„Az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”

Az Országos Marketing Konferencián jártunk

Czipperer Dia, 2014. november 8. 08:39

November 6-án rendezték még immáron 25. alkalommal az Országos Marketing Konferenciát, ezúttal Budapesten. Az idei diskurzus a jövő trendjeire fókuszált, arra keresték a választ, merre tart a szakma, milyen kihívásokkal kell szembenézni az elkövetkezendő években.

Számos téma és kérdéskör előkerült az idei Marketing Konferencián, ahol már az elején elhangzott, mennyire felgyorsult a világ, és bizony a szakembereknek sem könnyű lépést tartani az aktuális piaci trendekkel. A technikai fejlődés elképesztő méreteket ölt, az új megoldásoknak immáron csak a fantázia szabhat határt.

 

Hinora Ferenc, a Magyar Marketing Szövetség elnöke merész kijelentéssel élt, amikor azt mondta, „az emberiség történelmében még nem volt akkora fejlődés, mint az elmúlt 24 évben”. Talán kicsit sarkított a mondat, de a marketingre szűkítve valóban az elmúlt évtizedek hoztak jelentős előrelépést. Tonk Emil fogalmazott a technikai fejlődés kapcsán: „a gondolkodás a régi, csak új köntösben”

 

Ma már egyre inkább az kerül fókuszba, hogy a hirdetők közelebb kerüljenek a fogyasztói motivációkhoz, az emóciók, a szórakoztatás, a nyerő ötletek hekyeződnek előtérbe. Ma már egy kreatív ötlet nem is biztos, hogy leíró szinten kötődik magához a termékhez, azonban átvitt értelemben egy egészen metaforikus világot tud köré építeni. A termék maga nem csak egy tárgy, amit megveszünk és használunk, hanem életérzés lesz.

 

Tartalomban kell gondolkozni

 

Nos, akárhogy is tervez a hirdető, bármilyen felületet, csatornát választ, ma már nem az számít, mire képes egy adott termék, mit nyújt egy szolgáltatás, a kulcs a tartalomban van. Fel kell építeni egy koncepciót, amely megérinti az embereket, megmozgatja fantáziájukat. A Coca-Colának és a Pepsinek voltak és vannak hasonló reklámjaik, ahol a kólafogyasztás életérzés lett, de nem feltétlenül az íz miatt, hanem mert összehozta az embereket.

 

De ott volt például a Microsoft Surface 2 bemutatója a Time Square-en. A helyszín, a várakozás, a köré épülő misztikusság, a leleplezés élménye volt fontos, és nem az, hogy mit is tud valójában a masina, hiszen azt nem is lehetett tudni. Mégis tömegeket vonzott az esemény.

 

A kiszámítható fogyasztók kora lejárt

 

Ha a hirdető biztosan tudja, mit akar a fogyasztó, nagyon téved, legalábbis a hagyományos értelemben. Túl vagyunk már azon a korszakon, hogy ismerjük a fogyasztási szokásokat, az egyre több kínálati elem a kiszámíthatatlan, majd a válságfogyasztók irányába billentette a mérleg nyelvét.

 

Vagyis az eladó, hirdető ma már egyáltalán örül annak, ha a fogyasztó egyáltalán vásárol, mert elvek szerint döntenek. Sőt, ezen is továbblépve egyre inkább a „megokosodott fogyasztók” kora következik, ahol már annak örülnek, ha a fogyasztó nem „bánt”. Hiszen a vásárló nem csak mérlegel, hanem gondolkodik, kritizál is, így könnyen maga a vásárló döngölheti a földbe az adott terméket vagy szolgáltatást.

 

 

Online és offline egy hajóban evez

 

Ma már túlléphetünk azon a meglátáson, hogy fekete vagy fehér, esetleg feketefehér. Legyen inkább szürke! Vagyis miért ne ötvözhetnénk a két megoldást már a kezdetektől fogva? A szakértők szerint a két irány nem ellentéte egymásnak, és nem is válnak el olyan élesen, mint ahogy azt sokan gondolják, inkább kéz a kézben egymást kiegészítve vannak jelen.

 

Gondoljunk például csak egy egyszerű esetre, az internetes vásárlásra. Megrendeljük az intereneten a terméket, de nem akarunk napokat várni rá. Milyen jó, amikor be tudunk menni egy átvevőpontba még aznap, és mérsékelt sorban állással hozzájuthatunk. Vagy például ott van az Amazon hamarosan induló megoldása, melynek során drónok szállítják házhoz az adott csomagot, akár már fél óra alatt.

 

De hirdetések frontján is vannak egészen kreatív ötletek. Bár a lenti példa kimondottan nem hangzott el egyik előadásban sem, de szerintem sokan ismerünk hasonló megoldásokat. Egy nyomtatott lapban vagy egy plakáton megjelenő reklámra gond nélkül helyezhető QR-kód, melyek az erre alkalmas készülékkel beolvasva egy látványos display hirdetésre vagy kreatív anyagba botlunk, immáron az online térben.

 

Hirdetés mint feature

 

A jó marketing az, amiről nem tudják az emberek, hogy valóban reklámról van szó. Az a jó hirdetés tehát, amelyen nem érződik reklámszag, mint például a Foursquare-en a kiemelt találatok esetén.

 

Sok helyen maga a reklám a marketingmódszer, hiszen nem arról beszélnek, milyen az adott termék, hanem a fogyasztó mivel lesz több, ha azt választja. Tehát maga a tartalom, üzenet egyben a módszer is, amellyel közelebb hozzák a fogyasztókat, és kialakul a kötődés. Hiszen már nem a vevőszerzés az elsődleges cél, hanem hosszú távon a vevőkötődés kialakítása.

 

Megállíthatatlan fejlődés

 

A konferencia Digital Hack szekciójában a népszerű trendek, irányvonalak kerültek fókuszba, többek között a hordható okoseszközök, amelyek már nyomon követik mindennapi tevékenységünket, és telefonunkat is helyettesítik alap szinten.

 

Ha hihetünk a Google számainak, akkor a világ összes adatának 90%-a az elmúlt két évben kreálódott, amely megdöbbentőnek hat, ám egyből árnyalódik, amikor rájövünk, hogy maguk a fogyasztók is tartalomelőállítóttá lépnek elő a közösségi oldalakon, blogokon stb.

 

 

A közösségi aktivitás mint marketing

 

A konferencia egyik (Piac és Profit szekció) kerekasztal beszélgetése éppen ezt a témát boncolgatta, hiszen ezek a felületek ugyanannyira, csak más módon járulnak hozzá a vállalati sikerhez. Megkerülhetetlenek, azonban tudatosan kell megválogatni őket. Nem minden vállalkozás profiljába passzol például a Facebook, de ha mégis, akkor a megfelelő eszközrendszerrel környezetet lehet teremteni a célcsoportnak.

 

A hirdetőknek tehát rengeteg út áll rendelkezésükre, csak ki kell választani a megfelelőt, miután eldöntötték ,higyan haladnak rajta végig, és legfőképpen az a nagy kérdés, mi is az úti cél valójába.

 

Források:

 

Marketing trendek 2015 - Innováció vezérelt marketing - Dr. Piskóti István, MMSZ, elnökségi tag, Miskolci Egyetem, Marketing Intézet, intézetvezető

Fogyasztói trendek 2015 - Dr. Törőcsik Mária, Dr. Törőcsik Marketing Inspiráció, ügyvezető igazgató

A MARKETING MARKETINGJE avagy: Jön a Unique Marketing Position?- Sas István, KOAK és Dr. Papp-Váry Árpád, MMSZ alelnök, Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola, inézetvezető, docens

Wearables: Google Glass, Pebble, Myo: Ahol Te vagy, amit szeretnél, amit csinálsz! - Béres Ferenc Attila, Egészségkommunikációs Központ, marketing tanácsadó

Merre tart a szakterületed? - Perényi András, Growthery, CEO

Merre tart a mobil marketing és a mobilfejlesztések piaca? - Marosi Gergely, Mito Europe Kft., senior szövegíró

Mit tervez a Google, milyen projektjeik vannak, amik a távoli jövőt célozzák meg? Szelei Szabolcs, Google Hungary, marketingigazgató

 

Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI

GKI e-TOPLISTA: Magyarország legnagyobb forgalmú webáruházai

A GKI Digital ötödik éve publikálja a legnagyobb forgalmú webáruházak rangsorát, melynek élén 4 év után változás történt: a magyar online vásárlók 2018-ban az eMAG webáruházában költötték a legtöbbet.

2019. május 28. 12:05

A Vodafone bemutatta, mire képes Budapest első állandó 5G bázisállomása

A Vodafone felavatta Budapest első állandó, élő 5G bázisállomását, aminek képességeit két 5G-s készülék közötti videóhívással, valamint egy 5G kapcsolaton keresztül távvezérelt autóval mutatta be. A videóhívás volt az ország első élő, saját frekvencián létrehozott 5G-s mobil kapcsolata.

2019. május 23. 15:50

Magyarország első állandó, élő 5G bázisállomását indította el a Vodafone Zalaegerszegen

A Zala ZONE Járműipari Tesztpálya ünnepélyes megnyitója alkalmából a Vodafone a tesztpályán indította el saját frekvenciáján Magyarország első élő, állandó, hálózatába kapcsolt 5G bázisállomását. Az esemény résztvevői kipróbálhattak egy olyan távvezérléssel működő autót, amelynek irányítása a pálya melletti távoli vezetőülésből 5G kapcsolaton keresztül valósult meg. 

2019. május 20. 11:20

A Cellum által fejlesztett Erste MobilePay applikáció NFC funkcióval gazdagodik

Szintet lép az Erste MobilePay. A nemrég megújult alkalmazás a Cellum mérnökeinek közreműködésével új NFC funkciót kap. Május 7-től az Erste ügyfelek bármely, érintéses fizetésre alkalmas POS terminállal felszerelt üzletben tudják használni androidos mobiltelefonjukat Mastercard és Maestro bankkártyaként. Majd – Magyarországon először – júniustól már Visa kártyájukat is integrálhatják a készülékükbe.

2019. május 6. 15:02

Közel 50 millió forint EU-s támogatást kapott a MIDI Mobil ID Innovációs KFT.

A Széchenyi 2020 programban meghirdetett GINOP-2.1.7-15 – Prototípus, termék, technológia és szolgáltatásfejlesztés pályázati kiíráson a MIDI Mobil ID Innovációs Kft. 49,95 millió forint vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert kutatás-fejlesztési projektjének megvalósítására.

2019. április 25. 11:05

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

A Vodafone megkapta az engedélyt a UPC felvásárlására

2019. július 18. 17:06

A 4iG megvásárolja a T-Systems Magyarországot

2019. július 9. 11:43

A Bosch repülni tanítja az autókat

2019. június 21. 14:03

Több mint 1000 milliárd forintot költenek el Magyarországon az e-kiskereskedelemben

2019. június 4. 11:26
online sportfogadás