„Az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”

Az Országos Marketing Konferencián jártunk

Czipperer Dia, 2014. november 8. 08:39

November 6-án rendezték még immáron 25. alkalommal az Országos Marketing Konferenciát, ezúttal Budapesten. Az idei diskurzus a jövő trendjeire fókuszált, arra keresték a választ, merre tart a szakma, milyen kihívásokkal kell szembenézni az elkövetkezendő években.

Számos téma és kérdéskör előkerült az idei Marketing Konferencián, ahol már az elején elhangzott, mennyire felgyorsult a világ, és bizony a szakembereknek sem könnyű lépést tartani az aktuális piaci trendekkel. A technikai fejlődés elképesztő méreteket ölt, az új megoldásoknak immáron csak a fantázia szabhat határt.

 

Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség elnöke merész kijelentéssel élt, amikor azt mondta, „az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”. Talán kicsit sarkított a mondat, de a marketingre szűkítve valóban az elmúlt évtizedek hoztak jelentős előrelépést. Tonk Emil fogalmazott a technikai fejlődés kapcsán: „a gondolkodás a régi, csak új köntösben”

 

Ma már egyre inkább az kerül fókuszba, hogy a hirdetők közelebb kerüljenek a fogyasztói motivációkhoz, az emóciók, a szórakoztatás, a nyerő ötletek hekyeződnek előtérbe. Ma már egy kreatív ötlet nem is biztos, hogy leíró szinten kötődik magához a termékhez, azonban átvitt értelemben egy egészen metaforikus világot tud köré építeni. A termék maga nem csak egy tárgy, amit megveszünk és használunk, hanem életérzés lesz.

 

Tartalomban kell gondolkozni

 

Nos, akárhogy is tervez a hirdető, bármilyen felületet, csatornát választ, ma már nem az számít, mire képes egy adott termék, mit nyújt egy szolgáltatás, a kulcs a tartalomban van. Fel kell építeni egy koncepciót, amely megérinti az embereket, megmozgatja fantáziájukat. A Coca-Colának és a Pepsinek voltak és vannak hasonló reklámjaik, ahol a kólafogyasztás életérzés lett, de nem feltétlenül az íz miatt, hanem mert összehozta az embereket.

 

De ott volt például a Microsoft Surface 2 bemutatója a Time Square-en. A helyszín, a várakozás, a köré épülő misztikusság, a leleplezés élménye volt fontos, és nem az, hogy mit is tud valójában a masina, hiszen azt nem is lehetett tudni. Mégis tömegeket vonzott az esemény.

 

A kiszámítható fogyasztók kora lejárt

 

Ha a hirdető biztosan tudja, mit akar a fogyasztó, nagyon téved, legalábbis a hagyományos értelemben. Túl vagyunk már azon a korszakon, hogy ismerjük a fogyasztási szokásokat, az egyre több kínálati elem a kiszámíthatatlan, majd a válságfogyasztók irányába billentette a mérleg nyelvét.

 

Vagyis az eladó, hirdető ma már egyáltalán örül annak, ha a fogyasztó egyáltalán vásárol, mert elvek szerint döntenek. Sőt, ezen is továbblépve egyre inkább a „megokosodott fogyasztók” kora következik, ahol már annak örülnek, ha a fogyasztó nem „bánt”. Hiszen a vásárló nem csak mérlegel, hanem gondolkodik, kritizál is, így könnyen maga a vásárló döngölheti a földbe az adott terméket vagy szolgáltatást.

 

 

Online és offline egy hajóban evez

 

Ma már túlléphetünk azon a meglátáson, hogy fekete vagy fehér, esetleg feketefehér. Legyen inkább szürke! Vagyis miért ne ötvözhetnénk a két megoldást már a kezdetektől fogva? A szakértők szerint a két irány nem ellentéte egymásnak, és nem is válnak el olyan élesen, mint ahogy azt sokan gondolják, inkább kéz a kézben egymást kiegészítve vannak jelen.

 

Gondoljunk például csak egy egyszerű esetre, az internetes vásárlásra. Megrendeljük az intereneten a terméket, de nem akarunk napokat várni rá. Milyen jó, amikor be tudunk menni egy átvevőpontba még aznap, és mérsékelt sorban állással hozzájuthatunk. Vagy például ott van az Amazon hamarosan induló megoldása, melynek során drónok szállítják házhoz az adott csomagot, akár már fél óra alatt.

 

De hirdetések frontján is vannak egészen kreatív ötletek. Bár a lenti példa kimondottan nem hangzott el egyik előadásban sem, de szerintem sokan ismerünk hasonló megoldásokat. Egy nyomtatott lapban vagy egy plakáton megjelenő reklámra gond nélkül helyezhető QR-kód, melyek az erre alkalmas készülékkel beolvasva egy látványos display hirdetésre vagy kreatív anyagba botlunk, immáron az online térben.

 

Hirdetés mint feature

 

A jó marketing az, amiről nem tudják az emberek, hogy valóban reklámról van szó. Az a jó hirdetés tehát, amelyen nem érződik reklámszag, mint például a Foursquare-en a kiemelt találatok esetén.

 

Sok helyen maga a reklám a marketingmódszer, hiszen nem arról beszélnek, milyen az adott termék, hanem a fogyasztó mivel lesz több, ha azt választja. Tehát maga a tartalom, üzenet egyben a módszer is, amellyel közelebb hozzák a fogyasztókat, és kialakul a kötődés. Hiszen már nem a vevőszerzés az elsődleges cél, hanem hosszú távon a vevőkötődés kialakítása.

 

Megállíthatatlan fejlődés

 

A konferencia Digital Hack szekciójában a népszerű trendek, irányvonalak kerültek fókuszba, többek között a hordható okoseszközök, amelyek már nyomon követik mindennapi tevékenységünket, és telefonunkat is helyettesítik alap szinten.

 

Ha hihetünk a Google számainak, akkor a világ összes adatának 90%-a az elmúlt két évben kreálódott, amely megdöbbentőnek hat, ám egyből árnyalódik, amikor rájövünk, hogy maguk a fogyasztók is tartalomelőállítóttá lépnek elő a közösségi oldalakon, blogokon stb.

 

 

A közösségi aktivitás mint marketing

 

A konferencia egyik (Piac és Profit szekció) kerekasztal beszélgetése éppen ezt a témát boncolgatta, hiszen ezek a felületek ugyanannyira, csak más módon járulnak hozzá a vállalati sikerhez. Megkerülhetetlenek, azonban tudatosan kell megválogatni őket. Nem minden vállalkozás profiljába passzol például a Facebook, de ha mégis, akkor a megfelelő eszközrendszerrel környezetet lehet teremteni a célcsoportnak.

 

A hirdetőknek tehát rengeteg út áll rendelkezésükre, csak ki kell választani a megfelelőt, miután eldöntötték ,higyan haladnak rajta végig, és legfőképpen az a nagy kérdés, mi is az úti cél valójába.

 

Források:

 

Marketing trendek 2015 - Innováció vezérelt marketing - Dr. Piskóti István, MMSZ, elnökségi tag, Miskolci Egyetem, Marketing Intézet, intézetvezető

Fogyasztói trendek 2015 - Dr. Törőcsik Mária, Dr. Törőcsik Marketing Inspiráció, ügyvezető igazgató

A MARKETING MARKETINGJE avagy: Jön a Unique Marketing Position?- Sas István, KOAK és Dr. Papp-Váry Árpád, MMSZ alelnök, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, inézetvezető, docens

Wearables: Google Glass, Pebble, Myo: Ahol Te vagy, amit szeretnél, amit csinálsz! - Béres Ferenc Attila, Egészségkommunikációs Központ, marketing tanácsadó

Merre tart a szakterületed? - Perényi András, Growthery, CEO

Merre tart a mobil marketing és a mobilfejlesztések piaca? - Marosi Gergely, Mito Europe Kft., senior szövegíró

Mit tervez a Google, milyen projektjeik vannak, amik a távoli jövőt célozzák meg? Szelei Szabolcs, Google Hungary, marketingigazgató

 

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

2020: az adatok évtizedének kezdete

Hamarosan itt van 2020 – az év, amelyet sokan mérföldkőnek tartottak a technológiában. Számos intelligens eszköz, rendszer és alkalmazás összekapcsolódik és együttesen formálja azt, amit manapság edge-nek hívunk, ám egyelőre nem suhannak könnyedén oda-vissza teljesen önvezető autók az utakon. A fejlesztések alapja a hihetetlen mennyiségű adat és hatalmas számítási teljesítmény – a következő tíz évben keletkező adatmennyiséget tekintve pedig csak elképzelni lehet, milyen lesz a minket körülvevő világ 2030-ban, olyan alkalmazásokkal és szolgáltatásokkal, amelyekre még csak nem is gondoltunk.

2019. december 27. 10:55

Johannesnek nincs több kérdése

Az informatikai újságírást a nyolcvanas évek óta folyamatosan művelő kollégánk, Kis János – sokak számára csak Johannes – talán a halálát nem sokkal megelőző stroke és baleset következményeként, december 12-én, 65 éves korában elhunyt.

2019. december 16. 20:42

Elálltak a felek a T-Systems tranzakciótól

A 4iG Nyrt. és a Magyar Telekom Nyrt. július elején jelentették be, hogy előzetes megállapodást kötöttek a telekommunikációs cég üzleti infokommunikációs leányvállalatának, a T-Systems Magyarország adásvételére vonatkozó kölcsönös szándékról.  

2019. december 11. 10:28

Kihirdették a 2019-es Az Év Honlapja pályázat díjazottait!

18. alkalommal került megrendezésre az online marketingkommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, Az Év Honlapja pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által szervezett versenyen összesen 183 nevezés érkezett.

2019. december 3. 18:18

Megtartották Magyarország eddigi legnagyobb informatikai versenyét

Minden idők legnagyobb informatikai versenye zajlott a múlt héten Magyarországon: a Neumann Társaság és az ELTE Informatikai Karának szervezésében lezajlott e-Hódon 202 magyarországi iskola 27 702 diákja vett részt. A kezdeményezés célja, hogy felkeltse a diákok érdeklődését az informatika iránt, megmutassa annak sokszínűségét, és eloszlassa az azzal kapcsolatos negatív előítéleteket.

2019. november 26. 11:05

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Életet menthet az ÉletMentő applikáció

2020. január 23. 14:20

Így válthatja le személyi igazolványunkat, útlevelünket egy okostelefon

2020. január 16. 14:39

Újra fesztiváloznak a marketingesek

2020. január 9. 08:01

Digitális biztonsági trendek 2020-ban a Sophos szerint

2020. január 3. 11:44
online sportfogadás