterezőknél negyedannyi volt az esélye, hogy megosszák véleményüket a munkahelyükön, mint a nem twitterezőknél.

Akkor nőtt kétszeresére a facebookos véleménynyilvánítás esélye, ha a felhasználó tudta, hogy online közössége egyetért vele - állapította meg a felmérés. Azt is kimutatták, hogy a közösségi portálokon az emberek nem osztják meg könnyebben az olyan véleményüket, amelyet egyébként sem szívesen mondanának el.

Lee Rainie, a Pew Kutatóintézet internetes projektjének igazgatója úgy vélte: lehetséges, hogy a közösségi média valójában érzékenyebbé teszi felhasználóit a különböző vélemények iránt. "A közösségi oldalak látogatói kiterjedt kapcsolati hálójuk révén valószínűleg többet tudhatnak a nézeteltérések mélységéről egy kérdésben, és ez elveheti a kedvüket attól, hogy akár az interneten, akár a való életben kifejezzék a véleményüket, mert attól tarthatnak, ezzel megbánthatják vagy elveszíthetik egy-egy ismerősüket, barátjukat" - fogalmazott Rainie.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Mától rendelhetők az Apple legújabb termékei

Nem omlik össze az ekereskedelem: egy év haladék az erős ügyfélhitelesítésre

2019. szeptember 11. 08:34

A budapesti ITU Telecom World kulcsszava az 5G

2019. szeptember 9. 23:51

Az ESET az egyetlen kihívó a végpontvédelem területén

2019. szeptember 3. 13:26

30 év a hazai KKV vállalkozások fejlesztéséért

2019. szeptember 1. 13:27
online sportfogadás